אדלשטיין: "לא אתן יד לביטול הבחירות – אלא בהסכמה רחבה מאוד"

יו"ר הכנסת אמר לחדשות 13 כי יקדם את היוזמה רק בתנאי שחברי כנסת רבים יתמכו בה, ולא יסתפק ברוב של 61 ח"כים. קודם לכן, הבהיר אדלשטיין כי מצא מתווה פרלמנטרי שיאפשר את המהלך

זמן צפייה: 01:09

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התייחס הערב (שלישי) ליוזמה לביטול הבחירות ואמר לחדשות 13 כי "לא אתן יד לביטול הבחירות ברוב של 61 אלא רק בהסכמה רחבה מאוד בכנסת".

קודם לכן, כתב אדלשטיין בחשבון בטוויטר שלו: "המשך תהליך הבחירות - הפרת אמונים כלפי אזרחי ישראל שמפסידים מליארדים רק בגלל פסילות אישיות של ראשי מפלגות שונים. עשרות ח"כים מכל הסיעות פנו אליי למציאת פתרון לביטול פיזור הכנסת. מצאתי מתווה פרלמנטרי ויש אפשרות לבטל את הבחירות המיותרות בתולדות ישראל. חובתנו לאפשר לכנסת ה-21 להמשיך לתפקד".

מוקדם יותר, גורמים משפטיים בכירים הגיבו להודעת הליכוד לפיה ראש הממשלה נתניהו בוחן את הקדמת הבחירות, ואמרו כי "על פניו זה נראה כמו ספין".

יש לציין כי לכאורה אין היתכנות משפטית למהלך של עצירת הבחירות. יועמ"ש הכנסת, אייל ינון, כבר אמר בדיונים שהאישור על חוק ההתפזרות של הכנסת בקריאה שלישית הוא מהלך שאין חזרה ממנו, אלא רק בנסיבות מיוחדות שאינן מאפשרות את עריכת הבחירות (כדוגמת מלחמה). גם זאת, לפי סעיף 9 א' לחוק יסוד הכנסת שקובע שגם בנסיבות אלה המהלך אפשרי רק באישור של 80 חברי כנסת, וקביעת תאריך אחר מוקדם ככל הניתן.

יולי אדלשטיין בריאיון ליעקב איילון
יולי אדלשטיין בריאיון ליעקב איילון | צילום: חדשות 13

אולם, אדלשטיין טוען שמצא דרך לקדם את המהלך, זאת, על ידי שינוי החוק הקיים וחקיקת חוק "ביטול פיזור הכנסת" במצב כזה, ובהמשך להעביר את החוק החדש. בליכוד מעריכים כי הסיכוי למהלך נמוך.

כאמור, הליכוד מסרה הערב כי ראש הממשלה נתניהו מתייחס "בכובד ראש" ליוזמה לביטול הבחירות. זאת, בתגובה לדיווח בחדשות 12 לפיו יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יוזם את המהלך. אולם, המפלגה לא הגישה בקשה לחוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנוגע למהלך.

כחול לבן הגיבה לדיווח ומסרה כי: "עוד ספין שנועד להשכיח מהציבור שנתניהו נכשל בהקמת ממשלה, העדיף את טובתו האישית וגרר במו ידיו מדינה שלמה לבחירות מיותרות. נתניהו מבין שהוא עומד להפסיד את הבחירות ומחפש עכשיו פתרונות קסם. אנחנו הולכים לבחירות ובני גנץ יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל".

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu Looks At His Watch Before Delivering A Statement At The Knesset, Israel's Parliament, In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

יו"ר כחול לבן בני גנץ כתב כי: "הפרסומים הערב מבהירים - נתניהו מפחד מגזר הדין הציבורי, ונתניהו משקר - אין שום משא ומתן עם כחול לבן".

גם מספר ארבע בכחול לבן, גבי אשכנזי, התייחס בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "עוד ספין מבית היוצר של נתניהו - אין שום משא ומתן עם כחול לבן. נתניהו גרר את המדינה לבחירות מיותרות וישלם את המחיר בקלפי".

כאמור, הליכוד מסרה הערב כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מתייחס "בכובד ראש" ליוזמה לביטול הבחירות. זאת, בתגובה לדיווח בחדשות 12 לפיו יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יוזם את המהלך. אולם, המפלגה לא הגישה בקשה לחוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנוגע למהלך.