"המחנה הדמוקרטי": ברק ומרצ מתאחדים, שפיר תוצב במקום השני

בתום פגישה לילית, סוכם כי יו"ר מרצ יעמוד בראש הרשימה החדשה וכי יו"ר ישראל דמוקרטית יוצב במקום העשירי. ההבנות: בלי כניסה לממשלת ימין, צירוף גורמים נוספים לרשימה יחייב הסכמה משולשת

זמן צפייה: 02:38

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, ח"כ סתיו שפיר ויו"ר ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, החליטו בתום פגישה שנערכה הלילה (חמישי) לרוץ תחת רשימה אחת בבחירות, שתיקרא "המחנה הדמוקרטי". במקום הראשון יעמוד הורוביץ, במקום השני תוצב שפיר, ובמקום העשירי יהיה אהוד ברק.

"יוזמי האיחוד מאמינים שהקמת ׳המחנה הדמוקרטי׳ היא צעד ראשון והכרחי במשימה להחזיר את מדינת ישראל למסלול", נמסר מטעם הצדדים.

הרכב הרשימה המסתמן: 1. ניצן הורוביץ 2. סתיו שפיר 3. יאיר גולן 4. תמר זנדברג 5. אילן גילאון 6. עיסאוי פריג׳ 7. ישראל דמוקרטית 8. יעל כהן פארן 9. ישראל דמוקרטית 10. אהוד ברק 11. ח"כ מהעבודה 12. מוסי רז.

כחלק מהסיכום בין הצדדים, סתיו שפיר קיבלה לא רק את המקום השני עבור עצמה, אלא גם את מקומות 8 ו-11 עבור דמויות שאולי תביא מהעבודה. ההנהגה המשולשת תאשר את המצטרפים.

סתיו שפיר, אהוד ברק וניצן הורוביץ | צילום: חדשות 13

הדיונים בין הצדדים התקיימו אתמול במשרדו של מקורבו של ברק אושי אלמליח בבורסה ברמת גן. השיחות החלו בשלוש אחר הצהריים והסתיימו הבוקר לקראת השעה שבע. מי שהשתתפו בשיחות היו אלמליח מצידו של ברק, מזכ"ל מרצ תומר רזניק ויריב אופנהיימר מצידו של ניצן הורוביץ ויעל אפטר ועו"ד שי אגמון מצידה של שפיר.

גורמים שהשתתפו בשיחות ציינו כי ברק, הורוביץ ושפיר התעדכנו מדי כמה דקות בטלפון על התנהלות השיחות. לדבריהם שפיר לחצה על ברק ועל הורוביץ לסגור עוד הלילה כדי לייצר מומנטום. במהלך הלילה הושג הסכם עקרונות בין הצדדים שאלה עיקריו:
1. הובלה משולשת – צירוף גורמים נוספים לרשימה יחייב הסכמה של שלושתם.
2. לא להכנס לממשלת ימין בשום צורה.
3. הגנה על האופי הדמוקרטי של המדינה – בדגש על מעמד בית המשפט העליון.
4. ביטול חוק הלאום.
5. קידום שלום והסדר מדיני עם הפלסטינים תוך הגנה על האינטרסים של ישראל.

לקראת שש בבוקר הגיעו ברק, שפיר והורוביץ למשרדו של אלמליח, חתמו על ההסכם והצטלמו.

גורמים שהשתתפו בשיחות אמרו לחדשות 13 כי ברגע שברק הציב עצמו במקום העשירי הוא פתר בעיה מאוד גדולה. "כל אחד נתן את מנת הג'נטלמניות שלו כדי להשיג את ההסכם", אמרו.

אהוד ברק צייץ לאחר ההודעה על האיחוד: "המערכה על מדינת ישראל מתחילה הבוקר. המחנה הדמוקרטי - כולנו יחד, נילחם וננצח. ולמופתעים: המיקום היחיד שחשוב - איפה נתניהו יהיה ב-18/09".

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה: "אנו שמחים על הצטרפותו של אהוד ברק לרשימת מרצ, המהלך הזה ימנע אובדן קולות במחנה של רשימה שלא עוברת את אחוז החסימה ואיימה לאבד קולות למחנה המרכז- שמאל. החלוקה כרגע היא ברורה. מפלגת העבודה מציבה אלטרנטיבה אידאולוגית חברתית ואלקטורלית ברורה לגוש הימין, דבר שיאפשר לנו לפרוץ ולהביא קהלים חדשים ולהחליף את שלטון נתניהו".

ח״כ תמר זנדברג, מסרה בתגובה למהלך: "מהלך דרמטי לחיזוק השמאל - הרחבת השורות הראויה לנו וחיזוק משמעותי לעמדות הצדק והשוויון כחלופה לימין המשיחי והמושחת. מהלך של גדלות נפש אישית וצעדים אמיצים ראויים לציון למען איחוד המחנה, כראוי לגודל השעה. ברכות וכבוד ליו״ר מרצ ניצן הורוביץ, לאהוד ברק לסתיו שפיר ולכל העוסקים במלאכה".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ), בתגובה לסיכום בין הצדדים: "השמאל הישראלי יצא היום לדרך, מאוחד וחזק. אל מול רוח ה"לא ימין ולא שמאל", אנחנו מציגים רשימה שמה שמאחד אותה זו הגאווה להיות שמאל ולייצג את ערכיו.
רשימה שתיאבק לפתרון מדיני שתפעל לקידום השוויון לכל אדם באשר הוא אדם, לצדק אזרחי וחברתי. כולנו, גם אני, עשינו ויתורים, אבל עשינו אותם כדי לייצר תקווה, שהיתה כל כך חסרה במחנה שלנו. לייצר שלם שגדול מסכום חלקיו, לייצר את הכוח המוביל במאבק לחילופי השלטון והדרך".

בפגישה לילית שהתקיימה ביום שלישי בין ברק, שפיר ועיסאווי פריג' (מרצ) כדי לדון באפשרות של ריצה משותפת בבחירות, הבהיר ברק כי הוא מוכן שיו"ר מרצ ניצן הורביץ יעמוד בראש הרשימה המאוחדת - כך לפי שני גורמים שמעורים בתכני השיחות. במהלך השיחה עלתה האפשרות כי ח"כ סתיו שפיר תעמוד בראש הרשימה - אך אפשרות זו נפסלה.

בתחילת השבוע הצהיר ברק כי למען איחוד יסכים להסתפק במקום העשירי ברשימה, ואתמול פורסם שהורוביץ ניסה לקדם מהלך לפיו ברק ישובץ נמוך ברשימה, אך יקבל תיק בכיר. במרצ חששו מפרשת ג'פרי אפסטין, שנקשרה בשבועות האחרונים בשמו של ברק, ודאגו שמא יתפרסם בסמוך לבחירות מידע מפליל נוסף לגבי קשריהם.