יועצי רה״מ ליועמ״ש: עצור החקירה בשל כשלי המשטרה והפרקליטות

אוריך וגולן פנו באמצעות פרקליטיהם למנדלבליט בבקשה שיעצור את החקירה נגדם בחשד להטרדת עד המדינה שלמה פילבר, וכן לפתוח בבדיקה אודות קיומה של הקבוצה הפנימית "השלמות 4000"

זמן צפייה: 01:01

כוורת ראש הממשלה בחקירה: פרקליטי דוברי ראש הממשלה, יונתן אוריך ועופר גולן, פנו הבוקר (שישי) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה לעצור את החקירה נגדם בפרשת הטרדת עד המדינה, שלמה פילבר, ולסגור את התיק, בשל מה שהם מכנים "שורת כשלים בלתי חוקיים בהם כבר הודו המשטרה והפרקליטות".

בנוסף ליועמ"ש, הגישו הפרקליטים ערעור בנושא לבית המשפט המחוזי. בנוסף ביקשו לפתוח בבדיקה מיידית "לאחר שהמשטרה הודתה בקיומה של הקבוצה הפנימית 'השלמות 4000', לרבות בחינת החומר שהוקלד לקבוצה באופן בלתי חוקי במהלך החקירה", לשון ההודעה.

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Holds Documents As He Attends A Weekly Cabinet Meeting In The Jordan Valley, In The Israeli Occupied West Bank
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

אתמול הגיש גולן תלונה במחלקה לחקירות שוטרים נגד חוקרי יחידת להב 433. זאת, לאחר שדובר המפלגה, יונתן אוריך, הגיש תלונה על לקיחת מכשירו הנייד לצורך החקירה בפרשת הטרדת עד המדינה שלמה פילבר שנחשפה בחדשות 13. מאוחר יותר, בית המשפט קיבל את בקשת פרקליטיהם של אוריך וגולן, עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין, לדחיית מועד החיפוש במכשירים הניידים עד ה-7 בנובמבר כדי שיוכלו להגיש ערעור.

שר התקשורת דודי אמסלם הביע ביקורת על המשך החקירה בפרשה ואמר: "למרות הביקורות, חגיגת הרדיפה והחטטנות מקבלת עוד אור ירוק. לצערי אנו חיים בעידן שלהיות יועץ קרוב לרה"מ הופך אותך כבדרך אגב ליעד של המשטרה/פרקליטות ולאדם חסר זכויות והגנה. זוהי תקופה מפחידה ומסוכנת לדמוקרטיה". אמסלם ציטט את דברי נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, והפך את המסר שלהם בגנות מערכת המשפט: "צודקת הנשיאה חיות: 'ימים שאין להם אח ורע בהיסטוריה השלטונית שלנו'".

עופר גולן
עופר גולן | צילום: החדשות 13

שלשום  קיבל בית משפט השלום את מתווה המשטרה והפרקליטות וקבע כי ניתן לערוך חיפוש בניידים של יועצי ראש הממשלה החשודים. השופט נימק בהחלטתו מדוע הוא מקבל את עמדת המשטרה והפרקליטות: "כמה מעורבים בקשירת קשר לעבירת הטרדת עד, כאשר מדובר במספר מעורבים שחברו יחדיו לצורך מטרה זו. צווי החיפוש המבוקשים יכולים לסייע בקידום החקירה ובשפיכת אור על עומק מעורבותם של החשודים ואף על מעורבים אחרים. השתכנעתי כי אופן החיפוש שהוצע בעניין הנחיות מחלקת הסייבר לחיפוש 'מדוייק' של חומרי חקירה וראיות הקשורות לאירוע המסויים, לצד המנגנון המוצע שם, יכולים לצמצם את הפגיעה בזכויות החשודים לפרטיות".

עם זאת, השופט מתח ביקורת על התנהלות המשטרה: "נפלו מספר פגמים בהתנהלות היחידה החוקרת אל מול החשודים. חיפוש ותפיסה של מכשירי הטלפון מבלי שקדמה לכך בקשה לבית המשפט להוצאת צו שיפוטי הוא פגם משמעותי. הדברים נכונים ביתר שאת כאשר מדובר בעבירה שחלף זמן בין המועד בו עלה שמם של החשודים כמעורבים לבין מועד חקירתם. בזמן זה, ניתן היה לפנות לבית המשפט בבקשה להוצאת צו שיפוטי".