מלצר פסל אירוע של כחול לבן – גנץ המשיך לנאום

יו"ר ועדת הבחירות קיבל את עתירתה של הליכוד נגד כנס בחירות של כחול לבן, אך ראש המפלגה לא הפסיק את נאומו. כמו כן נאסר על בכירים בש"ס לשאת דברים בעצרת בירושלים

זמן צפייה: 01:00

יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר קיבל היום (שני) את העתירה של הליכוד נגד כחול לבן בדבר קיום אירוע בחירות במושב כפר אחים. ההכרעה של מלצר התקבלה בזמן שבני גנץ, בן המושב, נאם, ולמרות האיסור יו"ר המפלגה המשיך לשאת דברים.

העתירה של הליכוד הייתה על כך שהכנס של כחול לבן עבר על החוק הקובע כי מהשעה 19:00 ביום שלפני הבחירות, ובכל יום הבחירות, לא תהיה תעמולה על ידי אסיפות, תהלוכות, רמקולים או שידורים ברדיו ובטלוויזיה.

גנץ
גנץ | צילום: חדשות 13

נוסף לכך, מלצר אסר על חברי מפלגת ש"ס – צביקה כהן ואברהם בצלאל, לשאת דברים בעצרת "מופע סליחות ושיר" שהתקיימה הערב בכיכר פסקל שבפסגת זאב בירושלים.

מוקדם יותר היום, מפלגת ש"ס עתרה נגד עיריית תל אביב וראש העיר רון חולדאי, כמו גם נגד ראשון לציון והמועצה המקומית שוהם, נגד יוזמתן לתת הטבות שונות למי שיצביע בבחירות מאחר ועל פי החוק מדובר בשוחד. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט תמך בעמדת העותרים.

ההטבות המדוברות הן כניסה למוסדות תרבות ולבריכות בחינם, השתתפות בחינם בסיורים, בירה במחיר מוזל ועוד. לטענת ש"ס, מדובר ב"שוחד על מנת להשפיע על בוחר להצביע בבחירות", וכי ההטבה היא בגדר תעמולת בחירות אסורה מאחר ואופי ההטבות ונסיבותן מלמד על רצון לעודד הצבעה למפלגות ספציפיות.

סכסוך עם עיריית בת ים. רון חולדאי
סכסוך עם עיריית בת ים. רון חולדאי | צילום: חדשות 10

עיריית תל אביב וחולדאי מסרו כי הם רואים ערך בעידוד ההצבעה בבחירות באופן כללי, וכי ההטבות מעודדות הצבעה באופן גורף ואינן מכוונות להצבעה למפלגה מסוימת. כך ענתה גם עיריית ראשון לציון, שטענה כי היא סבורה שראוי לעודד את הציבור לממש את זכותו הדמוקרטית ולהצביע.

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "מדובר בהחלטה מצערת אך אנו מכבדים את החוק. השיעור החשוב ביותר באזרחות הוא מימוש זכות ההצבעה ואת זה רצינו להנחיל לתושבי העיר וילדיהם, דרך עידודם לצאת ולהצביע, אך לצערי עמדת היועץ המשפטי לממשלה לאור הוראות החוק מונעת מאיתנו להוציא את האנשים מהאדישות ולתמרץ אותם לצאת ולהצביע. מיותר לציין שכוונתנו הייתה חפה מכל שיקול או אינטרס ונועדה לעודד את מימוש זכותם הדמוקרטית של תושבי העיר. לצערנו הרב עמדתו של היועמ"ש קובעת כי אסור לנו להעניק הטבה בתמורה לבחירה, אז לא נוכל להעניק כניסה חינם לאטרקציות בעיר לתושבים שיצביעו".

קלפי
קלפי | צילום: רויטרס

נוסף לכך, היועמ"ש ויו"ר ועדת הכנסת קיבלו עתירה נגד יוזמה "מצביעים 70", מיזם לא מפלגתי וללא מטרות רווח, שרתם מקומות בילוי ופנאי רבים מצפון ועד דרום המציעים לקהל ליהנות מהנחות בשלל מקומות - בתמורה להצגת תמונת סלפי מהקלפי. "ועדת הבחירות המרכזית דרשה מאיתנו להסיר את היוזמה בעקבות עתירה של אדם פרטי שטען שמדובר ב'שוחד בחירות'; ובמסווה של לוחם צדק למען הדמוקרטיה, סייע במו ידיו (או מקלדתו) בחיסול יוזמה סטודנטיאלית שהצליחה סוף סוף לחצות את גבולות הקשת הפוליטית וחלשה על כל הארץ", נמסר מטעם המיזם.