לקראת פיזור הכנסת: נשקלת האפשרות לקיים בחירות ביום שני

התאריכים האפשריים הם 2 או 16 במארס. בכחול לבן מעוניינים לערוך בחירות מוקדם ככל הניתן, ואילו רה"מ מעדיף את האופציה המאוחרת. החלטה תתקבל כנראה מחר • ניל הנדל מונה ליו"ר ועדת הבחירות

זמן צפייה: 02:58

בדרך לבחירות 2020: הוועדה המסדרת בכנסת דנה היום (ראשון) באפשרות לקיים את הבחירות לכנסת ה-23 ביום שני, בתאריך 2 או 16 במארס. זאת למרות שנהוג לקיים את יום הבחירות ביום שלישי.

התאריך המקורי שעליו דובר היה שלושה במארס, אלא ש"יד לבנים" פנתה לוועדת הבחירות המרכזית וליו"ר הכנסת בבקשה לשקול זאת שוב מאחר שביום זה חל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע.

בכחול לבן מעוניינים לקיים את הבחירות מוקדם ככל הניתן, ב-25 בפברואר, אולם ראש הממשלה נתניהו מעוניין בתאריך רחוק ככל האפשר. ככל הנראה, מחר יוחלט על תאריך ביניים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

גפני: "לא חושב שההצעה של בחירה ישירה תפתור את הבעיה"

סער נגד בחירה ישירה: "אין לשנות שיטת ממשל בחטף"

נתניהו: "הצענו עוד הצעות – כחול לבן לא זזה ננומטר"

נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץ | צילום: רויטרס

אלי בן שם, יו"ר יד לבנים, אמר: "לא ראוי לטעמי שביום זה אנשים ילכו לקניות ובחירות בעוד המשפחות השכולות התייחדו עם זכר הנופלים. לטעמי זהו מסר לא חינוכי של מדינה המבקשת לזכור את בניה ובנותיה שנפלו ולא זכו לקבורה בישראל. לא ייפלו השמים באם הבחירות יידחו למועד אחר. הבחירה הנכונה ביותר היא לשנות את המועד. החלטה זו תעביר מסר ערכי המכבד את זכר הבנים שנפלו ויש בה מן הממלכתיות המתבקשת דווקא בעת הזו יותר מכל בשם האחדות ההנצחה ומורשתם".

בתוך כך, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות הודיעה ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, כי שופטי ביהמ"ש העליון בחרו היום בשופט ניל הנדל כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-23 ובשופט עוזי פוגלמן כמ"מ. זאת לאחר שיו"ר ועדת הבחירות הקודם, השופט חנן מלצר, אמר כי אם תיערך מערכת בחירות נוספת - "אין סיכוי שאקח אותה על עצמי".

חנן מלצר
חנן מלצר | צילום: חדשות 10

אתמול אמר נתניהו כי על מנת למנוע בחירות מיותרות, כהגדרתו, יש לעבור לבחירה ישירה בינו לבין גנץ. "בכחול לבן אומרים שהם יודעים מה העם רוצה", אמר, "אז אני בעד שהעם יחליט ולא אף אחד אחר - גם לא התקשורת".

"בשבועות האחרונים הלכתי כברת דרך. לא חסכתי שום מאמץ כדי להקים ממשלת אחדות ולהימנע מבחירות מיותרות", הוסיף נתניהו, "עידכנתי את בני גנץ ואחרים בכחול לבן בחומר מודיעיני ומדיני רגיש מאוד. הם יודעים היטב מהם האיומים מצד איראן, הם יודעים היטב על ההזדמנויות הכבירות מול ארה״ב ומדינות ערב. ובכל זאת הם לא שמים את האינטרס הלאומי בראש מעייניהם". שר הביטחון נפתלי בנט הודיע כבר כי הוא ומפלגתו יתמכו ברעיון של נתניהו. "בחירה ישירה היא הדרך היחידה לקבל הכרעה ולמנוע בחירות שלישיות, רביעיות וחמישיות״, אמר בנט.

הפגישה המשולשת בין ריבלין, נתניהו וגנץ
הפגישה המשולשת בין ריבלין, נתניהו וגנץ | צילום: חיים צח, לע''מ

אמש נחשף בחדשות 13 כי אם אכן ישראל תלך לבחירות שלישיות בתוך שנה – בכחול לבן שוקלים גם את עניין הרוטציה בין לפיד לגנץ מחדש. כזכור זה היה הסיכום בבחירות הקודמות, לאור המחשבה שהרוטציה תגדיל את כמות המצביעים הפוטנציאלית.