בכחול לבן דנים בהעברת חוק שיחייב ר"מ לפרוש במקרה של אישום

הוועדה המסדרת תעבור בקרוב למפלגתו של גנץ, וכעת שוקלים בה צעדי חקיקה ראשונים. אם ליברמן יתמוך יהיה למהלך רוב – אך בכחול לבן ייאלצו להסביר מדוע התנגדו להעברת חוק המצלמות בממשלת מעבר

זמן צפייה: 03:10

המנדט של גנץ: המנדט להרכבת הממשלה צפוי לעבור לידי יו"ר כחול לבן, בני גנץ, כבר מחר (רביעי), ובמפלגתו דנים במהלכי חקיקה ראשונים. החל מיום שני תעבור הוועדה המסדרת לרשות כחול לבן, וכעת שוקלים בה להגיש הצעת חוק לפיה ראש ממשלה יחויב לפרוש מתפקידו במקרה של הגשת כתב אישום נגדו.

המהלך הזה יוכל לצאת לפועל רק אם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יתמוך בו – אחרת לא תהיה לחקיקה רוב. בעזרת ליברמן יכול להיות רוב למהלך, אך אז ייאלצו בכחול לבן להסביר למה התנגדו למהלכי חקיקה כמו חוק המצלמות אחרי שפוזרה הכנסת. אם יעבור החוק – יהיה זה מהלך שיטלטל את המערכת הפוליטית.

בתוך כך, מנכ"ל בית הנשיא הראל טובי ערך הערב שיחות עם כל סיעות הכנסת בבקשת מענה לפניה שנעשתה אליהן הבוקר, באשר לעמדתם בנוגע למועמד אליו יעבור המנדט. לאחר קבלת תשובת הסיעות, לפיה נותרו כולן בעמדתן הראשונית – החליט הנשיא להטיל את התפקיד על גנץ מחר ב-20:00. לאחר החתימה על כתב המינוי, יישאו הנשיא וגנץ דברים באולם בית הנשיא.

עוד בחדשות 13:

עודה: "אם גנץ ילך בדרך רבין – אשמח להיות יו"ר הגוש החוסם"

ההשפעה הדרמטית של העברת המנדט לגנץ על תיקי נתניהו

שבוע בדרכים עם איימן עודה – שחוגג ניצחון סמלי על נתניהו

רביעיית כחול לבן לאחר פרסום תוצאות המדגמים
רביעיית כחול לבן לאחר פרסום תוצאות המדגמים

מוקדם יותר היום, התייחס יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, להעברת המנדט להרכבת הממשלה לידי גנץ. "גנץ עוד לא דיבר איתי, בלעדינו הוא לא יכול להקים ממשלה", אמר בריאיון ללפני החדשות. "לא נוותר על העקרונות שלנו – אך כל האופציות על השולחן".

"ב-1993 הייתה ממשלת רבין, שהייתה מבחינתנו הממשלה הטובה ביותר באופן יחסי, ובה אנחנו היינו בגוש החוסם. במידה וגנץ יילך בדרכו של רבין, יהיה לי כל הכבוד בעולם ללכת בדרכו של תאופיק זיאד, שהיה יו"ר הגוש החוסם".

עודה התייחס גם להסתה שמפלגתו והחברה הערבית סופגות מידי ראש הממשלה נתניהו, שנכחה גם בהודעת נתניהו על כישלונו להרכבת ממשלה. "אני מבין מדוע נתניהו עושה דה-לגיטימציה נגדנו. אם נהיה לגיטימיים בפוליטיקה הישראלית, הוא יצטרך לשכנע כל הזמן לפחות 65% מהחברה. לכן הוא משתמש בגישה הגזענית הזאת. אבל אני מקווה שגנץ יפעל בגישה אחרת".

איימן עודה יו''ר הרשימה המשותפת
איימן עודה יו''ר הרשימה המשותפת | צילום: חדשות 13

כאמור, אמש נתניהו הודיע כי החזיר את המנדט להרכבת ממשלה לנשיא המדינה בעקבות כשלונו לגבש קואליציה. מטעם בית הנשיא נמסר "נודיע לכל הסיעות שבכוונת ריבלין להעביר את המנדט לגנץ בהקדם".

בסרטון שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו אמר: "עשיתי כל מאמץ להביא את גנץ לשולחן המשא ומתן, לצערי פעם אחר פעם הוא פשוט סירב. הסרבנות של בני גנץ מעידה שנותר שבוי בידיהם של לפיד וליברמן. לפיד שרוצה במפלתו, וליברמן שמונע משיקולים זרים. גנץ, לפיד וליברמן רק מדברים על אחדות. בפועל הם עושים את ההפך הגמור – ומעודדים פילוג וחרמות".

"הם פוסלים את חובשי הכיפות אבל לא פוסלים את הרשימה המשותפת, הם פועלים איתם בתיאום לכל אורך הדרך", טען נתניהו. "אם גנץ יקים ממשלה מסוכנת כזאת, אעמוד בראש האופוזיציה ואפעל יחד עם חברי כדי להחליפה במהירות".