המתיחות בדרום: "חמאס והג'יהאד הקפיאו את פעולות הטרור בגבול"

ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" דווח שבמסגרת הסכם הרגיעה הורו בכירי התנועות להשהות את האמצעים האלימים הננקטים בגדר . עוד דווח כי ישראל ביקשה לבצע חילופי שבויים לפני הבחירות

מקורות יודעי דבר מסרו היום (רביעי) לעיתון הפלסטיני "אל-קודס", כי הפלגים הפלסטיניים ובמיוחד חמאס והג'יהאד האסלאמי, הודיעו לפעילים שלהם על הקפאה של כל האמצעים הקשים שבהם נעשה שימוש בגבול הרצועה. במסגרת ההשהייה, הוחלט על הקפאת ההפגנות הליליות על הגדר והפסקת הפרחת בלוני התבערה והנפץ לעבר העוטף. כמו כן, המקורות טענו כי מזה כמה ימים לא התקיימו הפגנות ליליות וכעת הוחלט להפסיקן באופן מלא, זאת מכיוון שיישום ההבנות על הקלת המצור על עזה מתבצע באופן טוב וללא מכשולים.

בתוך כך, באתר "אל-ערבי אל-ג'דיד" דווח כי גורמים בחמאס חשפו כי נוסף להתחייבות להפסקת התקיפות, הסכם הרגיעה כולל שיחות מתקדמות לגבי אפשרות לעסקה לחילופי שבויים. עוד דווח כי ממשלת ישראל לחצה לבצע את העסקה טרם הבחירות, אך בחמאס מתנגדים להתחיל במשא ומתן על חילופי שבויים לפני שישוחררו מחדש אסירי עסקת שליט.

נוסף על כך, המקורות ציינו כי אם עסקה כזו תצא לפועל, היא לא תהיה מוגבלת רק לשחרור אסירים, אלא תכלול גם הקלות עבור אסירים שישראל תסרב לשחרר. עוד מסרו המקורות כי במהלך ביקורה במצרים של משלחת חמאס, בראשותו של ראש הלשכה המדינית אסמאעיל הניה לפני כחודש, התבצעו פגישות עם בכירי המודיעין המצרי בנוגע לאפשרות להוציא לפועל עסקה לחילופי שבויים.

לטענת הגורמים, בכירים ביטחוניים בדרג גבוה מישראל ביקרו במצרים בזמן שמשלחת חמאס שהתה במדינה, והעלו הצעות בעניין באמצעות המתווך המצרי. עוד ציינו המקורות כי לא נערכו פגישות ישירות בנושא זה בין הגורמים מחמאס ומישראל, אלא רק התקיים משא ומתן עקיף בנושאים שנוגעים לרגיעה בעזה.

אסירים פלסטיניים מושבים במסגרת חילופי שבויים, אילוסטרציה
אסירים פלסטיניים מושבים במסגרת חילופי שבויים, אילוסטרציה | צילום: רויטרס

בתוך כך, עשרות, ובהם משפחות אסירים ביטחוניים, הפגינו הבוקר מול כלא קציעות בדרום. המפגינים מחו על מה שלטענתם הוא "מדיניות דיכוי נגד האסירים" ונגד מערכות השיבוש הסלולארי שהותקנו לאחרונה, בטענה שמדובר בגורם מסרטן.

בתנועת חמאס הכחישו אתמול את הידיעות בתקשורת הפלסטינית על עסקת אסירים הנרקמת במסגרת ההבנות המתגבשות עם ישראל. בכיר הארגון, אסמאעיל רדואן אמר כי המשא ומתן עוסק בהקלת תנאיהם של האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל, ובסטטוס של מסגד אל-אקצא. רדואן הכחיש כי מתנהלים מגעים להפסקת אש ארוכת טווח, וכי כעת פועלים לייצב את הפסקת האש שהוכרזה בסיום מבצע "צוק איתן".

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה אמר אתמול בפגישה עם אנשי רוח בעזה כי המשלחת הביטחונית המצרית העבירה שלשום את דרישותיה של התנועה לגבי תנאי האסירים בבתי הכלא בישראל: הפסקת המיסוך הסלולרי בבתי הכלא, הפסקת הענישה של האסירים הביטחוניים על ידי שב"ס וחידוש ביקורי המשפחות.

מאמצי ההסדרה בין ישראל לחמאס כוללים פעולות הומניטריות. מתאם פעולות הממשלה בשטחים אישר אתמול את הדיווחים בתקשורת הפלסטינית לפיהם, בצעד תקדימי, יוגדל מרחב הדייג מטווח של עד 11 קילומטר לטווח של עד 28 ק"מ. עוד נמסר כי מדובר בצעד למניעת הדרדרות הומניטארית ברצועת עזה, מתוך מדיניות המבדילה בין טרור לאוכלוסייה בלתי מעורבת.

הגעת המשלחת המצרית למשרדו של הנייה
הגעת המשלחת המצרית למשרדו של הנייה | צילום: חדשות 13

מאמצי ההסדרה בין ישראל לחמאס כוללים פעולות הומניטריות. מתאם פעולות הממשלה בשטחים אישר אתמול את הדיווחים בתקשורת הפלסטינית לפיהם, בצעד תקדימי, יוגדל מרחב הדייג מטווח של עד 11 קילומטר לטווח של עד 28 ק"מ. עוד נמסר כי מדובר בצעד למניעת הדרדרות הומניטארית ברצועת עזה, מתוך מדיניות המבדילה בין טרור לאוכלוסייה בלתי מעורבת.

משפחת גולדין, שבנה הדר נפל במבצע "צוק איתן" וגופתו מוחזקת בידי חמאס ברצועת עזה, התייחסה אתמול לדיווח בערוץ הטלוויזיה של הארגון לפיו במסגרת ההבנות המתגבשות יהיו גם חילופי אסירים. "הפרסומים הבוקר - ספין בחירות שמשחק ברגשות המשפחות", אמרה. במקביל, דווח בעיתון "אל-קודס" הפלסטיני כי מבחינת חמאס עסקת חילופי אסירים אינה בהישג יד בשלב זה.

"תחת הקדנציה של הממשלה הנוכחית למדנו על בשרנו שכאשר מתפרסמים דיווחים בתקשורת זה אומר שלא קיים הסכם להשבת הבנים הביתה ושוב פעם הממשלה החמיצה הזדמנות", נמסר ממשפחת גולדין. "מאז שבננו הדר נחטף למנהרה על ידי חמאס ומוחזק בעזה ממשלות ישראל מפספסות אפשרויות רבות לשנות את המשוואה - ללחוץ את חמאס ולהגיע להסכם חילופי השבויים הטוב ביותר שנחתם עם האויב".