גפני: "לא חושב שההצעה של בחירה ישירה תפתור את הבעיה"

אחרי סער, גם בכיר יהדות התורה הביע את התנגדותו להצעת רה"מ: "לא מתאים לשלטון אצלנו ולמשטר הדמוקרטי של ישראל". על לפיד: "לא יסכים לפשרה כי הוא רוצה להיות חלק מהרוטציה"

זמן צפייה: 02:38

ימים של הכרעה: ח"כ משה גפני (יהדות התורה) התייחס היום (ראשון) להצעת ראש הממשלה נתניהו לקיים בחירות ישירות בינו לבין יו"ר כחול לבן בני גנץ. "אני לא חושב שההצעה של בחירה ישירה תפתור את הבעיה, אם היא הייתה פותרת את הבעיה הייתי מסכים אפילו שאני מתנגד לבחירה ישירה", אמר בוועידת מקור ראשון שהתקיימה בירושלים. "זה לא מתאים לשלטון אצלנו ולמשטר הדמוקרטי של ישראל".

"היינו עושים הכול כדי שלא תהיינה בחירות, ולא בגלל שאנחנו פוחדים מכך, להיפך", הוסיף. "יש לנו אחריות כלפי מה שקורה במדינה, ובחירות זה אסון גדול. יש מי שלא יסכים לשום פשרה כי הוא רוצה להיות ראש ממשלה ברוטציה ויש את ליברמן שלא רוצה שנתניהו יהיה ראש ממשלה. התוצאה בלתי נמנעת, ולכן אין לנו פתרונות להציע".

עוד בחדשות 13:

נתניהו: "הצענו עוד הצעות – כחול לבן לא זזה ננומטר"

סער נגד בחירה ישירה: "אין לשנות שיטת ממשל בחטף"

ח''כ משה גפני, ש''ס (ארכיון)
ח''כ משה גפני, ש''ס (ארכיון) | צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

מוקדם יותר היום חזר נתניהו על קריאתו לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה בינו לבין גנץ. "הצעתי לבני גנץ להגיע לממשלת אחדות וגם היום אני אומר לו לבוא לממשלת אחדות איתי, אבל אם הוא לא מסוגל לקבל החלטה כזאת - שיתן לעם לקבל את ההחלטה", אמר בוועידה. בחירות מזורזות לבחירת ראש הממשלה בבחירה ישירה, לתת לעם להחליט מי יהיה ראש ממשלה".

"או שהשכל הישר יגבר וסוף סוף תושג האחדות הרצויה. בשבועות האחרונים אני לא חוסך שום מאמץ", הוסיף. "הלכתי כברת דרך ארוכה מאוד, הצענו הצעה ועוד הצעה וקיבלנו תשובה - נאדה. כלום. כחול לבן לא זזו מילימטר, אפילו ננומטר, שום דבר".

"כדי שנוכל להקים ממשלת אחדות, וזה עדיין לא מאוחר, עדיין יש זמן לעשות זאת, צריך לקרות אחד משני דברים - או שבני גנץ יגבר על הוטו של יאיר לפיד או שאביגדור ליברמן יגבר על אביגדור ליברמן", הוסיף. "אלה שתי האפשרויות ואני מאוד מקווה שאחד מהשניים הללו יקרה כי אין סיבה ללכת שוב לבחירות".

גדעון סער במפגש פעילי ליכוד
גדעון סער במפגש פעילי ליכוד | צילום: חדשות 13

הבוקר תקף חבר הכנסת גדעון סער את הצעתו של נתניהו לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה. "זה חלק ממהלך שאין לו סיכוי לעבור בימים הספורים שנותרו לכהונת הכנסת בהנחה שלא תוקם ממשלה", אמר בריאיון לרשת ב'. "הליכוד תמיד התנגדה לבחירה ישירה, והיא בצדק בוטלה. כשאולמרט ניסה לשנות את שיטת הממשל, אמר לו נתניהו בצדק 'שיטת ממשל אינה גרביים'".

"אין לשנות שיטת ממשל בחטף כדי לנסות לפתור סיטואציה פוליטי רגעית. זה גם לא יפתור את הסיטואציה, כי אנחנו נשארים בשיטה הפרלמנטרית, וצריך רוב בכנסת", המשיך. "ברק נבחר בבחירה ישירה ונאלץ להתפטר אחרי שנה וחצי כי הוא איבד את הרוב בכנסת. הבעיה שלנו היום היא שאיבדנו את הרוב בכנסת".

"למרבה הצער, כל עוד נתניהו ימשיך להוביל את הליכוד, לא יהיה לנו רוב בכנסת, ולכן השאלה היא איך פותרים את בעיית הרוב בכנסת - כל השאר זה ספינים".