נורמליזציה עם קטאר? בישראל כבר מסתכלים אל היעד הבא

גורמים בישראל מעריכים שדווקא הפטרונית של חמאס והאחים המוסלמים תגיע להסכם עם ישראל, שבצדו הישג אפשרי משמעותי, הסדרה בעזה. האינטרס הקטארי בין היתר – מטוסי F35

זמן צפייה: 12:46

הנורמליזציה עם מדינות המפרץ: אחרי פריצת הדרך הערב (שישי) מול סודאן, בישראל כבר מסתכלים על היעד הבא במפרץ. גורמים מדיניים מעריכים כי קטאר עשויה להיות המדינה הבאה שתחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל.

במהלך השיחה עם נתניהו ומנהיגי סודאן, אמר טראמפ כי "יש עוד מדינות בדרך להסכם עם ישראל", וגם יועצו הבכיר וחתנו, ג'ארד קושנר, אישר כי אכן מתקיימים מגעים עם גורמים נוספים. בבית הלבן סבורים כי ייתכן שסעודיה תהיה הבאה בתור.

אם אכן ייחתם הסכם עם קטאר, הדומה לזה שכבר נחתם עם איחוד האמירויות ובחריין, וזה שצפוי להיחתם עם סודאן, מדובר בהישג של ממש. שכן קטאר נחשבת לפטרונית של חמאס והאחים המוסלמים, ויחסים חמים עמה יכולים להביא להסדרה ויציבות בעזה, שישראל מקווה להגיע אליהן.

אמיר קטאר, שייח תמים בן חמד אל ת'אני, עם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בפגישה בערב הסעודית
פריצת הדרך הבאה? אמיר קטאר, שייח תמים בן חמד אל ת'אני, עם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

האינטרס הקטארי להסכם כזה, בין היתר - מטוס ה-F35. עסקה כזאת בין ארצות הברית לאיחוד האמירויות צפויה לצאת לדרך, בעיקר לאחר שישראל הסירה היום באופן רשמי את התנגדותה למהלך, וגם קטאר מבקשת לעצמה מטוסים כאלה שיגבירו את יכולותיה במפרץ.

לפני כשבועיים כבר דווח כי קטאר הגישה בקשה רשמית לרכישת מטוסי F-35 מארצות הברית, כך לדברי מקורות בממשל האמריקני לסוכנות החדשות רויטרס. הגורמים שתוארו אז כמעורים בעסקה טענו כי במידה והיא תושלם - עלולה להיווצר מתיחות בין ארה"ב לישראל וערב הסעודית שמתנגדות לעסקה זו, בין היתר בגלל קשריה ההדוקים של קטאר עם ארגון הטרור חמאס. בארה"ב אז סרבו להתייחס לדיווחים.

כאמור מוקדם יותר היום הודיעו ארה"ב, ישראל וסודאן על כינון יחסים רשמיים בין ישראל לסודאן. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב בטלפון עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ויושב ראש המועצה הזמנית של סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן המשמש מנהיג המדינה בפועל, ושם החליטו הצדדים על תחילת תהליך הנורמליזציה.