ועדת הבחירות: אם הכנסת תתפזר - אפשר להקדים את הבחירות ל-25.2

מנכ"לית הוועדה בחנה את האפשרות לקיצור מערכת הבחירות אם עד תום 21 הימים לא יאסוף אחד מהח"כים את מספר החתימות הדרוש, ומסרה כי המועד הקרוב ביותר האפשרי הוא לקראת סוף פברואר

זמן צפייה: 05:02

ימים של הכרעה: ועדת הבחירות המרכזית אישרה הערב (שני) את האפשרות לקיצור מערכת הבחירות – אם יתקיים סבב שלישי. זאת לאחר פגישה בין מנכ"לית הוועדה, עו"ד אורלי עדס, לראש הוועדה המסדרת אבי ניסנקורן. בתום הפגישה הסתמן כי המועד הקרוב ביותר שבו ניתן יהיה לקיים בחירות יהיה ב-25.2.2020.

מוקדם יותר הערב התייחסה יו"ר הימין החדש איילת שקד למאמצים להקמת ממשלה ולהצעה של הליכוד לכחול לבן לפיה יכהן נתניהו בתפקיד ראש הממשלה לתקופה של עד שישה חודשים. "ההצעה של הליכוד היא סופר הגונה, אני לא רואה סיבה למה לא להסכים לה. אם אנחנו הולכים לבחירות בכל מקרה נתניהו ישאר ראש הממשלה חצי שנה. אז בשביל מה לגרום לשסע חברתי ולבזבוז מיליארדי שקלים?"

"כל ראשי בלוק הימין מתחייבים לאכוף את קיום הרוטציה. אם הליכוד יחליטו לפרק את הממשלה אחרי חצי שנה – כל הבלוק יישאר עם גנץ", הבטיחה. "אי אפשר לא להאמין לנו כי נעמוד בהתחייבותינו. גם נתניהו לא ירצה להפר התחייבות כתובה, ולכן הרוטציה תקוים. הם צריכים לקבל החלטה אמיצה ולעמוד מול ציבור הבוחרים שלהם".

עוד בחדשות 13:

נתניהו: "הלכתי רחוק"; גנץ: "נמצא עבורך מעמד ההולם את מצבך"

הבנות בין הליכוד לכחול לבן – עדיין אין הסכמה לכהן תחת נתניהו

שקד: "אם הליכוד יפרק את הממשלה – הבלוק יישאר עם כחול לבן"

קלפי
קלפי | צילום: שרון בוקוב

ראש הממשלה נתניהו אמר הבוקר: "הצעתי לגנץ הצעה - בוא נממש את ההזדמנויות ההיסטוריות האלה בממשלת אחדות שתוקם עכשיו במתכונת שהצעתי. הלכתי כאן רחוק מאוד לקראת הדבר הזה כי אנחנו צריכים לממש את ההזדמנויות האלה. אנחנו לא צריכים בחירות נוספות". את הדברים אמר בטקס הנחת אבן פינה ל-12 מפעלים חדשים באשקלון.

במקביל, יו"ר כחול לבן בני גנץ נאם בפתח ישיבת הסיעה והתייחס לפלונטר הפוליטי: "המצב המשפטי-פוליטי של רה"מ, עם שלושה כתבי אישום חמורים והיעדר פשרות פוליטיות הכרחיות מצדו, דרדרו אותנו לשיח אלים ומתלהם. בניגוד לאחרים - איני רוצה להעמיד את ישראל בפני בחירות נוספות, יקרות ומיותרות".

"אני מבין שכחלק מהפשרות לא נרכיב את ממשלת החלומות - אך לא אהיה מוכן שנרכיב ממשלת בלהות", המשיך גנץ. "אני מבין שנצטרך לקבל הצעות פשרה, אך לא הצגות פשרה. אני קורא לנתניהו - אני מבטיח שנמצא עבורך את המעמד ההולם את מצבך הייחודי. כזה שיאפשר לך לתפקד, ויאפשר לך לחזור אם תנקה את שמך".

בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ
בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ | צילום: חדשות 13

גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס היום למאמצים להרכבת ממשלה ומתח ביקורת על הליכוד ועל כחול לבן. "בניגוד לכל האחרים, ישראל ביתנו הייתה הראשונה שמהיום הראשון של מערכת הבחירות שדיברה על ממשלת אחדות", אמר בפתח ישיבת סיעתו. "בניגוד למפלגות רבות שתוך כדי הקמפיין השמיצו וגידפו את הרעיון".

"גם היום, מה שאנחנו רואים בין הליכוד לבין כחול לבן: הם לא רוצים ממשלת אחדות, הכל משחק האשמות. אנחנו באמת רוצים לעשות כל מאמץ. הבטחנו שנהפוך כל אבן ונעשה כל מאמץ למצות כל דרך", המשיך ליברמן. "גם הנושא של החתימות זה עוד אבן שאנחנו מנסים להפוך. לא נחתום סתם ולא נבזבז עוד שבועיים. אם לא תהיה הבנה ששתי המפלגות אכן בכיוון של משלת אחדות אין טעם למשוך זמן. כרגע ההתרשמות שלי ששתי המפלגות עושות הכול כדי לקבור את הרעיון של ממשלת אחדות".