דיון סוער על חוק המצלמות; עודה צילם את נתניהו: "אתה שקרן"

יו"ר הרשימה המשותפת הצמיד את מכשירו הסלולרי לראש הממשלה - והוצא מהאולם: "איך ברחת אתמול, מר ביטחון?" • נתניהו: "לא יודע איפה צהלו יותר על הירי לאשדוד – בעזה או בכחול לבן"

זמן צפייה: 05:00

לאחר שנדחתה הקדמת ההצבעה ביום שני, חוק המצלמות עולה היום (רביעי) להצבעה בכנסת. מכיוון שהממשלה זקוקה לרוב של 61 קולות כדי להעביר את החוק, ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך את תמיכת גוש הימין כולו – כולל חברי מפלגת ישראל ביתנו.

עוד בחדשות 13:

ליברמן נגד רה"מ: "המצלמות הן תחליף ל'הערבים נוהרים לקלפיות'"

לאחר דיון סוער: חוק המצלמות לא יעלה ביומיים הקרובים להצבעה

היועץ המשפטי לכנסת: "חוק המצלמות בעיתוי הנוכחי אינו חוקתי"

עימות בין נתניהו לעודה בדיון על חוק המלצמות
עימות בין נתניהו לעודה בדיון על חוק המלצמות | צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

בטרם ההצבעה, אליה הגיעו כ-40 חברי כנסת בלבד, אמר ראש הממשלה "אם ליברמן היה כאן ומביא את הח"כים שלו להצביע ועומד בהתחייבות שנתן לבוחר, אם לא היה מזגזג שוב, היינו מעבירים את החוק הזה ברוב מוחץ, ובוודאות היינו מונעים זיופים וגניבת בחירות. איך אפשר להתנגד לצילום בטלפון סלולרי שאנחנו משתמשים בו בכל מקום, כל המרחב הציבורי היום מכוסה בטלפונים סלולריים".

נתניהו התייחס גם לאירוע הירי מהרצועה שהתרחש אתמול בזמן נאומו באשדוד, ואילץ אותו לרדת מהבמה: "שמעתי את צהלות השמחה של לפיד וגנץ, לא ידעתי איפה צהלו יותר, בעזה או אצל לפיד וגנץ? שמחה כזאת זה בושה וחרפה".

Whatsapp Image 2019 09 11 At 1

נאומו של ראש הממשלה לא עבר ללא הפרעה: לדבריו התפרץ יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה וקרא לנתניהו "שקרן" והטיח בו, לאחר הירי לעבר אשדוד אמש: "איך ברחת, מר ביטחון?". לאחר שירד מהבמה, הלך אחריו עודה וצילם אותו בטלפון הסלולרי – דבר שגרר עימות קולני עם חברי הליכוד מיקי זוהר ומאי גולן, ולהרחקתו של עודה מהאולם.

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) נשא אף הוא דברים בטרם ההצבעה ואמר: "נתניהו איבד קשר עין עם החיים האמיתיים. התיקים הפליליים שלו,  זה תיקים של מישהו שכבר לא ממש מבדיל בין מותר לאסור. בעוד ששה ימים אנחנו יכולים להיפרד ממנו".

נתניהו בנאום על חוק המצלמות
נתניהו בנאום על חוק המצלמות | צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

ביום שני לאחר דיון סוער בוועדה המסדרת, נכשלה הממשלה בניסיון להשיג פטור מחובת הנחה וקיצור הליכים לחוק המצלמות. המשמעות היא שהליכוד תוכל להעלות את החוק לדיון בקריאה ראשונה רק ביום רביעי, במידה ולא תמשוך אותו. ההצבעה נגמרה בתיקו של 12-12 כאשר נציגת ישראל ביתנו יוליה מלינובסקי הצביעה נגד החוק.

לאחר ההצבעה יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בכנסת כי "היום השפיות ניצחה. חשפנו את תרגיל ההונאה של נתניהו - זהו ניצחון הדמוקרטיה, הממלכתיות. ניצחון מערכות שלטון החוק שעליהן נתניהו ניסה לערער. נתניהו ינסה לערער על תוצאות הבחירות. זו אינה התבוסה הראשונה שלו ואינה האחרונה". לפיד הוסיף כי "שוב נתניהו הפסיד. הוא הפך ללוזר סדרתי שכולם סוחטים אותו".

Gantzs
יו''ר כחול לבן בני גנץ

ראש הממשלה נתניהו תקף את יו"ר ישראל ביתנו, שהיוו את הקול המכריע בהצבעת בוועדה: "ליברמן שוב חבר לשמאל ולמפלגות הערביות. פעם הוא אמר שתוך 48 שעות הוא יחסל את הנייה, עכשיו תוך 48 שעות הוא עשה זיגזג והלך עם אחמד טיבי ואיימן עודה". רה"מ תקף גם את ראשי כחול לבן בני גנץ ויאיר לפיד ואמר כי "זה לא מפתיע שלפיד וגנץ חברו לאחמד טיבי ולאיימן עודה כדי לקבור את חוק המצלמות, כי הם הולכים יחד לממשלת שמאל שבה אחמד טיבי ואיימן עודה יהיו שרים בממשלה של לפיד וגנץ".

ליברמן הגיב לדבריו של ראש הממשלה, ופתח אף הוא במתקפה. "ברור ששני הגורמים היחידים שיש להם עניין להמשיך וללבות את האש בנושא המצלמות במגזר הערבי הם הליכוד והרשימה המשותפת", כתב בעמוד הפייסבוק שלו. "מבחינתו של נתניהו המצלמות הן תחליף לתרגיל הקודם שלו - 'המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי'. בפעם הקודמת, למחרת הבחירות, הוא התנצל בפני אותם ערבים, והפעם הוא פשוט מתואם איתם מראש. על כך העידו נתן אשל ומיקי זוהר".

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן | צילום: ערוץ הכנסת

עוד כתב ליברמן כי "ישראל ביתנו תמכה ותומכת באופן מוחלט בפיקוח על הבחירות ובהצבת מצלמות בקלפיות. עם זאת, אנחנו תומכים בפיקוח אחיד בכל המקומות - גם אצל הערבים, גם אצל החרדים, גם בגוש דן וגם בגוש עציון, על ידי גורם ממלכתי. לא יכול להיות שהפיקוח יתבצע על ידי מיליציות של נתניהו, שכל מטרתן היא לשבש ולגנוב את הבחירות ולא לפקח עליהן".

ביום ראשון, כזכור, אישרו שרי הממשלה פה אחד את חוק המצלמות, חרף עמדת היועמ"ש אביחי מנדלבליט שבצעד חריג השתתף בישיבה על מנת להביע את התנגדותו והצהיר כי "‏אני בעד מצלמות - אבל צריך לדעת איך לעשות את זה נכון".

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לביקורת המופנית כלפי יו"ר ועדת הבחירות והיועמ"ש וציין כי "אני מחזק את ידיהם של חברי ועדת הבחירות המרכזית ובראשם את ידיו של המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר ואת ידיו של היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, מול המתקפות הפוליטיות נטולות הבסיס ואף חסרות האחריות, אותן הם חווים בימים אלה. אין מקום למתקפות שכאלה".