יו"ר ועדת הבחירות קבע: חלק מפתקי ההצבעה שהושחתו - ייספרו

השופט מלצר הודיע כי פתקים שבהם יימצאו חורים מזעריים, כיתובים בעט או דוגמה שונה מזו שאושרה על ידי הוועדה - ייחשבו קולות כשרים. זאת, בתנאי שלא יסגירו את זהות הבוחר

זמן צפייה: 06:00

ישראל בוחרת: יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, הודיע היום (שלישי) כי חלק מפתקי ההצבעה שהושחתו - ייספרו כקולות כשרים. זאת, בעקבות תלונות שהצטברו בוועדה על השחתת פתקי הצבעה, ובדומה להחלטה שהתקבלה בסבב הבחירות הקודם באפריל.

על פי הכרעת הוועדה, הפתקים שייספרו יהיו כאלה שיימצאו בהם "חורים מזעריים, או שמאן דהוא צייר בעט או קשקש עליהם, כך שניכר שבפתק הושם פגם לצורך פסילתו". נוסף לכך, יתקבלו גם פתקים שהדוגמה המודפסת עליהם אינה תואמת את זו שאושרה על ידי הוועדה, למשל: סדר המילים בכינוי הרשימה שונה, הושמטו מילים או אותיות מהכינוי, ההדפסה אינה במרכז הדף או שכינוי הרשימה הודפס מעל האותיות. עם זאת, הדגיש מלצר, הפתקים ייספרו רק בתנאי שלא יסגירו את זהות הבוחר.

לכתבות נוספות בנושא >> 

בשל החשש מאלימות ביום הבחירות: מספר שיא של מאבטחים בקלפיות

סופית: חוק המצלמות נפל בכנסת – ח"כים רבים נעדרו מההצבעה

ליברמן נגד רה"מ: "המצלמות הן תחליף ל'הערבים נוהרים לקלפיות'"

בחירות
בחירות | צילום: רויטרס,

חשוד בן 17 עוכב על ידי השוטרים לחקירה, לאחר שעל פי החשד הגיע לקלפי במרכז ירושלים והזדהה החשד באמצעות תעודת זהות שאינה שייכת לו.

בעקבות חשד לזיוף בפורדיס, חברי ועדת הבחירות באופן חריג החליפו  את כל הנציגים המקומיים וכעת נציגי ועדת הבחירות יושבים במקומם. משטרה הייתה במקום. בקלפי בכרמיאל נתפס אדם שחילק מעטפות עם הפתק ג' - הוא הורחק על ידי המשטרה. ברהט עוכב לחקירה מצביע, בחשד שניסה לשלשל לקלפי כמה מעטפות. ברמת גן פרץ עימות אלים בין פעילת כחול לבן לפעיל ליכוד, שהודיע כי בכוונתו להגיש תלונה על תקיפה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190917-1505' autoplay='0' credit='' desc='עימות אלים ברמת גן' kid='1_9f8km41t' duration='9'']

בירכא נעצרו שלושה בחשד לניסיון זיוף. ארבע קלפיות נסגרו, ונשלחו משקיפים למקום שיישארו בכל הקלפיות ביישוב עד לסגירתן. טרם ידוע מי יעלה בגורל ההצבעות שכבר היו בקלפיות הללו. כאשר ייפתחו הקלפיות מחדש, תוארך ההצבעה בעיר עד חצות, בליווי של מפקח טוהר הבחירות מטעם הוועדה, אשר יהיה מורשה לצלם כל חשש לאירוע טוהר הבחירות. לאחד מהקלפיות הגיעו כמה שופטים מוועדת הבחירות, ובשעה 21:00 יונחו המפקחים לאילו קלפיות להגיע ולהתחיל לצלם את תהליך הספירה.

