המחנה הדמוקרטי בהצהרה ראשונה: "נוביל את חילופי השלטון"

ראשי המפלגה המאוחדת כינסו מסיבת עיתונאים בת"א. הורוביץ: "נגמר עידן החנופה לימין". שפיר: "הנורמות הפוליטיות נשחקו והמחנה לא הגיב". ברק: "נקווה שזהו צעד ראשון בדרך לאיחודים נוספים"

זמן צפייה: 15:38

ישראל בוחרת: מפלגת המחנה הדמוקרטי מכנסת בשעה זו (חמישי) מסיבת עיתונאים ראשונה מאז האיחוד, בבית סוקולוב שבתל אביב. יו"ר המפלגה, ניצן הורוביץ, פתח את מסיבת העיתונאים ואמר: "אנחנו יוצאים היום לדרך שתוביל בעוד חודש וחצי לחילופי שלטון במדינת ישראל ולשינוי חברתי. כבר במערכת הבחירות הקודמת קראתי לחיבור בשמאל וזה מה שקורה כאן עכשיו – כוח גדול וחזק שרץ עכשיו ביחד לבחירות".

"המחנה הדמוקרטי שהקמנו מבטא משאת נפש של ציבור ענק בארץ הזאת. אל מול השחיתות, הגזענות, הכיבוש, הכפייה והפערים, הציבור כמהה לערכי השלום החופש והשוויון", המשיך הורוביץ. "אנחנו מובילים כאן מחנה פוליטי חדש ומאוחד. נגמר עידן החנופה לימין: אנחנו לא מתחפשים, אנחנו אומרים דברים ברורים. נחתור לביטול חוק הלאום – לא שינוי, לא תיקון – ביטול".

חברת הכנסת סתיו שפיר, שרק לפני מספר שבועות התמודדה על ראשות מפלגת העבודה – והגיעה למקום השני, דיברה על עזיבת המפלגה. "העבודה היא הבית האידאולוגי שלי", אמרה. "הגעתי בה למקום השני, ויכולתי להמתין בה בנחת לבחירות, אבל הבית בוער, המדינה בוערת. כשהבית בוער, יוצאים החוצה ביחד כדי לכבות את השריפה. ואז בונים אותו מחדש".

עוד בחדשות 13:

הפשרה של מרצ, הדרישה של ברק: מאחורי הקלעים של האיחוד בשמאל

שקד: "איחוד בימין זה צו השעה, הכדור נמצא אצל פרץ"

ראשי מפלגת המחנה הדמוקרטי - ניצן הורוביץ', סתיו שפיר ואהוד ברק
ראשי מפלגת המחנה הדמוקרטי - ניצן הורוביץ', סתיו שפיר ואהוד ברק במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 13

שפיר העבירה ביקורת על התנהלות השמאל בשנים האחרונות. "נכנסתי לחיים הפוליטיים באחת התקופות הקשות של החברה הישראלית. הימין התעצם, הנורמות הפוליטיות נשחקו, אבל המחנה שלנו לא הגיב ביעילות", אמרה. "הסתגרנו במסגרות מפלגות מיושנות, והרגנו איש את רעהו במלחמה על ניואנסים. הדבר הזה נגמר היום".

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, התייחס בדבריו לשיבוצו במקום העשירי. "לכל מי שדאג למספר 10 זה לא ריאלי ושקולנו ייעלם, מספר 10 יהיה ריאלי ועוד איך", הבטיח "לא תצטרכו לחכות הרבה זמן כדי לראות את זה. הקמפיין שלנו יהיה הכי חד והכי נוקב. אנחנו ניתן למשטר נתניהו פייט כמו שלא נתנו לו כבר עשרים שנה, וננצח. נאבק על כל קול. נקווה שזהו הצעד הראשון לאיחוד נוספים".

"אחרי שנים שמוביל אותנו משטר נתניהו בפסיביות וקורבנות, אחרי שנים של שיסוי איש ברעו, הסתה והפקרת אזרחים" המשיך. "אנחנו מקימים את האיחוד שיילחם בחדות בתנופה ובאומץ להחזיר את התקווה לישראל ברוח הכרזת העצמאות".

סתיו שפיר, אהוד ברק וניצן הורוביץ | צילום: חדשות 13

בתום פגישה שנערכה הלילה, החליטו יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, ח"כ סתיו שפיר ויו"ר ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, לרוץ תחת רשימה אחת בבחירות, שתיקרא "המחנה הדמוקרטי". במקום הראשון יעמוד הורוביץ, במקום השני תוצב שפיר, ובמקום העשירי יהיה אהוד ברק. "יוזמי האיחוד מאמינים שהקמת ׳המחנה הדמוקרטי׳ היא צעד ראשון והכרחי במשימה להחזיר את מדינת ישראל למסלול", נמסר מטעם הצדדים.

הרכב הרשימה המסתמן: 1. ניצן הורוביץ 2. סתיו שפיר 3. יאיר גולן 4. תמר זנדברג 5. אילן גילאון 6. עיסאוי פריג׳ 7. ישראל דמוקרטית 8. יעל כהן פארן 9. ישראל דמוקרטית 10. אהוד ברק 11. ח"כ מהעבודה 12. מוסי רז.

כחלק מהסיכום בין הצדדים, סתיו שפיר קיבלה לא רק את המקום השני עבור עצמה, אלא גם את מקומות 8 ו-11 עבור דמויות שאולי תביא מהעבודה. ההנהגה המשולשת תאשר את המצטרפים.

רשימת ''המחנה הדמוקרטי'' המסתמנת

גורמים שהשתתפו בשיחות ציינו כי ברק, הורוביץ ושפיר התעדכנו מדי כמה דקות בטלפון על התנהלות השיחות. לדבריהם שפיר לחצה על ברק ועל הורוביץ לסגור עוד הלילה כדי לייצר מומנטום. במהלך הלילה הושג הסכם עקרונות בין הצדדים שאלה עיקריו:
1. הובלה משולשת – צירוף גורמים נוספים לרשימה יחייב הסכמה של שלושתם.
2. לא להכנס לממשלת ימין בשום צורה.
3. הגנה על האופי הדמוקרטי של המדינה – בדגש על מעמד בית המשפט העליון.
4. ביטול חוק הלאום.
5. קידום שלום והסדר מדיני עם הפלסטינים תוך הגנה על האינטרסים של ישראל.

לקראת שש בבוקר הגיעו ברק, שפיר והורוביץ למשרדו של אלמליח, חתמו על ההסכם והצטלמו.

ניצן הורוביץ לאחר הזכייה בראשות מרצ
ניצן הורוביץ לאחר הזכייה בראשות מרצ | צילום: החדשות 13

השם שנבחר, כאמור, הוא "המחנה הדמוקרטי" אך האותיות על פתק ההצבעה יהיו "מרצ", למרות שאנשי ברק לא התלהבו מהרעיון. כמו כן, הקמפיין ידגיש שמדובר ברשימה בעלת אידיאולוגיית שמאל. נוסף לכך, הצוות של מפלגת ישראל דמוקרטית הם אלה שיובילו את הקמפיין, כאשר ברק ושפיר יהיו בחזית.

עוד עולה כי ברשימה ישנה עדיין שאיפה לצרף את ציפי לבני. כמו כן, מתברר כי זהבה גלאון, יו"ר מרצ לשעבר, הייתה מאוד דומיננטית בשכנוע הפנימי במרצ לטובת האיחוד והוצע לה מקום ברשימה, אך היא סירבה.