פגישת הליכוד וכחול לבן: "יש לנהל המו"מ על בסיס מתווה הנשיא"

צוותי המו"מ של המפלגות נועדים בי-ם, לראשונה מאז שנתניהו קיבל את המנדט להרכבת הממשלה. נציגי מפלגתו של גנץ סירבו להצטלם בפתח הפגישה. אלקין: "מי שיכשיל את התהליך ייקח את העם לבחירות"

זמן צפייה: 00:45

הפלונטר הפוליטי: צוותי המשא ומתן הקואליציוני של מפלגות הליכוד וכחול לבן נפגשים הבוקר (שישי) בירושלים – לראשונה מאז הטלת המנדט להרכבת ממשלה על ראש הממשלה נתניהו.

נציגי כחול לבן סירבו להצטלם בפתח הפגישה. למרות זאת, בחרו השרים זאב אלקין ויריב לוין לקיים את הפוטו-אפ. לוין, ראש צוות המו"מ מטעם הליכוד, אמר כי "ישראל חייבת ממשלה יציבה ורחבה. ממשלת אחדות. לכן, אנו מבקשים לקיים משא ומתן מהיר וענייני כדי לסיים את הדברים ולהקים ממשלה באופן מיידי". "שמענו את הדברים של נשיא המדינה, ואנו סבורים שנכון לנהל את המו"מ על בסיס המתווה שהציג הנשיא. אני מאוד מקווה שאכן נמצא גם אצל כחול לבן נכונות לעניין הזה", הוסיף לוין.

השדר אלקין אמר בפתח הפגישה כי "לנו אין מה להתבייש, אנחנו לא מתביישים מזה שאנחנו רוצים לשבת עם כחול לבן ולא מתביישים מזה שאנחנו רוצים ממשלת אחדות, אנחנו שמים את זה על השולחן, זאת המשימה שלנו". "נשמח, אם לא בתחילת המו"מ, להצטלם יחד איתם בחתימה על ההסכם", הוסיף אלקין. "מי שיכשיל את התהליך ייקח את העם לבחירות".

עוד בחדשות 13:

נתניהו: "בצד השני יש הזיות, חושבים שיצליחו לפרק את הליכוד"

גנץ לנתניהו: "בוא למו"מ – בלי תנאים מוקדמים, ספינים ובלוקים"

גנץ אחרי הטלת המנדט על נתניהו: "לא נשב עם ר"מ תחת אישום"

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: עמוס בן גרשום לעמ

מנהיגי שתי המפלגות התייחסו אתמול למאמצים להרכבת ממשלה. "בצד השני יש כל מיני דמיונות, הייתי אומר הזיות. בהתחלה הם חשבו שהם יפרקו את השותפות במחנה הלאומי, עכשיו הם חושבים שהם יצליחו לפרק את הליכוד", אמר נתניהו בהרמת כוסית לכבוד ראש השנה של הליכוד. בהמשך פנה לגנץ ואמר: "בני - עכשיו הכדור בידיים שלך. יש לך כל מיני יועצים שאומרים לך כך או אחרת. אבל לפעמים הדבר הנכון הוא הדבר הפשוט. קום, עשה מעשה, גלה מנהיגות, בוא לאחדות".

אתמול, בפתח ישיבת סיעתו, התייחס יו"ר כחול לבן בני גנץ, למגעים להרכבת הממשלה, ואמר: "אני קורא לנתניהו - בוא למשא ומתן בלי תנאים מוקדמים, ספינים ובלוקים. לא מערכת בחירות נוספת אנחנו צריכים, אלא ממשלה לאומית רחבה". גנץ שב והדגיש כי "אנחנו מחפשים יושרה ציבורית, לא נוכל לשבת תחת ראש ממשלה שנגדו כתבי אישום פעילים. אנחנו לא 'רק לא ביבי', איננו תוקפים איש ברמה האישית, אנחנו מחפשים יושרה ציבורית, אנחנו מחפשים לפעול נגד השחיתות ולא נוכל לשבת תחת ראש ממשלה שנגדו כתבי אישום פליליים. על בסיס אלו אני קורא מכאן לשיח על תוכן ועל מהות עם הליכוד, המפלגה השנייה לנו בגודלה. אם מדובר במשא ומתן שענייניו תוכן ולא תפירת חליפות ובניית בלוקים פוליטיים וייצורם  - נהייה שם בחפץ לב".