העבודה-גשר התלוננה לוועדת הבחירות המרכזית על ניסיון התחזות, לאחר שלדבריה פעילי ליכוד התחזו לנציגי העבודה-גשר בקלפיות בבני ברק. ישראל ביתנו דיווחה כי נעשה מאינדונזיה ניסיון פריצה שנבלם למערכות המפלגה.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190917-1041' autoplay='0' credit='' desc='פעיל ימין מוצא מהקלפי' kid='1_rgtph5wb' duration='53'']

בכפר קאסם נבדק חשד לזיוף, כאשר צעיר שככל הנראה התחזה למפקח של ועדת הבחירות עוכב ותושאל על ידי המשטרה. בקלפי בתל אביב נרשמו מהומות בעקבות עיתונאית שצילמה בתוך הקלפי ללא אישור. חשוד כבן 20 השליך נפץ מחוץ לקלפי באבו גוש - ונעצר על ידי המשטרה.

עד כה הוצאו שני צווי מניעה על ידי יו"ר ועדת הבחירות. אחד למפלגת הליכוד שפעיליה מסיירים עם אוטו גלידה ברחובות ירושלים שמשמיע דברי תעמולה. צו נוסף לכחול לבן שפעילי המפלגה צועדים ברחובות תל אביב עם רמקולים ומגייסים תומכים.

המשטרה סגרה הבוקר לזמן קצר את הקלפי באום אל-פחם עקב הפרות סדר וצילום אסור על ידי משקיף. הקלפי נפתחה מחדש לאחר החלפת המשקיף. כמו כן, נציג ועדת הבחירות דיווח לוועדה על מזכיר קלפי פעיל ימין שהגיע לשם כשהוא חמוש באקדח. מהוועדה נמסר שחל איסור מוחלט להיכנס עם נשק לקלפיות.

מפלגת העבודה-גשר הודיעה כי הגישה תלונה לוועדת הבחירות המרכזית, לאחר שלדבריהם זוג מצביעים הגיע לקלפי שלא היו בו פתקים של העבודה. לטענת השניים, נאמר להם כי פתקי המפלגה הוצאו מהקלפי כיוון שלא יעברו את אחוז החסימה.

מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, הגיע לביקור בקלפי בעיר סכנין על מנת לסייר בקלפי ולעמוד מקרוב על היערכות כוחות המשטרה בקלפי ובסביבתה: "יום הבחירות הוא יומה של הדמוקרטיה הישראלית. משטרת ישראל פרוסה בכל רחבי הארץ בכוננות שיא על מנת לשמור את הסדר הציבורי בקלפיות ולהבטיח את טוהר הבחירות. תפקידה של משטרת ישראל הוא לאפשר הליך בחירות תקין וסדור, ולאפשר לבוחר הישראלי להגיע לקלפי בבטחה ולהצביע כפי ראות עיניו ללא חשש".

מ''מ המפכ''ל, ניצב מוטי כהן, בביקור בקלפי בעיר סכנין
מ''מ המפכ''ל, ניצב מוטי כהן, בביקור בקלפי בעיר סכנין | צילום: דוברות המשטרה

מפלגת העבודה פנתה לוועדת הבחירות המרכזית לפסילת קלפיות בבני ברק עקב זיופים לטענתם של כתבי מינוי. לטענת המפלגה, חרדים הסתננו לקלפיות תוך הצגה של כתבי מינוי מזוייפים מטעם העבודה-גשר וישבו בקלפיות תוך התחזות למשקיפים עד אשר הגיעו המשקיפים האמיתיים מטעם המפלגה. כמו כן, מפלגת העבודה טוענת שקיבלה תלונות על ניסיונות זיוף בבאר שבע, כאשר לטענתם פעילי ליכוד החליפו את פתקי העבודה-גשר לפתקים הישנים של העבודה בראשות אבי גבאי במספר קלפיות בעיר. המפלגה הגישה תלונה לוועדת הבחירות המרכזית.

ישראל ביתנו הגישה תלונה נגד הליכוד לוועדת הבחירות המרכזית בטענה שאנשיה מצלמים מחוץ לקלפי באור עקיבא, ותלונה נוספת על ניסיון לזיוף בקלפיות באשדוד, לטענתם. עוד טוענים במפלגת שפתקי המפלגה הוצאו מכלל הקלפיות בעיר ערד ושהוגשה תלונה נוספת בנושא לוועדת הבחירות. במקביל, הגישו אנשי המחנה הדמוקרטי תלונה למשטרה לפיה אחד מפעיליה הוכה בפתח תקווה על ידי פעילי הליכוד, כשניסה למנוע את הורדת שלטי הרשימה. עוד נמסר מישראל ביתנו כי אדם הגיש תלונה למשטרה לאחר שהגיע להצביע בקלפי באשדוד וגילה כי הוא רשום כמי שכבר הצביע.

