הרב פרץ: "הותקפתי מעל כל במה אפשרית; לא כפיתי דבר על אף אחד"

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי התייחס לסערה שעוררו דבריו בדבר טיפולי המרה, שלטענתו הוצאו מהקשר. "יש כאן מאבק של הזכות לחשוב אחרת - אמשיך לדאוג לילדי ישראל ללא הבדל של נטייה מינית"

זמן צפייה: 00:44

שר החינוך רפי פרץ הגיב היום (ראשון) לסערה סביב דבריו בנושא תמיכתו בטיפולי המרה. לטענתו, "יש חופש הדיבור לאמירות מסוג אחד וחופש השיסוי למי שמסביר עמדה אחרת, מורכבת. מי שכבר חרץ את הדין, התנער וקרא לי להתפטר, ומי שרוצה להקשיב מוזמן לקרוא. מאז אמש אני מותקף מעל כל במה אפשרית, שבסופה יצאה כותרת שלא מתכתבת עם המציאות". את הדברים כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

על סוגיית טיפולי ההמרה אמר פרץ: "אמרתי מניסיוני בלבד שכאשר פנו אליי תלמידים מהציונות הדתית וביקשו הכוונה הפניתי אותם לגורמים מקצועיים לבקשתם וראיתי שזה אפשרי. לא אמרתי שאני בעד טיפולי המרה. ממני תלמידים קודם כל קיבלו חיבוק ומילים חמות מאוד. יחד עם זאת ובנוסף גם הצעתי ללמוד ולהתבונן יחד, כשהמטרה שהתלמיד שמולי יכיר את עצמו יותר טוב ומשם הבחירה היא אישית, ואני מכבד ומעריך ואוהב כל אחד ואחת ללא קשר לנטייתם המינית".

לכתבות נוספות בנושא >> 

בנט: "דבריו של פרץ אינם מייצגים את מרבית הציבור הדתי לאומי"

זעם בקהילת הלהט"ב: "לפטר את פרץ לאלתר"; הערב - הפגנה בת"א

נתניהו נזף בשר פרץ: "דבריו על טיפולי ההמרה אינם מקובלים"

"דיברתי על המורכבות של אדם ובפרט רב ואיש ציבור במרחב הישראלי. אמרתי שאהיה שר החינוך של כולם. אמרתי שאין לי כוונה לכפות שום אמונה על אף אחד. אמרתי שקודם כל אני מכבר כל אדם באשר הוא אדם", אמר פרץ והוסיף: "לפעמים הכי נוח זה לשחות עם הזרם ולצעוק עם כולם. תלמדו שיש גם קולות אחרים מורכבים אך מכילים. קבלת האחר היא לא נחלתו של צד אחד. לא כפיתי ואני לא מתכוון לכפות דבר על אף אחד".

שר החינוך כתב: "אני אוהב ומכבד כל אדם באשר הוא, זו מהות דרכי החינוכית. זו גישתי לחיים, זה החינוך שזכיתי להעניק לאלפי בוגרי המכינה. כשר של מערכת החינוך בישראל אמשיך לדאוג לכל ילדי ישראל באשר הם, ללא שום הבדלים של נטייה מינית".

רפי פרץ
רפי פרץ | צילום: וסי איפרגאן

מוקדם יותר הבוקר פנה אוהד חזקי, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, לראש הממשלה נתניהו וקרא לו "לפטר את השר פרץ לאלתר. כל עמדה אחרת היא מבחינתנו תמיכה בו ובדבריו". בתוך כך, ארגוני הקהילה הלהט"בית יקיימו הערב בשעה 19:00 הפגנה מול קריית הממשלה בתל אביב בדרישה לפטר את פרץ, זאת תחת הסיסמה: "100 בשנאה, 0 בערכים".

מנכ"ל האגודה, אוהד חזקי, אמר: "הודעות הגינוי הרפות של נתניהו ושרי הליכוד או ההבהרה שפרסם השר פרץ לא משנות לרגע את העובדה ששר החינוך של מדינת ישראל הביע  תמיכה בטיפולי המרה ואף הודה כי עסק בכך בעצמו כמחנך. טיפולי המרה הם פשע שנאה".

חזקי ציטט את עמדת משרד הבריאות בנושא וכתב: "המטפלים בשיטה זו מייצרים מצג שווא של הכרה מדעית בשיטה, למרות שבפועל אין עדויות מחקריות להצלחת שיטה כלשהי לגבי האפשרות להמרה ויש אף עדויות לנזק".

Haxxra
מחאה נגד דבריו של שר החינוך רפי פרץ | צילום: פייסבוק

הסתדרות הפסיכולוגים בישראל שלחו מכתב לשר פרץ ובו דחו באופן מקצועי את דבריו: "מתוך ניסיוננו המחקרי והקליני דבריך עומדים בסתירה גמורה למציאות הנפשית והחברתית הקשורה לסוגית גיבוש והשלמה עם נטייה מינית בגיל ההתבגרות. טיפולי המרה אינם יעילים ומדובר בפרקטיקה בעלת השלכות חמורות ומסוכנות על בריאותם הנפשית של מתבגרים".

במכתבם ציינו הסתדרות הפסיכולוגים את הסכנות לטיפולים שכאלה, העשויים לפתח הפרעות נפשיות המגיעות לאובדנות, והוסיפו כי "נטייה מינית להטב"ית אינה פתולוגיה נפשית ובאופן מהותי אינה צריכה לעבור שינוי או המרה". כמו כן כתבו כי "התבטאות זו מסכנת אלפי בני נוער אשר חווים קושי סביב הנושא. מעמדך הרם נושא עימו אחריות רבה לשלום הציבור ולפיכך אנחנו פונים אליך לחזור מדבריך אלה בקול ברור וחד משמעי".