סיומו של המשבר הפוליטי עוד לא נראה באופק, וכעת ישנם מספר תרחישים לפיתרונו. התרחיש האפשרי הראשון, תסריט החלומות של נתניהו, הוא שיצליח לשכנע את יו"ר העבודה עמיר פרץ או את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן להצטרף אליו. די באחד מהם כדי להקים ממשלה צרה – אך הסיכויים לכך אפסיים.

התרחיש השני הוא  שיו"ר כחול לבן בני גנץ יצליח להשביע ממשלת מיעוט, שתכלול את כחול לבן, העבודה והמחנה הדמוקרטי - 44 מנדטים, יחד עם תמיכה מבחוץ של הרשימה מהשותפת - 13 ממנדטים, והימנעות של ליברמן. הסיכויים הם נמוכים מאוד ומדובר בממשלה מאוד לא יציבה.

התרחיש השלישי הוא שהמגעים לאחדות בכל זאת יצלחו. גנץ ונתניהו יוותרו על שותפיהם ויכנסו רק שניהם לממשלה עם 65 מנדטים. נתניהו יצא לנבצרות במידה ויוגש כתב אישום על פי חוק ריבלין המוצע, כלומר הוא יופשט מכל הסמכויות כראש ממשלה. גם במקרה הזה הסיכויים נמוכים - לפיד מתנגד, ונתניהו לא מוכן לוותר על החרדים. האפשרות הרביעית היא שכל זה ייכשל, והחורף - עם ישראל יחזור לקלפיות.

יריב לוין ואביגדור ליברמן בפגישת המו"מ הקואליציוני
יריב לוין ואביגדור ליברמן בפגישת המ''מ הקואליציוני | צילום: חדשוות 13

מוקדם יותר אתמול התייחס שר התיירות יריב לוין, ראש צוות המשא ומתן הקואליציוני של הליכוד, למגעים בין מפלגתו לכחול לבן, ואמר כי "לצערי הרב, כרגע נראה שהאופציה של בחירות היא סבירה יותר מהמתווה של הנשיא. ריבלין הציע פתרון של ממשלה פריטטית, לפיו כל גוש יקבל מספר שרים שווה - ואני חושב שזה דבר נכון כי הוא מבטיח שהממשלה תהיה שוויונית". את הדברים אמר בריאיון לתוכנית "דקלסגל" בכאן ב'.

"אנחנו מבינים שאם הולכים לממשלת אחדות עם כחול לבן נתניהו לא יהיה ראש הממשלה לאורך כל הקדנציה, והגיע הזמן שגם בכחול לבן יבנו שאין ממשלה אחרת ואין אלטרנטיבה אחרת", המשיך לוין. "אנו מוכנים ורוצים לנהל משא ומתן על בסיס קווי המתאר שהציג הנשיא, הכיוון שהוא הציע נכון. האלטרנטיבה הזאת היא לא מה שפיללנו לו, אבל היא הרבה יותר טובה מבחירות שלישיות. זה בעיקר תלוי בכחול לבן - כפי שאנחנו מבינים שלא השגנו בבחירות כל מה שרצינו וצריך לבצע פשרות, גם הם חייבים להפנים את העניין הזה".

"ההצעה של ריבלין היא ויתור מאוד גדול מבחינתנו כי התוצאה תהיה שלכחול לבן יהיו יותר שרים מאשר לליכוד. אבל אנחנו מוכנים לכך כי אנחנו רוצים ממשלת אחדות. אני מציע שלא ניתמם, כל התכלית של מה שמנסה כחול לבן לעשות, לפחות עד עכשיו, היא לא להגיע למשא ומתן אמיתי, אלא לנסות לפורר את האחדות שישנה במחנה הימין ואנחנו לא נאפשר את זה. אני אומר להם באופן הברור ביותר - לא רק שאני מציע שיבואו עם כל מה ששותף איתם, בעיניי זה הדבר הנכון".