גנץ: אקים ממשלת אחדות בראשותי; רה"מ: מאוכזב שהוא מסרב להיפגש

יו"ר כחול לבן נשא דברים בישיבת סיעה, ואמר כי "העם הכריע הכרעה ברורה". יעלון: "הגיע הזמן להגיד לביבי תודה"; נתניהו בתגובה לנאום גנץ: "הצעתי לפגישה בינינו בעינה עומדת"

זמן צפייה: 03:41

בחירות 2019 - הסיבוב השני: יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הגיב היום (חמישי) לקריאת נתניהו לממשלת אחדות בישיבת סיעת מפלגתו, ואמר כי "אני מעוניין ומתכוון להקים ממשלת אחדות רחבה וליברלית בראשותי. ראוי כי כולנו נעמיד את טובת העם לפני כל שיקול אחר. לאחר מערכת בחירות שנכפתה על אזרחי ישראל, העם יצא לקלפיות והכריע הכרעה ברורה - העם בחר אחדות. כחול לבן בראשותי ניצחה את הבחירות".

"המשא ומתן יוכתב על ידי וינוהל באחריות ובשיקול דעת על מנת למצות את המיטב עבור כלל אזרחי המדינה בנסיבות הפוליטיות שנוצרו. הוא ידרוש נחישות ועמידה על עקרונותינו, אין ולא יהיו קיצורי דרך. ממשלת שיתוק פוליטי לא תיטיב עם אזרחי ישראל. כדי להקים ממשלת אחדות לא באים עם בלוקים פוליטיים וספינים, אלא מתוך כנות, ממלכתיות ורצינות".

בתגובה לדברי יו"ר כחול לבן, מסר נתניהו: "הופתעתי והתאכזבתי מכך שנכון לעכשיו גנץ עדיין מסרב להיענות לקריאתי להיפגש. הנשיא קרא לאחדות, ובלי פגישה בין שני ראשי המפלגות הגדולות אי אפשר להקים ממשלת אחדות". "מדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות רחבה ככל האפשר - לא לבחירות חוזרות ובוודאי שלא לממשלה שנשענת על מפלגות אנטי-ציוניות. גנץ, הצעתי לפגישה בינינו בעינה עומדת. זה מה שהציבור מצפה מאיתנו", הוסיף נתניהו.

לעוד כתבות בנושא:

בכחול לבן מגיבים לקריאת נתניהו: "שיתעורר – אנו נוביל הממשלה"

נתניהו לגנץ: "בוא ניפגש היום – אין ברירה מלבד ממשלת אחדות"

"גרינבלט יבקר היום בישראל; צפוי להיפגש עם נתניהו וגנץ בנפרד"

בני גנץ
בני גנץ | צילום: חדשות 13

יאיר לפיד עלה לדבר אחרי גנץ, ואמר: "נתניהו מנסה לגרור את המדינה למערכת בחירות שלישית, הוא לא מוכן לקבל את תוצאות הבחירות. אדם אחד מונע כרגע הקמת ממשלת אחדות ליברלית, אדם אחד. בין מה שטוב למדינה למה שטוב לאדם אחד, המדינה קודמת".

"אם ביבי יזוז הצידה, תהיה פה ממשלת אחדות. ממשלה עם כל מי שמאמין שצריך פה נישואים אזרחיים, ביטול חוק המרכולים, תחבורה בשבת, בלי כתבי אישום ובלי שחיתות. לאור מה שקורה עכשיו, ממשלה שתשנה את חוק הבחירות, כדי שאי אפשר יהיה לגרור אותנו לבחירות כל שלושה חודשים", המשיך לפיד.

"זו המטרה של בלוק הסחטנים והקיצוניים שהוא הקים, זו מטרת כל הספינים שהוא זרק לאוויר בשעות האחרונות. העם לא נתן בו אמון – הוא מנסה להחליף את העם. העם לא רוצה אותו - הוא רוצה להחליף את העם. אסור לתת לו לגרור אותנו לעוד מערכת בחירות".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190919-1424' autoplay='0' credit='' desc='יאיר לפיד בישיבת הסיעה' kid='1_fv17zrq7' duration='226'']

"על זה הלכנו לבחירות. כדי להקים ממשלת אחדות ליברלית, עם ליברמן, עם הליכוד בלי נתניהו, עם שותפים נוספים. אדם אחד נמצא בינינו לבין הממשלה הזו. זה מה שרוצים רוב אזרחי מדינת ישראל, זה מה שהם בחרו בקלפי, זו הסיבה שאנחנו המפלגה הגדולה בישראל".

משה (בוגי) יעלון נשא אף הוא דברים: "כחול לבן היא מפלגת שלטון איתנה, יציבה, ערכית ולוחמת. מי שחשבו אחרת או רצו לשכנע את הציבור לחשוב אחרת, קיבלו תשובה ניצחת בקלפי. אנחנו כאן כדי לחבר ולהנהיג את מדינת ישראל. גם לאחר הבחירות האלה ברור שנתניהו פועל מתוך שיקול אחד - הימלטותו האישית מספסל הנאשמים. אני פונה לידידיי בליכוד ובמפלגות הדתיות - איתו זה לא ילך. הגיע הזמן שתגידו לבנימין נתניהו - תודה על מה שעשית. אנחנו לא ניכנס לקואליציה בראשותו של נתניהו".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190919-1429' autoplay='0' credit='' desc='משה יעלון בישיבת סיעת כחול לבן' kid='1_dqfbq8tw' duration='217'']

גבי אשכנזי עלה לדבר רביעי ואמר כי "הציבור אמר את דברו ולחץ על הבלמים. הציבור רוצה ביטחון ואחדות לאומית ליברלית. האווירה האלימה, ההסתה והפילוג שנוצרו כאן במערכת הבחירות - הרסניים לחברה בישראל. הציבור הלך לקלפי בפעם השנייה בתוך חודשים ספורים וראוי לממשלה שתשרת אותו".