"בעקבות המידע על ניסיונות של הליכוד לפגוע בתקינות יום הבחירות, נפתח קו מיוחד לדיווחים וכן, מס' 3 ברשימה, יאיר גולן, מוביל צוות מיוחד של מתנדבים ומתנדבות, שיגיע לתת מענה לכל מקרה של אלימות", נמסר מהמחנה הדמוקרטי. בתוך כך, בימינה טוענים לזיוף בקלפי בחדרה כאשר לטענתם החליפו את פתקי המפלגה בפתקי "הימין החדש" מהבחירות הקודמות.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190917-0942' autoplay='0' credit='' desc='איילת שקד טוענת לזיופים בקלפי בחדרה' kid='1_y5ipp8w9' duration='37'']

כזכור, בשבוע האחרון פרשת המצלמות בקלפיות והטענות לזיופים וגניבת הבחירות הביאו את כל המפלגות לגייס פעילים שיעמדו אלה מול אלה - מה שעלול להדרדר במהירות לאלימות בין הצדדים. במפלגת העבודה-גשר, למשל, הקימו את "יחידת הקיבוצניקים" בראשות עמר בר לב, שיסיירו בין הקלפיות. "יש לנו אינדיקציות ברורות לכך שהליכוד ונתניהו מגייסים בריונים כדי לפגוע בהליך ההצבעה התקין", אמר ערן חרמוני, מזכ"ל מפלגת העבודה.

אחרי חוק המצלמות שנפל, מתכוונים במפלגות השונות לפקח מקרוב על הנעשה בקלפיות של המגזר הערבי - דבר שעלול לגרום לתקריות לא נעימות ולעימותים. ולמרות זאת, במשטרת ישראל מבטיחים כי אף מצביע לא ייפגע: "המשטרה לא תאפשר שום אירוע של גילויי אלימות", הבהירה תנ"צ סיגל בר צבי, ראש מנהלת הבחירות במשטרה, "לא נאפשר פרובוקציות מסוג כזה שיפר את הסדר".

ליברמן ונתניהו
ליברמן ונתניהו | צילום: רויטרס

בסניף היפואי של הרשימה המשותפת משוכנעים שאחוזי ההצבעה בקרב האוכלוסייה הערבית יהיו גבוהים מהבחירות הקודמות, וחוששים לזיופים בקרב מגזרים אחרים, ובהם המתנחלים. "יש פה מסע הסתה נגד ציבור שלם שרוצים להחריג מהמפה הפוליטית", אמר כאמל אגברייה, פעיל פוליטי תושב יפו, והוסיף: "אני חושב שדווקא עכשיו, לאור קמפיין ה'גוועלד' של ביבי, מוטב וראוי שהערבים ייצאו להצביע ויכריעו את הבחירות בצורה הכי דמוקרטית שיש".

בארגון "זזים" זעמו על החלטת ועדת הבחירות לקבל את עתירת הליכוד שלא לאפשר להם להסיע אזרחים בדואים שגרים בכפרים לא מוכרים, ואומרים כי מדובר ב"פגיעה בדמוקרטיה", כך לדבריהם. מנגד, בליכוד טוענים שמדובר בהסעות פוליטיות. "בלי ההסעות האלה, ל-50 אלף בדואים אין איך להגיע לקלפיות", הסבירה רלוקה גנאה, מנכ"לית עמותת "זזים". "הקלפיות נמצאות במרחק של שעתיים ויותר של הליכה. אני מאוד מצטערת על ההחלטה הזאת, שנותנת רוח גבית למאמצי הליכוד לדכא את ההצבעה של האזרחים הערבים".

כ-20 אלף שוטרים גלויים וסמויים יתפרשו ב-10,700 קלפיות ברחבי הארץ. זהו מספר השוטרים הגבוה ביותר שאבטח בחירות בישראל. רובם יגיעו עם מצלמות גוף שיתעדו כל תקרית או עימות. ממלא מקום המפכ"ל, מוטי כהן, יפקח על הכול מהמטה הארצי.