ראש הממשלה המיועד בנט: נטל הנהגת העם והמדינה - פיקדון מקודש

יו"ר ימינה נאם בפתח הישיבה שבה יישבע כראש ממשלה. בדבריו, הודה לנתניהו והתייחס לשסע החברתי: "בעבר איבדנו את הבית כי מנהיגים סירבו להתפשר". ח"כים מהימין הפריעו לנאום והוצאו מהמליאה

זמן צפייה: 44:46

ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט נשא היום (ראשון) דברים בפתח השבעת ממשלת "גוש השינוי" בראשותו. בדבריו, בין היתר, הודה לנתניהו על תקופתו כראש ממשלה, עקץ אותו על יחסיו עם מנסור עבאס והתייחס לשסע החברתי, ואמר כי "נטל הנהגת העם והמדינה עובר לדור הבא - זהו פיקדון מקודש".

במהלך דבריו, ח"כים מהימין קראו נגדו קריאות. כמה מהם, בין היתר יו"ר ימינה בצלאל סמוטריץ', שהניף תמונות של קורבנות טרור, ואיתמר בן גביר, שהניף דגל שחור, הוצאו מהמליאה. בסוף דבריו, הציג בנט כמה יעדים של הממשלה והציג את חברי הממשלה הנכנסת.

"הקרע בעם הלך ופרם את החוטים שמחזיקים אותנו יחד, הוביל אותנו למערכת בחירות אחת אחרי השנייה ולמערבולת של שנאה וריב אחים", אמר בנט. "הקטטות האלה בין האנשים שהיו אמורים להוביל את המדינה, הביאו לשיתוקה והיא הפסיקה להיות מנוהלת. לדוגמה, היעדר תקציב מדינה בגלל קטטות של אנשים שלא מסוגלים להתקדם".

נפתלי בנט
נפתלי בנט בנאום כראש הממשלה הנכנס

"יש נקודות בהיסטוריה היהודית שבהן המחלוקת יוצאת מכלל שליטה והיא כבר לא לידי שמיים", אמר ראש הממשלה הנכנס. "פעמיים בהיסטוריה שלנו איבדנו את הבית הלאומי בדיוק כי מנהיגי הדור ההוא לא השכילו לשבת זה עם זה ולהתפשר. אני רואה מול עיניי את בר גיורא ויוחנן מגוש חלב. כל אחד צודק, אבל מרוב צדק הם שרפו את ביתנו עלינו".

בנט התייחס להרכב הממשלה החדשה ואמר: "אני גאה ביכולת לשבת ביחד עם אנשים עם דעות מאוד שונות. לכן, הפעם ברגע המכריע לקחנו אחריות. הכי קל להמשיך לפי התוכנית שתכננתם לנו, עוד בחירות, בחירות חמישיות ועשיריות, עוד שנאה".

כנסת, בצלאל סמוטריץ', מליאה, נפתלי בנט
ח''כ בצלאל סמוטריץ' מוצא מהמליאה במהלך נאומו של נפתלי בנט | צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

יו"ר ימינה התייחס גם לעובדה שלראשונה בתולדות המדינה תהיה מפלגה ערבית בכנסת ושלח עקיצה לנתניהו: "נפתח פרק חדש של מדינת ישראל עם אזרחיה הערבים. אני חייב לתת את הקרדיט לנתניהו על שפרץ את הדרך עם מנסור עבאס בהושטת יד, אני חושב שזה מהלך נכון".

ראש הממשלה הנכנס התייחס גם למגעים עם איראן לחזרה להסכם הגרעין ואמר כי "פרויקט הגרעין האיראני מגיע לנקודה קריטית. איראן באמצעות משמרות המהפכה הקימה מאחזי טרור מסוריה, דרך עזה ולבנון ועד תימן. חידושו של הסכם הגרעין עם איראן - טעות שתתן לגיטימציה לאחד המשטרים האפלים והאלימים בעולם. ישראל לא תאפשר לאיראן להצטייד בנשק גרעיני".

יואב קיש
יואב קיש בהשבעת הממשלה

"מה שקורה פה זה דמוקרטיה, ממשלה מתחלפת - אנחנו פועלים לפי החוק", השיב בנט לקריאות נגדו, והתייחס לשותפו לדרך: "לפיד גילה אחריות ובלעדיו לא היינו פה. מה שאנחנו מסכימים - נרוץ עם זה קדימה".

בתחילת דבריו, כאמור, הודה לנתניהו על פועלו כראש ממשלה. "ראיתי אותך לא פעם מקרוב בדיונים ביטחוניים ארוכים, לתוך השעות הקטנות של הלילה, פעלת מתוך תחושה של כובד אחריות", אמר בנט ופנה גם לרעיית ראש הממשלה: "לאורך הדרך לא תמיד הסכמנו, אבל שניכם הקרבתם המון מבחינה אישית כדי לשרת את העם שלנו".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-1306211655' autoplay='0' credit='' desc='נאום לפיד בישיבת השבעת הממשלה' poster='' kid='1_qbkwbj89' duration='54']

אחריו עלה לנאום ראש הממשלה החליפי המיועד, יאיר לפיד, ואמר כי "עליתי הנה רק מסיבה אחת - לבקש סליחה מאמא שלי - היא בת 86 ולא בקלות אנחנו מבקשים ממנה לעלות לירושלים. הנחתי שאתם תצליחו להתגבר על עצמכם ולנהוג באחריות והיא תראה איך מתחלף שלטון. רציתי שהיא תהיה גאה בהליך הדמוקרטי הישראלי. היא וכל אזרח ישראלי גם מתבייש בכם וגם נזכר למה הגיע הזמן להחליף אתכם".