גנץ בקריאה לנתניהו: "ותר על החסינות"; רה"מ: "תחדול מהספינים"

28 שעות לפני תום המנדט, פנה יו"ר כחול לבן לראש הממשלה: "תודיע שלא תסתתר מאחורי החסינות הפרלמנטרית - עשה זאת כדי שנוכל למצוא פתרון". נתניהו בתגובה: "עדיין לא מאוחר לדון ברצינות"

זמן צפייה: 03:18

ימים של הכרעה: יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בסרטון שפרסם הערב (שלישי) כי "נותרו קצת יותר מ-24 שעות בכדי למנוע בחירות יקרות ומיותרות. אני רוצה שתדעו שאני וחבריי עושים את כל המאמצים בכדי למצוא מתווה שיביא להרכבת ממשלה מבלי שנוותר על עקרונות היסוד שבגללם נכנסו לפוליטיקה".

גנץ פנה לראש הממשלה ואמר כי "גם הערב אני קורא לבנימין נתניהו – תודיע כפי שהבטחת לפני הבחירות הקודמות שלא תסתתר מאחורי החסינות הפרלמנטרית ותלך להגן על חפותך בבית המשפט. יש לך הזכות המלאה ללהגן על עצמך אבל אסור להפוך את הכנסת לעיר מקלט. עשה זאת כדי שנוכל למצוא פתרון ולהרכיב ממשלה. יותר ממחיצת מאזרחי ישראל הצביעו לכחול לבן ולליכוד, יש לנו האפשרות והאחריות להרכיב ממשלת אחדות טובה לישראל".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סקר חדשות 13: גוש המרכז-שמאל עם 60 מנדטים – ומתקרב להכרעה

ניצול כוח ושיבוש הליכי קונגרס: סעיפי האישום נגד טראמפ

חשודים בפרשת שחיתות בגוף ביטחוני יועמדו לדין – כפוף לשימוע

בני גנץ וביבי נתניהו
בני גנץ וביבי נתניהו | צילום: רויטרס,לע''מ

נתניהו השיב לקריאותיו של יו"ר כחול לבן וכתב בציוץ בטוויטר: "בני גנץ, אני קורא לך לחדול מהספינים. אחרי 80 ימים הגיע הזמן שיום אחד, לטובת אזרחי מדינת ישראל, נשב ונדון ברצינות למען הקמת ממשלת אחדות רחבה, זה עדיין לא מאוחר".

במקביל, נודע לחדשות 13 כי גורמים בכחול לבן סבורים שבמערכת הבחירות הבאה המפלגה צריכה לרוץ ללא חברי הכסת צבי האוזר ויועז הנדל, שהביעו התנגדות לממשלת מיעוט. מנגד, גורם בכיר בליכוד אמר כי במפלגה למדו מהבחירות הקודמות ומאמינים שהם צריכים לרוץ עם מפלגה נוספת כמו הימין החדש, מפלגת "ימין רך", שתמשוך מצביעי ימנים שנמנעים מלהצביע לאיחוד מפלגות הימין.

יו"ר הימין החדש איילת שקד צפויה לקבל החלטה ביממה הקרובה באשר למסגרת הפוליטית שבה תרוץ בבחירות. האפשרויות העומדות בפניה הן הישארות במפלגה יחד עם נפתלי בנט או התמודדות על ראשות איחוד מפלגות הימין. גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מעוניין לצרפה למפלגתו. מחר ייפגשו בנט ושקד בנושא.

איילת שקד ונפתלי בנט, מנהיגי הימין החדש
איילת שקד ונפתלי בנט, מנהיגי הימין החדש | צילום: רויטרס

בתוך כך, בסקר חדשות 13 שפורסם הערב עולה כי אם הבחירות היו נערכות היום גוש השמאל-מרכז היה עומד על 60 מנדטים, בעוד גוש הימין יורד ל-52 בלבד. ישראל ביתנו הייתה מקבלת שמונה מנדטים. כמו כן, אם ח"כ גדעון סער היה עומד בראשות הליכוד, צניחת הימין הייתה נבלמת והגוש היה עומד על 55 מנדטים, בעוד לגוש השמאל-מרכז היו 57. מפלגתו של אביגדור ליברמן הייתה נשארת עם שמונה מנדטים.

על פי הסקר, אם הבחירות היו נערכות היום כחול לבן הייתה נשארת המפלגה הגדולה ביותר עם 37 מנדטים, ארבעה יותר מהבחירות שנערכו בספטמבר. הליכוד גם הייתה מתחזקת בשני מנדטים, אך מקבלת רק 33. הרשימה המשותפת הייתה שומרת על כוחה עם 13 מנדטים. בנוסף על כך, ש"ס הייתה מקבלת שישה מנדטים, בעוד יהדות התורה היו מקבל שבעה. איחוד מפלגות הימין, ללא בנט ושקד, לא היו עוברים את אחוז החסימה, ומנגד הימין החדש הייתה מקבל שישה מנדטים. המחנה הדמוקרטי והעבודה-גשר שמרו על כוחן לעומת הבחירות שנערכו לפני כשלושה חודשים, וקיבלו חמישה מנדטים כל אחת.

סקר גושים, חדשות 13
סקר גושים, חדשות 13 | צילום: חדשות 13

עם זאת, חלוקת המנדטים הייתה שונה אם הבחירות היו נערכות היום ובראשות הליכוד היה עומד גדעון סער. כחול לבן הייתה מחזיקה ב-35 מנדטים, בעוד הליכוד קיבלה 29. הרשימה המשותפת וישראל ביתנו היו שומרות על כוחן ונשארות עם 13 ושמונה מושבים בהתאמה. הימין החדש, ש"ס ויהדות התורה היו מקבלות שבעה מנדטים, איחוד מפלגות הימין הייתה עוברת את אחוז החסימה ועומדת על חמישה מושבים כמו גם המחנה הדמוקרטי. העבודה-גשר הייתה נחלשת ומקבלת ארבעה מנדטים בלבד.