היועמ"ש: חוק המצלמות פוגע בזכות לבחור; רה"מ: "נמשיך בחקיקה"

מנדלבליט הודיע לראש הממשלה כי קיימת מניעה משפטית להעביר את החוק, אך זה הבהיר כי הוא דוחה את עמדתו: "לא ניתן לגנוב את הבחירות". הליכוד: "תופעת הזיופים מסוכנת ויש להילחם בה"

זמן צפייה: 00:42

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע הערב (רביעי) לראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישנה מניעה משפטית לאישור חוק המצלמות. "פגיעה במימוש החופשי של זכות היסוד הדמוקרטית לבחור והן בביצוע החובה החוקתית לקיים בחירות חופשיות, חשאיות ושוויוניות באופן תקין", כתב, "פגם משפטי זה טבוע בעצם קידומה של הצעת החוק בסד הזמנים שנותר עד ליום הבחירות ואין לו מזור בשלבי החקיקה הכנסת".

ראש הממשלה פרסם בתגובה סרטון שבו אמר: "נדהמתי מעמדתו של היועץ שמתנגד להצבת מצלמות באולם הקלפיות. זו הדרך היחידה למנוע גניבת בחירות. אנחנו יודעים שיש זיופים בקנה מידה גדול וזה דבר שצריך למנוע, והדרך הטובה ביותר זה במצלמות שניתנות למשקיפים. הם לא שמים את זה מאחורי הפרגוד, זה לא יקרה, אבל הם שומרים על טוהר הבחירות. אני לא יכול להבין את העמדה הזו. אנחנו ממשיכים בחקיקה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

לאחר שנאסר שימושן: המדינה רוצה לרכוש את מצלמות הקלפי מהליכוד

יו"ר ועדת הבחירות קבע: אסור למפלגות להציב מצלמות בקלפיות

ישראל ביתנו דורשת הצבת מצלמות במגזר החרדי: "חשש מזיופים"

ביבי מצביע בקלפי בירושלים
ביבי מצביע בקלפי בירושלים | צילום: חדשות 13

ביום שני שעבר פסלה ועדת הבחירות את השימוש במצלמות בקלפיות, ולאחר מכן המדינה פנתה לליכוד וביקשה לרכוש את המצלמות לצורך פיקוח ביום הבחירות. נציג של ועדת הבחירות נפגש עם בכיר במערך המצלמות של הליכוד, שהראה לו כיצד להפעיל את המצלמות וכיצד ניתן להסליק אותן על הגוף.

הסיבה שהביאה את הוועדה לפנות לליכוד נובעת מכך שלא קל להשיג אלף מצלמות בישראל, בהתראה כל כך קצרה. יש אמנם קולות בליכוד שקוראים לא למכור לוועדה את המלאי, כנקמה על החלטתה. עם זאת, השווי הכולל שלהן מוערך בכמה מאות אלפי שקלים, ולכן סביר להניח כי הצעד אכן ייצא לפועל.

כדי להתמודד בכל זאת עם ההחלטה של ועדת הבחירות רוצים בליכוד לצייד את הפעילים במכשירי הקלטה כדי להקליט את הנוכחים בקלפי. עם זאת, במקביל, מנסים במפלגה לקדם חקיקת בזק שתתיר שימוש במצלמות, אך הצעה זו נתקלה בהתנגדות של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שטען כי לא ניתן לקיים הליך כזה בסמוך כל כך למערכת בחירות.

נתניהו ומנדלבליט בישיבת ממשלה
נתניהו ומנדלבליט בישיבת ממשלה | צילום: רויטרס

בהחלטתו לאסור שימוש במצלמות, קבע מלצר כי בשעות ההצבעה יהיו רשאים אך ורק מזכיר ועדת הקלפי או מפקח טוהר הבחירות מטעם הוועדה בלבד, לצלם במקום הקלפי, ואך ורק במקרים חריגים, בהם יהיה חשד סביר לביצוע עבירה פלילית במקום הקלפי, ורק אם קיבל אישור קונקרטי לצילום זה מטעם יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לפני הצילום. בכל מקרה – לעולם לא יצולם או יתועד בוחר מאחורי הפרגוד.

תוצרי צילום זה יועברו רק למשטרה או לייעוץ המשפטי לוועדת הבחירות המרכזית – והעברת התוצרים לכל אדם אחר, פרסומם במדיה כלשהיא או עיון בהם עלולה להיות עבירה פלילית. עוד הדגיש מלצר כי חברי ועדת הקלפי אינם רשאים לצלם בשום מקרה.