בשל עמדותיו: שגרירויות הונחו לבטל הרצאת ישראלי מומחה לאיראן

משרד החוץ הורה לשגרירויות ישראל ברוסיה, בולגריה וקנדה, שהזמינו הרצאה של ד"ר רז צימט, לבטלן בשל ביקורתו על מדיניות הממשלה: "מהווה אופוזיציה קולנית ומלומדת למטרותינו" • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:24

פרסום ראשון: משרד החוץ הורה היום (שלישי) לשגרירויות ישראל ברוסיה, בולגריה וקנדה לבטל הרצאות של מומחה ישראלי לנושא איראן בטענה שהוא מתח ביקורת על מדיניות ממשלת נתניהו בעניין הגרעין האיראני.

ראש החטיבה האסטרטגית במשרד החוץ חיים אסרף, שאחראי על הסוגיה האיראנית במשרד, שיגר היום מברק לשגרירי ישראל ברוסיה, בולגריה וקנדה בעניין הרצאות צפויות של ד"ר רז צימט מאוניברסיטת תל-אביב בשבועות הקרובים במוסקבה, סופיה ואוטווה. ההרצאות היו בהזמנת השגרירויות ובמימון מלא או חלקי של משרד החוץ.

רז צימט, מומחה לאיראן
רז צימט, מומחה לאיראן | צילום: חדשות 13

אסרף כתב לשגרירים כי צימט הוא מומחה בעל שם בנושא האיראני אך הדגיש כי האחרון "מותח ביקורת נוקבת על מדיניות הממשלה ביחס לאיראן ובעיקר ביחס למדיניות הלחץ המקסימלי שאנו מקדמים".

במברק לשגרירים הוסיף אסרף כי אין למשרד החוץ אינטרס לקדם את דעותיו של צימט בנושא האיראני. "בדבריו ד"ר צימט לא מקדם את מטרותינו המדיניות אלא מהווה אופוזיציה קולנית ומלומדת להן. ככל שהדבר ניתן מבקש שתעצרו את הגעתו אליכם", כתב אסרף.


צימט נחשב למומחה המוביל בנושא האיראני בישראל. עד לפני כמה שנים שימש צימט בתפקידים בכירים באגף המודיעין בצה"ל והוא מוערך מאוד הן במשרד החוץ והן במערכת הביטחון. עמדותיו של צימט בנושא האיראני אינן רדיקליות או קיצוניות אולם הוא מסביר בהרצאותיו בשנתיים האחרונות כי הוא סבור שמדיניות הלחץ המקסימלי על איראן לא צפויה לגרום לאיראן להתקפל בסוגית תכנית הגרעין.

רק לפני חודש ימים הוזמן צימט על ידי שגריר ישראל ברומא דרור אידר, בעברו בעל טור בעיתון "ישראל היום" להרצאה דומה בנושא האיראני מול עשרות דיפלומטים ומובילי דעת קהל איטלקים. אידר שיבח את הרצאתו של צימט בתכניתם של קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל בתאגיד "כאן" ב-21 בינואר והדגיש כי דבריו סייעו להסברה הישראלית.


ד"ר צימט כתב בטוויטר לאחר פרסום הידיעה: "עומד לחלוטין מאחורי המחמאות שחלקתי למשרד החוץ גם היום. אמשיך לבטא את עמדותיי המקצועיות בכל הזדמנות".

ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר-מרצ) אמר בתגובה לפרסום: "רז צימט הוא פשוט ידען גדול ומומחה יוצא דופן להבנת הרזים והניואנסים של החברה והמשטר באיראן. תענוג צרוף וגאווה עצומה להיות סטודנט שלו כבר שנתיים ב-INSS וללמוד ממנו. הפסד גדול לשגרירויות ומקארתיזם מטומטם של הממשלה".