שיבת הסיעה התקיימה לראשונה מאז הבחירות. כזכור, מספירת 97% מהקולות עולה כי כחול לבן מובילה עם 33 מנדטים, בעוד הליכוד מקבלת 31. גוש השמאל-מרכז גובר על גוש הימין-חרדים עם 57 לעומת 55.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190919-1441' autoplay='0' credit='' desc='גבי אשכנזי בישיבת הסיעה' kid='1_huvooqyk' duration='105'']

מוקדם יותר, כאמור, גורמים בכחול לבן הגיבו לקריאתו של נתניהו לגנץ להיפגש היום כדי לדון בממשלת אחדות ואמרו כי "על ראש הממשלה בנימין נתניהו להתעורר ולהכיר בתוצאות הבחירות. העם בישראל הכריע שכחול לבן תוביל את הממשלה הבאה. לא פוסלים את נתניהו אישית, הוא יכול לכהן כשר בממשלת גנץ במידה ולא יוגש נגדו כתב אישום".

כאמור, קודם לכן, בתום פגישה עם ראשי מפלגות הימין, אמר נתניהו: "בני, בוא ניפגש היום, בכל שעה, בכל עת, כדי להניע את המהלך הזה שהוא צו השעה. אין ברירה אלא להקים ממשלת אחדות רחבה, רחבה ככל האפשר, שמורכבת מכל אותם גורמים שמדינת ישראל יקרה להם. העם מצפה מאיתנו, משנינו, שנגלה אחריות ושנפעל לשיתוף פעולה". השניים לחצו ידיים בטקס האזכרה לשמעון פרס בהר הרצל.
יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: חדשות 13

עוד אמר נתניהו כי "במהלך הבחירות קראתי להקמת ממשלת ימין. אבל לצערי תוצאות הבחירות מראות שהדבר לא אפשרי. העם לא הכריע בין שני הגושים. אסור לנו ואין שום סיבה להגיע לבחירות שלישיות - אני נגד זה. צו השעה - ממשלת אחדות רחבה, עוד היום". יונתן אוריך, דובר הליכוד ויועצו של רה"מ, אמר בתגובה: "לשכת רה"מ פנתה ללשכת בני גנץ לתיאום פגישה בארבע עיניים עוד היום".

במהלך טקס האזכרה לשמעון פרס בהר הרצל בירושלים, התייחס נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לאפשרות לכינונה של ממשלת אחדות, ואמר כי "אני שומע היטב את הקולות הקוראים לכינונה של ממשלת אחדות - ממשלה רחבה ויציבה, ואני מברך את ראש הממשלה על הצטרפותו לקריאה זו. אעשה כל שביכולתי על מנת למנוע מערכת בחירות נוספת. אך האחריות לכך, כמו גם האחריות לכינונה של ממשלה שתשרת את כל אזרחי ישראל במסירות לה הם ראויים, מוטלת עליכם - נבחרי הציבור, ובפרט על העומדים בראש שתי המפלגות הגדולות".

בוגי יעלון
בוגי יעלון | צילום: חדשות 13

רה"מ נתניהו עלה לנאום אחרי ריבלין, ואמר: "כשלא הייתה הכרעה ברורה בבחירות לכנסת - פרס צידד באחדות העם. הוא ויצחק שמיר הסכימו לשתף פעולה כדי לנווט את דרכה של ישראל לחוף מבטחים. גם בבחירות האלו אין הכרעה ברורה, ואני קורא לך בני – כמצוות הנשיא, הבה נפעל יחד כדי להביא גם הפעם את מדינת ישראל לחוף מבטחים. אני מציע שניפגש בהקדם האפשרי בלי תנאים מוקדמים כדי לשתף פעולה בהקמת ממשלת אחדות רחבה, בשביל כל אלה שמאמינים בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אין שום סיבה שנלך לבחירות נוספות, אני נגד זה. ממשלת אחדות רחבה זהו צו השעה".

מוקדם יותר, במהלך פגישה עם ראש הממשלה, חתמו ראשי מפלגות הימין על מסמך לפיו נתניהו הוא המועמד היחיד שלהם לראשות הממשלה. "ננהל משא ומתן קואליציוני במשותף, אף מפלגה לא תיכנס לשום ממשלה מבלי כל יתר המפלגות", נכתב במסמך. יו"ר ש"ס אריה דרעי שלא השתתף בפגישה, חתם על המסמך מאוחר יותר.

נפתלי בנט ציין לפני הפגישה כי הוא "לא פוסל את לפיד, לא את גנץ ולא את החרדים. חייבים ממשלת אחדות - אבל ראש הממשלה הוא נתניהו. כולם יצטרכו לרדת פה מהעצים, אף אחד לא יקבל את מלוא תאוותו בידו. אנחנו צריכים לנהל מדינה - ראש הממשלה יהיה נתניהו. גנץ לא יהיה ראש הממשלה כי רוב הציבור בחר בנתניהו".