שותפה בכירה בדיקטטורה אכזרית: העבר הבעייתי של התובעת בהאג

פאטו בנסודה, שהודיעה על כך שיש עילה לחקור את ישראל על פשעי מלחמה, שימשה שרת המשפטים במשטר המושחת של גמביה. עדויות של אזרחים מצביעות על קשר לפשעי המשטר: "היא עמדה מאחורי הכול"

זמן צפייה: 02:27

פאטו בנסודה, התובעת של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג, עלתה בימים האחרונים לכותרות בארץ בגלל הודעתה על כך שיש עילה לפתיחת חקירת פשעי מלחמה נגד ישראל, בחשד שאלה בוצעו בשטחי הגדה המערבית. בגמביה, לעומת זאת, בה שימשה בעבר בתפקיד שרת המשפטים, מתפרסמות לאחרונה עדויות בנוגע לפעילות שנויה במחלוקת שלה מאותה תקופה.

בעיתון ידיעות אחרונות, תוארו הבוקר (שני) האשמות נגד בנסודה באחריות לעינויים שבוצעו כלפי אזרחי גמביה בעת שהייתה בממשלה. היא קודמה לשרת המשפטים של יחיא ג'אמה, הדיקטטור של גמביה, ועבדה עם משטרו המושחת במשך שנים. ג'אמה אנס ורצח, וניסה להחיל בין היתר את חוקי השריעה בארצו.

לכתבות נוספות בנושא:

לפני ההחלטה בהאג: "התובעת התחמקה ממפגש עם ארגונים ישראליים"

היועמ"ש על החלטת התובעת בהאג: "נמהרת ובלתי מתקבלת על הדעת"

גנץ: "דרישת התובעת בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל – פוליטית"

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג
פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

ועדות האמת של ממשלת גמביה, מנסות כעת לחשוף את פשעי המשטר הקודם. הן אוספות עדויות מפי אזרחים שדוכאו ונפגעו על ידי אותו משטר. "עינו אותי והיכו אותי מ-7:00 בבוקר ועד מאוחר בלילה", העיד סמבה ג'לו בפני הוועדה. "בנסודה עמדה מאחורי כל מה שעברנו".

בנסודה פוטרה לבסוף על ידי הדיקטטור ג'אמה, עזבה את המדינה והתנגדה לשלטון. אך היא מעולם לא מסרה גרסה מלאה לשותפות הבכירה שלה עם משטר שביצע עוד פשעים רבים. בגמביה יש דרישה ציבורית להגעתה של בנסודה למדינה למתן עדות מלאה - ספק אם זה יקרה.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב בטלפון עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו. מלשכת רה"מ נמסר כי "נתניהו הודה לפומפאו על העמידה לצד ישראל, האמת והצדק אל מול החלטת תובעת בית הדין הבין-לאומי".

ביום שישי האחרון הודיעה בנסודה כי יש בסיס לפתיחה בחקירה נגד ישראל בסוגייה הפלסטינית: "יש בסיס להאמין כי בוצעו או עדיין מבוצעים פשעי מלחמה בגדה המערבית, במזרח ירושלים וברצועת עזה". עם זאת, היא ביקשה לקבל תוך 120 יום חוות דעת נוספת של השופטים לגבי השאלה מהו היקף הסמכות של בית הדין לעסוק בנושא. ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה: "זהו יום שחור לאמת ולצדק".

בהחלטה שפרסמה, בנסודה אמרה כי היא "סבורה שיש בסיס לפתוח בחקירה לגבי המצב בפלסטין", והדגישה כי ישנם מספר מקרים פוטנציאליים ספציפיים שאותם יש לחקור. התובעת הדגישה עוד כי היא סבורה שלבית הדין הפלילי הבין-לאומי יש סמכות בכל השטחים שנכבשו על ידי ישראל ב-1967 - בגדה המערבית, ברצועת עזה ובמזרח ירושלים, ושמוגדרים על ידי "הקו הירוק".