כדי להציל קולות: ניסיונות לשכנע את בן גביר ופייגלין לפרוש

נתן אשל, מקורבו של רה"מ, נפגש עם יו"ר עוצמה יהודית ודן עמו בסיכויי מפלגתו להצליח בבחירות • בליכוד הציעו ליו"ר זהות תפקיד שר כלכלי בכיר, לגליזציה רפואית וסיוע בכיסוי חובות מפלגתו

זמן צפייה: 01:10

בליכוד נעשים מאמצים היום (שני) כדי לשכנע את יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, ואת יו"ר זהות, משה פייגלין, לפרוש מהמרוץ ולא להתמודד בבחירות. זאת כחלק ממאמצי הליכוד למנוע אובדן קולות לימין בבחירות הקרובות.

במקביל, בליכוד הציעו לפייגלין תפקיד שר כלכלי בכיר, לגליזציה רפואית של קנאביס, כלומר להפוך את הקנביס לתרופת מרשם ולא לסם שמצריך רשיון, וסיוע בכיסוי חובות מפלגתו אם יפרוש מההתמודדות לכנסת.

מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נתן אשל, נפגש עם בן גביר, בביתו של אשל בתל אביב. השניים דנו בסיכוייה של עוצמה יהודית בבחירות ובאפשרות שהמפלגה תפרוש מהמרוץ.

יו"ר עוצמה יהודית הכחיש כי נתניהו מפעיל עליו לחצים לפרוש מהמרוץ. "אני בא מפגישה אצל נתן אשל, אבל בליכוד יש יותר ויותר תובנה שהם צריכים את 'עוצמה יהודית'. ארבעת המנדטים שנקבל ילכו לים אם לא נתמודד", אמר בריאיון ל"לפני החדשות" – על אף שבסקרים האחרונים לא עוברת מפלגתו את אחוז החסימה. "אני לא הולך לפרט מה היה בפגישה. אמרתי הבוקר שפניתי למקורבי ראש הממשלה ואמרתי להם בצורה מפורשת: בלי עוצמה יהודית אין תרחיש בו נתניהו יהיה ראש הממשלה. מכל סקר עולה שבלעדינו הוא לא יכול להיות ראש ממשלה. לכן אמרתי לנתן אשל שאני חושב שבמצב הזה הם צריכים להבין ולהפנים דברים".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190826-1914' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר ב"לפני החדשות"' kid='1_a6votojo' duration='152'']

מאיתמר בן גביר נמסר בתגובה: "הפגישה שלי עם נתן אשל היום היא המשך ישיר לדברים שאמרתי הבוקר במסיבת העיתונאים. עוצמה היהודית העבירה מסר ברור לנתניהו שבלי עוצמה יהודית אין ממשלת ימין ושנתניהו לא יוכל להרכיב ממשלה. מעבר לזה אין בכוונתי לפרט דברים שנאמרו בשיחה של ארבע עיניים. אשל הוא מבין האנשים שאני מוקיר ומעריך, ונפגש איתו לא בפעם הראשונה".

בית המשפט העליון פסל אמש את ריצת מועמדי עוצמה יהודית בנצי גופשטיין וברוך מרזל. עם זאת, קבעו השופטים כי המפלגה עצמה תוכל להתמודד לכנסת, כמו גם יו"ר הרשימה איתמר בן גביר. כמו כן, קבע העליון כי הרשימה המשותפת תוכל להתמודד בבחירות.

תשעת השופטים בהרכב בית המשפט הצביעו בעד מניעת ריצת גופשטיין, מספר 5 ברשימה, ושמונה בעד פסילת מרזל, הנמצא במקום השני, כאשר השופט סולברג התנגד לפסילתו.

מרזל, גופשטיין ובן גביר
מרזל, גופשטיין ובן גביר | צילום: רויטרס

על פי פסק הדין, ההחלטה נגד גופשטיין התקבלה על בסיס עשרות ראיות מהן עולה באופן חד משמעי כי הוא מסית לגזענות נגד הציבור הערבי. "גופשטיין מציג את הציבור הערבי בהכללה כאויב וכמי שאין לקיים עמו כל מגע העשוי להתפרש כדו-קיום ובכלל זה הוא קורא שלא להעסיק ערבים, לא לאפשר להם דיור בשכנות ליהודים וכן להימנע מיצירת כל סוג של קשר עמם", נכתב בהחלטה.

השופטים הסכימו כי הראיות נגד מרזל מוכיחות כי הוא מסית לגזענות. עם זאת, השופט סולברג סבר כי יש להתחשב בדברי מרזל כי מדובר ב"פליטת פה", ולאפשר לו לרוץ לכנסת. מנגד, יתר השופטים סברו כי טענת גופשטיין שחזר בו מדרכיו אינה מתקבלת, כיוון שכך טען גם פעמיים בעבר, אך המשיך במעשיו הגזעניים.

לפני כשלושה שבועות פורסם בחדשות 13 כי שליחים מטעםנתניהו פנו לפייגלין והציעו לו לפרוש מהמרוץ לבחירות הקרובות - תמורת עזרה בכיסוי החובות של מפלגתו. החוב של המפלגה עומד על שלושה מיליון שקלים.

בליכוד הציעו גם פגישה בין נתניהו לפייגלין - במטרה להציל את הגוש. מקורבים לנתניהו דווקא סבורים שכדאי לנסות להעביר את פייגלין לליכוד, כיוון שהם רואים בו נכס ממספר סיבות. אחת מהן היא שפייגלין מציע להקים מטה רוסי גם אצלו לעבוד יחד נגד ליברמן. סיבה נוספת היא שהצעד צפוי לפגוע באיילת שקד. יועציו של נתניהו אומרים - כל קול לפייגלין זה קול שלא הולך לימין המאוחד של שקד.