מנכ"לית ועדת הבחירות: אין לנו עובדים – המחסנים התרוקנו לגמרי

אורלי עדס הסבירה על הקשיים להקדמת הבחירות, אם הכנסת תפוזר, והשוותה את הלחץ עליה לדרישה מצה"ל לצאת למלחמה ללא חיילים. "אין לנו מטות, משרדים, מחוזות וציוד. זה מצב בלתי אפשרי"

זמן צפייה: 04:15

מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס הסבירה היום (חמישי) בתדרוך עיתונאים במשכן הכנסת על הקשיים להקדמת הבחירות, אם הכנסת תפוזר. "תנסו לשוות לעצמכם מצב שצה"ל כולל רק את פורום מטכ"ל - אין חיילי חובה, בסיסים, מחסני תחמושת, ואומרים לרמטכ"ל: 'היום בערב אתה יוצא למלחמה'. זה מצב בלתי אפשרי. אנחנו יוצאים למבצע אזרחי, שהוא הגדול במדינה", אמרה.

עדס ציינה כי קיים קושי ממשי בגיוס כוח אדם, ואמרה: "אין לנו עובדים, ועדת הבחירות היא צוות קטן, 30 עובדים. בתקופת הבחירות אנחנו מתרחבים לאלף עובדים וביום הבחירות מגיעים ל-45 אלף עובדים. הם לא עובדים שמגייסים בלחיצת כפתור. אנחנו מפרסמים את המשרות שוב, מכשירים ומראיינים עשרות אלפי מועמדים בפרק זמן של שלושה שבועות. מדובר בכאלף מופעי הדרכה, אולמות שצריך לסגור, מדריכים שצריך לגייס. אין כמויות כאלה בשום גוף במדינה. לא מכירה שום גוף שיודע ומצליח לגייס 45 אלף עובדים בפרק זמן של 45 ימים, מדובר בתהליך מאוד מורכב".

בהתייחס לתאריך הבחירות הסבירה עדס, כי הוא מוכרח להיקבע השבוע. "אם הכנסת לא מתכנסת עד יום רביעי ומעבירה חוק, הבחירות לא יוקדמו לפברואר, אם היא תתפזר ביום רביעי, הן יערכו ככל הנראה ב-10 במארס".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הליכוד: החלטה על פריימריז לראשות המפלגה תתקבל אם יהיו בחירות

ליברמן: "אופציות האחדות וממשלה צרה ירדו מהפרק"

נתניהו: "פתוח לשיחות על אחדות"; גנץ: "עושים את כל המאמצים"

אורלי עדס,מנכלית ועדת הבחירות
אורלי עדס,מנכלית ועדת הבחירות | צילום: חדשות 13

בנוסף, הסבירה מנכ"לית הוועדה כי ישנן גם אתגרים בלתי צפויים בכל מערכת בחירות: "בבחירות לכנסת ה-22 האתגר היה הקמת 'סיירת טוהר הבחירות', הנושא יובא לפתחו של יו"ר הוועדה הבא - שטרם מונה. יכול להיות שיהיו שוב מצלמות ומפקחים, ויכול להיות שירצו להרחיב אותו. ההחלטה בנושא תביא לפתחו של יו"ר הוועדה".

"חשוב שהציבור יבין את הדברים הללו. דיני בחירות, ולא בכדי, הם כאלה מורכבים. משום שזה הליך שנמצא בלב ליבה של הדמוקרטיה, ככה הדברים צריכים להיות אבל אסור לגעת בזה. זה לא קורה כל הזמן, אנחנו נמצאים בסיטואציה די חריגה", הוסיפה.

"הוועדה תפעל כפי שהכנסת תדרוש - אך לאור כל התהליכים שעלינו לעשות, הקדמת הבחירות לפברואר היא לא ריאלית. כל התקציב שלנו לשנת 2019 אזל, וביקשנו להשתמש ברזרבה החלקית - דבר שלא קרה מעולם", ציינה עדס.