בכיר בכחול לבן: העבודה ומרצ חשבו שעלינו להסכים למתווה שהוצע

ע"פ הגורם, פרץ והורוביץ אמרו שההצעה לאחדות הייתה טובה והיה צריך לקבלה. ייתכן שהסיבה לכך היא שעבורם בחירות נוספות הן תרחיש לא רצוי. רבים בכחול לבן סבורים גם הם שהיה כדאי לקבל המתווה

זמן צפייה: 01:04

בצמרת כחול לבן מאוחדים בתחושה שפעלו נכון כשהחליטו שלא לקבל את המתווה שהוצע לאחדות - אך מאחורי הקלעים המצב שונה.

לא מעט מחברי המפלגה סבורים שהיה נכון לקבל את המתווה. גבי אשכנזי שינה עמדה כמה פעמים בשבועות האחרונים כלפי הרעיון, וגורם בכיר בכחול לבן ציטט את ראשי העבודה-גשר ומרצ - עמיר פרץ וניצן הורוביץ - שאמרו שזו הצעה טובה שצריך לקחת. ייתכן כי הסיבה חכך היא שמבחינתם, בחירות הן תרחיש לא רצוי.

בתוך כך, התראיין פרץ ל"לפני החדשות" והצהיר כי "הציעו לי עולם ומלואו כדי שאכנס לקואליציה עם נתניהו. הציעו לנו כל שר, כל תפקיד וכל תקציב שרצינו. הגיע הזמן שהציבור הישראלי ידע שלהבטחות בחירות יש ערך. היו לנו פיתויים משמעותיים, אבל לא הסכמתי לנהל משא ומתן".

עוד בחדשות 13:

נתניהו: "פתוח לשיחות על אחדות"; גנץ: "עושים את כל המאמצים"

גנץ לנתניהו בפגישתם: תוותר על החסינות? רה"מ: "עוד לא החלטתי"

לפיד שר החוץ, הביטחון לאשכנזי: המתווה המתגבש בין נתניהו לגנץ

עמיר פרץ וניצן הורוביץ
עמיר פרץ וניצן הורוביץ | צילום: חדשות 13

אתמול נפגשו ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן גנץ בניסיון לקדם את המגעים לכינון ממשלת אחדות, אך הפגישה התפוצצה בתוך פחות משעה, ותמה ללא תוצאות.

במסגרת המגעים בין המפלגות הן הגיעו להבנות במרבית הנושאים, אך נותרה מחלוקת משמעותית שמהווה המכשול העיקרי בדרך להקמת ממשלת אחדות - השאלה אם בכחול לבן יסכימו לשבת תחת נתניהו למשך חצי שנה.

שתי המפלגות הגדולות סיכמו כי חוקי הנבצרות והרוטציה יחוקקו לפני השבעת הממשלה, כך שנתניהו לא יוכל להיות ראש הממשלה מהרגע שוויתר על שלטון אחרי חצי שנה. עוד סוכם כי הממשלה תכלול 30 שרים ויותר כדי לכלול את כל המפלגות – מספר שיכול להגיע גם למאה חברי כנסת.
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

נוסף לכך, הסכימו המפלגות שתיק הפנים יילך לגוש של כחול לבן, כדי לתת הישג למפלגתו של גנץ בנושא דת ומדינה – וההנחה היא שדרעי יסכים למהלך. בהמשך לכך סוכם על עיגון הסטטוס קוו כפי שהוא כרגע – מבלי שייכתב באופן מפורש שעושים פעולה נגד התחבורה הציבורית שהחלה לפעול בשבת. עוד סוכם על סיפוח בקעת הירדן כסעיף מרכזי.

כאמור, ישנה מחלוקת עיקרית העומדת בדרכה של הקמת הממשלה, אך היא איננה נקודת אי ההסכמה היחידה בין שתי המפלגות. מחלוקת נוספת היא השאלה אם כהונתו של גנץ תימשך שנה וחצי או שנתיים, וכן אם לאחר ששת החודשים שבהם יהיה בשלטון -  נתניהו יישב בקבינט כמ"מ רה"מ בנבצרות, או שייעדר ממנו.