חשש בכחול לבן: ליברמן יציע שנתניהו יכהן ראשון ברוטציה

במפלגה חוששים שיו"ר ישראל ביתנו, שאינו מתנגד שראש ממשלה יכהן תחת כתבי אישום, יציע מתווה שיאפשר לנתניהו להיכנס לתפקיד. בכיר בכחול לבן לחדשות 13: "במצב כזה נתנגד להצעת ליברמן"

זמן צפייה: 00:57

הפלונטר הפוליטי: במפלגת כחול לבן חוששים הערב (חמישי) כי במסגרת המתווה לממשלת אחדות שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מתכוון להציע, בנימין נתניהו יכהן ראשון כראש ממשלה, ובני גנץ יקבל את הרוטציה שני. כזכור, ליברמן הודיע אתמול שאם לא תחול התקדמות במו"מ בין המפלגות, בכוונתו להציע פתרון.

מוקדם יותר, נתניהו נאם במליאת הכנסת בתום טקס השבעת הכנסת ה-22 ואמר כי "הכנסת מבטאת את הכרעת העם ואת רצון העם. לעיתים ההכרעה חדה וברורה, ולעיתים היא אומרת ממשלת אחדות לאומית - זה מה שההצבעה הזאת אמרה". קודם לכן היום, נתניהו ביקש מראשי מפלגות הימין לחתום על התחייבות שלא לתמוך בחבר כנסת אחר מהימין, אם יגיע השלב שבו כל חבר כנסת יכול לאסוף חתימות על מנת להרכיב ממשלה. יהדות התורה וש"ס השיבו לו שיחתמו, אך במפלגת ימינה לא נתנו תשובה.

לעוד כתבות בנושא:

גנץ: "אם נתניהו מפנה את המקום – תוך שעה יש ממשלת אחדות"

נתניהו בכנסת: "הכרעת העם אומרת ממשלת אחדות לאומית"

"לא הושגה פריצת דרך": הסתיימה פגישת נתניהו וליברמן

בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן, בני גנץ,
בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן, בני גנץ, | צילום: רויטרס

עוד הוסיף נתניהו בנאומו כי "ממשלה חזקה, כנסת תוססת ובית משפט עצמאי – אלה היסודות של הדמוקרטיה הישראלית". בהמשך פנה נתניהו לריבלין ואמר לו כי הוא "דבק בדעה שאין שום חלופה אחרת למתווה שהצעת לממשלת אחדות".

בהמשך, גנץ התייחס לנאומו של נתניהו בתום טקס השבעת הכנסת ואמר כי "שמעתי היטב את נאום רה"מ שקורא לאחדות. הוא החסיר את הדבר היחידי שחסר בין אחדות אפשרית לבין המציאות - וזה הוא עצמו. אילו הוא מפנה את המקום, תוך שעה יש פה אחדות".

בנימין נתניהו בהשבעת הכנסת
בנימין נתניהו בהשבעת הכנסת | צילום: חדשות 13

גנץ התייחס גם לאפשרות של נבצרות שהעלה הנשיא ריבלין ואמר כי "כחול לבן היא המפלגה הגדולה. נתניהו שירת היטב את מדינת ישראל בשנים שלו, עכשיו תורנו, אפשר לעשות את זה תוך שעה. אנחנו נפתח את האחדות, הם יצטרפו אח"כ. נתניהו יגמור את המעמד המשפטי שהוא עומד בפניו, ויחזור לתפקד בצורה מלאה כפי שההסכם יגיד. אני שמח על הצעה של הנשיא ועל כל הצעה שתוביל לאחדות".

הבוקר, ח"כ יאיר לפיד הודיע במהלך ישיבת סיעת כחול לבן כי הוא מוותר על הסכם הרוטציה עם בני גנץ, שהביא לאיחוד בין רשימת הרמטכ"ל לשעבר למפלגת יש עתיד. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס להחלטת לפיד ואמר לחדשות 13 כי מדובר ב-"צעד חשוב ואצילי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

קודם לכן, נתניהו נפגש הבוקר עם ליברמן בניסיון למצוא פתרון לפלונטר הפוליטי. בסיום הפגישה נמסר מטעמו של ראש הממשלה: "בפגישה ראש הממשלה נתניהו הציע לליברמן להצטרף לממשלה מהר ככל האפשר כדי לתרום בכך להקמתה של ממשלת אחדות זו. בפגישה לא הושגה פריצת דרך. ראש הממשלה נתניהו יעדכן את ראשי בלוק המחנה הלאומי בפגישה".

מטעם ישראל ביתנו נמסר: "הסתיימה הפגישה בין יו״ר המפלגה, ח״כ אביגדור ליברמן, לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפגישה ציין ח״כ ליברמן שלאור האתגרים הביטחוניים והכלכליים ממשלת אחדות היא צו השעה ובחירות נוספות לא ישנו את המפה הפוליטית באופן מהותי. הדרך הנכונה היא גיבוש קווי יסוד משותפים בין ישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן, ורק אח״כ נדון על חלוקת התיקים והרוטציה על ראשות הממשלה".

חבר הכנסת בני גנץ בכניסה למשכן הכנסת
חבר הכנסת בני גנץ בכניסה למשכן הכנסת | צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

אתמול, כאמור, לאחר שכחול לבן ביטלה את הפגישה שיועדה לראשי הליכוד וכחול לבן ולצוותי המו"מ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נפגש עם המטה המצומצם של מפלגתו, התייחס לכישלון המפלגות להגיע להסכמות ואמר כי "אם עד יום כיפור לא תהיה פריצת דרך, ישראל ביתנו תניח הצעה משלה לשתי הסיעות".

עוד הוסיף ליברמן כי "אחרי יום כיפור נכנס למלאכת הרכבת הממשלה בהילוך גבוה", והבהיר שינצל את השבעת הכנסת ה-22 שתחול מחר למגעים לא פורמליים עם ראשי כחול לבן והליכוד. כמו כן, הודגש במפגש המטה כי "גם אם יתקיימו בחירות חדשות, המפה הפוליטית לא תשתנה משמעותית, ולכן חייבים להגיע לפתרון מושכל ולהשאיר את כל השיקולים האישיים והאגו בצד".