"נתניהו ביקש להיפגש עם מלך ירדן - וסורב"

על פי דיווח בעיתון אל-קודס אל-ערבי, עבדאללה השני דחה בקשה של רה"מ לשוחח עמו פנים אל פנים ואפילו בטלפון, ועורר את זעמו. בלשכת נתניהו הכחישו: "הדיווח לא נכון"

 נתניהו עם המלך עבדאללה
נתניהו עם המלך עבדאללה | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש לשוחח עם עבדאללה השני, מלך ירדן, אך זה סרב, כך דווח הבוקר (שבת) בעיתון אל-קודס אל-ערבי, הרואה אור בלונדון. עוד דווח, כי מלך ירדן אף סרב לבקשת נתניהו לשוחח עמו בטלפון, מה שעורר את זעמו של ראש הממשלה. גורם בלשכת נתניהו הכחיש: "הדיווח לא נכון".

בנוסף דווח, כי עבדאללה אמר ביום רביעי ליועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית ג'ארד קושנר, במהלך ביקורו בירדן, כי יש לדחות את תכנית פרסום תכנית השלום האמריקנית עד לאחר הבחירות בישראל. השבוע דווח כי השניים "דנו במאמצים להגיע לפיתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני". עבדאללה, כך על פי הדיווח, הדגיש את הצורך להקים מדינה פלסטינית עצמאית בקווי גבולות 67', שבירתה מזרח-ירושלים ושתחיה בביטחון ובשלום לצד ישראל על בסיס פתרון שתי המדינות.

פגישת ג'ראד קושנר והמלך עבדאללה בירדן
פגישת ג'ראד קושנר והמלך עבדאללה בירדן | צילום: סוכנות הידיעות הירדנית הרשמית, ''פטרה''

לאחר ביקורו בירדן, הגיע קושנר גם לישראל ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, זאת במסגרת "מסע דילוגים" במזרח התיכון וסדרת פגישות עם מנהיגי האזור. מטרת הביקורים הייתה "למשש את הדופק" של מנהיגי מדינות ערב, ולבדוק האם יהיו מוכנים להביע תמיכה פומבית בתכנית ומה עמדתם לגבי פרסומה בעיתוי הנוכחי, בין היתר עם נתניהו, עבדאללה, מוחמד בין סלמאן יורש העצר הסעודי, מוחמד השישי מלך מרוקו ומנהיגים נוספים.

גורמים אמריקנים וישראלים שמעורים בנושא אמרו לחדשות 13 כי טראמפ יכריע בשבועות הקרובים, עד סוף חודש אוגוסט, האם לפרסם את תכנית השלום שגיבשו יועציו עוד לפני הבחירות בישראל שיתקיימו ב-17 בספטמבר. בכיר בבית הלבן אמר לחדשות 13: "איננו מתכננים כרגע שום פסגה מדינית בנושא תכנית השלום. קושנר וצוותו יחזרו לארה"ב וידווחו על שיחותיהם לנשיא, לסגן הנשיא, לשר החוץ וליועץ לביטחון לאומי וידונו עמם בצעדים אפשריים לגבי המשך קידום תכנית השלום".

אחד המהלכים שהאמריקנים מעוניינים לקדם במהלך הביקור באזור הוא הקמת הקרן הבין-לאומית שתממן את החלק הכלכלי של "עסקת המאה". לפני כשלושה שבועות נפגש קושנר עם שר האוצר האמריקני ועם נשיא הבנק העולמי בנושא. לפני שבועיים פגש קושנר את שר החוץ של בחריין שייח' חאלד בן-אחמד אל-חאליפה. הבכיר בבית הלבן ציין כי ארה"ב הציעה כי הקרן הבין-לאומית שתעסוק בקידום הכלכלה הפלסטינית תמוקם בבחריין. הבחריינים מסכימים לכך וקושנר רוצה לקבל את ברכת הדרך משאר מדינות ערב. יועצו הבכיר של טראמפ גם מעוניין לדון עם מנהיגי מדינות ערב לגבי היקף התרומות שהם יהיו מוכנים לתת לקרן לצורך פרוייקטים כלכליים בגדה המערבית ורצועת עזה.