בכיר בכחול לבן: חוק המפלגה הגדולה עדיף על בחירות ישירות

במפלגתו של גנץ מתנגדים להתמודדות ישירה בינו לבין נתניהו, ואמרו כי עדיפה האפשרות לפיה המפלגה הגדולה בכנסת תרכיב את הממשלה. "אם נגיע לבחירות - יש לקיימן בתוך 21 יום ולבטל את השבתון"

זמן צפייה: 02:49

בכיר בכחול לבן אמר היום (שלישי) לחדשות 13 כי המפלגה לא מעוניינת בבחירות ישירות בין בנימין נתניהו לבני גנץ, אך העלה רעיון לפיו ייחקק חוק "המפלגה הגדולה", לפי המפלגה הגדולה ביותר היא זאת שמרכיבה את הממשלה.

"מדובר בשינוי קיצוני של שיטת הממשל תוך כדי תנועה", אמר הבכיר. "אם כבר, הכנסת תצטרך לשקול את 'חוק המפלגה הגדולה' שתקבל בלעדית את הזכות להרכיב ממשלה. אם נתניהו יצליח לדרדר את ישראל לבחירות מיותרות ויקרות – יש לקיים אותן בתוך 21 יום ולבטל את יום השבתון".

בתוך כך, מכחול לבן נמסר כי מחר תתקיים פגישה שלישית של צוותי המשא ומתן של כחול לבן והליכוד.

מוקדם יותר היום אמרה יו"ר הימין החדש איילת שקד כי מפלגתה תתמוך בהצעת חוק שתאפשר לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה בין יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ. את הדברים אמרה בוועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה. יש לציין כי אם יעלה להצבעה, חוק זה זקוק לרוב בכנסת, מה שאומר שמפלגה שאינה חלק מבלוק הימין תצטרך לתמוך בו כדי שתעבור. בד בבד, הליכוד הודיע כי נתניהו אינו מקדם את החוק.

"יש עוד זמן, יש את תקופת המנדט של גנץ ואז עוד 21 יום, אבל אני חושבת שזה הפתרון", אמרה שקד. "היוזמה של דרעי לבחירה ישירה במצב הנוכחי היא נכונה, אני תומכת בה. אפשר לעשות הליך בזק של בחירות ישירות תוך חודש, באמצעות תיקון חקיקה רלוונטי". יו"ר הימין החדש הבהירה כי מדובר בעמדת מפלגתה, אך טענה כי "גם כמה אנשים מהליכוד אמרו לי שזה רעיון לא רע".

איילת שקד בוועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה
איילת שקד בוועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה | צילום: ועידת ישראל ללכידות חברתית של הליגה נגד השמצה

עוד אמרה שקד כי "אף אחד לא יודע אם תהיה ממשלה. אני חושבת שממשלת אחדות זה דבר טוב אבל אני לא חושבת שיש סיכויים גבוהים שהיא תוקם. אני חושבת שהדבר הנכון שיקרה זה ממשלת ימין עם ליברמן והחרדים. אין סיבה שאי אפשר לשבת יחד. כמובן שכל צד מבין שהוא צריך להתפשר".

לאחר דבריה, נמסר מטעם הליכוד כי "ראש הממשלה נתניהו לא מקדם את חוק הבחירה הישירה, אלא את הקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה - הממשלה היחידה שאפשר להקים ושמדינת ישראל זקוקה לה בעת הזאת".