כיצד נתניהו מרוויח מספין חוק המצלמות? • פרשנות

בניגוד לתמונה שמנסה לצייר קמפיין הליכוד, יהיו מצלמות בקלפיות גם ללא החוק. באמצעות הספין, רה"מ מגדיל את שיעור מצביעיו, מקטין אחוז ההצבעה במגזר הערבי, ומספק לעצמו אליבי למקרה שיפסיד

זמן צפייה: 08:38

בניגוד לטענת ראש הממשלה בנימין נתניהו והליכוד, חוק המצלמות, שעבר היום (ראשון) פה אחד בהצבעת הממשלה, ישנן אלפי מצלמות רבות שיתעדו מוקדים רבים של קלפיות ברחבי הארץ. המשמעות היא שאין מחלוקת עניינית, אלא שבליכוד מעוניינים במיקור חוץ, הצבת מצלמות מטעם מפלגות, ולא מטעם ועדת הבחירות, שאומרת שאינה ערוכה לכך. אם כן, הבקשה להצבת מצלמות מטעם מפלגות היא ספין של קמפיין הליכוד.

נתניהו מרוויח מספין חוק המצלמות בכך שמי שמתנגד להצעת החוק , יצטייר בעיני מצביעיו כמי ש"יגנוב את הבחירות". בסופו של דבר החוק לא יעבור, ויהיה אפשר ליצור זעם גדול אצל מצביעי הימין על בית המשפט העליון, ש"נותן את ידו לגניבת הבחירות". בסופו של דבר, נתניהו מרוויח מכך שלוש פעמים: הספין עשוי להגדיל את שיעור מצביעי הליכוד, להקטין אחוזי ההצבעה במגזר, ויספק לו אליבי למקרה שיפסיד את הבחירות.

בנימין נתניהו בישיבת ממשלה
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה | צילום: חדשות 13

הדיון בממשלה על חוק המצלמות - היועמ"ש: "אני מתקשה להבין מדוע החקיקה לא קודמה מיד לאחר הבחירות האחרונות"

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר: "אני תומך בהצבת מצלמות בקלפיות. המתווה שדרעי קבע לגבי הרשויות המקומיות הוא הכיוון הנכון – מצלמה קבועה בכל קלפי מטעם ועדת הבחירות המרכזית. גם בבחירות הנוכחיות יהיו מצלמות – 3,000 פקחים עם מצלמות בהתאם להחלטת יו"ר ועדת הבחירות. במסגרת העבודה על תזכיר החוק, היה על הממשלה לקיים שיח עם ועדת הבחירות המרכזית.ברגע שהתקבלה החלטה לקדם חקיקה, הדחיפות בדבר הייתה ברורה. לאור זאת, אישרתי קיצור משך הזמן לפרסום התזכיר להערות הציבור לעשרה ימים. כינסתי ישיבה דחופה במטרה לראות איך אפשר לקדם את החוק. בישיבה השתתפו הרבה אנשים והוצגו המשמעויות השונות של החקיקה. הליבה זו חווה"ד של מלצר – ועדת הבחירות המרכזית היא הגורם שיודע מה קורה בקלפיות. חוות הדעת שלה מתארת את מה שצפוי להתרחש אם הליך החקיקה יושלם ימים ספורים לפני הבחירות. אני מתקשה להבין מדוע החקיקה לא קודמה מיד לאחר הבחירות האחרונות, כך שהיה מספיק זמן ללבן את הדברים ולהיערך ליישומה.

מנדלבליט המשיך ואמר כי הוא לא בהכרח שולל פיקוח של משקיפים מטעם מפלגות: "הבעיה היא שהשלמת חקיקת החוק תביא לשיבוש יום הבחירות – כך נכתב במסמך של הגורם המוסמך, ועדת הבחירות המרכזית. אם השרים לא מקבלים את המסקנה הזו של השופט מלצר, היה עליכם להזמין אותו לישיבה ולבקש ממנו תשובות לשאלות. במצב הדברים הקיים, זו העמדה הרשמית המחייבת מבחינתי. בהתאם לחוות הדעת של השופט מלצר, אין ערך ראייתי למצלמות שבהן הליכוד עשה שימוש בבחירות הקודמות. החוק לא כולל מנגנונים לוודא שהצילומים לא יועברו לגורמים לא מורשים, או שהם יישמרו בידי המפלגות גם לאחר הבחירות. המסקנה של מלצר היא שהעברת החוק תגרום לתוהו ובוהו, ולהשבתת היכולת של ועדת הבחירות המרכזית לנהל הליך תקין. זו הסיבה לכך שקיימת מניעה להעביר את החוק".

השר לוין תהה מדוע המשטרה לא יכולה לפרוס אנשים מטעמה בקלפיות, ועל כך השיב השר ארדן שאין מספיק כוח אדם. השר אוחנה טען בדיון כי הטיעונים של יושב ראש וועדת הבחירות לא מבוססים וכי למלצר אין יתרון על הממשלה.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
היועמ''ש אביחי מנדלבליט | צילום: ארן דולב

ועדת הבחירות אישרה את המתווה לשמירה על טוהר הבחירות 

יו"ר ועדת הבחירות, חנן מלצר, וחברי הוועדה, ח"כ דוד ביטן – נציג הליכוד, ח"כ משה ארבל – נציג ש"ס, ח"כ גיל סגל – נציג כחול לבן, מר סמי שושן – נציג מפלגת העבודה, אישרו את המתווה לשמירה על טוהר הבחירות.

"הוועדה גיבשה, בנוסף לאמצעים שננקטו עד כה, 'חליפת הגנה' להבטחת טוהר הבחירות ובין היתר הפעלת סיירת פיקוח על טוהר הבחירות שתהיה מורכבת מכ-3,000 מפקחים, חלקם עורכי דין ורואי חשבון, אשר יהיו מצוידים במצלמות גוף משוכללות שעומדות בתקן של המשטרה", מסרה נשיאות הוועדה. "מפקחים אלה, יסיירו במהלך יום הבחירות בכל הקלפיות בארץ, ויוכלו להפעיל את המצלמות רק באישור נציגי ועדת הבחירות המרכזית כל אימת שיתגלה חשש לפגיעה בטוהר הבחירות. מעבר לכך, בעת ספירת הקולות, הליך הספירה יצולם במלואו בקלפיות בעייתיות מן העבר ובקלפיות שנבחרו עפ"י קריטריונים שגובשו בוועדת הבחירות המרכזית".