בכיר אמריקני: פומפאו לא טס לצד השני של העולם כדי לדון בסיפוח

גורם בממשל ארה"ב הסביר שחברי הממשלה החדשה בישראל צריכים קודם כול להגיע להסכמה בסוגיה ביניהם, וכי מוקד השיחות היה האיום האיראני. "דנו בהחזרת הסנקציות על טהראן, המסר לגבי סין הופנם"

זמן צפייה: 00:39

בכירים אמריקנים שהשתתפו בביקור שר החוץ האמריקני פומפאו בישראל אמרו הלילה (חמישי) בתדרוך לכתבים כי הנושא המרכזי שעלה בשיחות עם נתניהו, גנץ ואשכנזי היה האיום האיראני, ולא תוכנית טראמפ. "פומפאו לא טס לצד השני של העולם כדי לדבר על סיפוח", אמרו הבכירים. "יש עמדות שונות בממשלה החדשה בישראל בנושא הזה והם צריכים קודם כול להגיע להסכמה ביניהם מה הם רוצים לעשות".

"הנושא הראשון עליו דיברנו היה איראן. האיראנים מתקדמים בתוכנית הגרעין ובחזיתות נוספות. הדאגה שלנו מהאיום האיראני גוברת", הוסיף בכיר אמריקני בתדרוך לכתבים. "ישראל מגבירה את קצב והיקף התקיפות שלה נגד טהראן בסוריה. דנו עם הישראלים בסוגיית החזרת הסנקציות על איראן ואמברגו הנשק".

לעוד כתבות בנושא:

נתניהו לפומפאו: נבחן את ההתמודדות של חברה בבעלות סינית במכרז

פומפאו לרה"מ: מקווה שנוכל להשיג התקדמות בנוגע לתוכנית טראמפ

בדיקות למלווים, ללא בידוד: כך יתנהל ביקור פומפאו בישראל

נתניהו ופומפאו נפגשים
נתניהו ופומפאו נפגשים | צילום: קובי גדעון לע''מ

על פי הבכיר, פומפאו דן עם נתניהו, גנץ ואשכנזי בעניין הקורונה וכיצד אפשר להרחיב את שיתוף הפעולה בין ישראל למדינות האזור בנושא זה. כמו כן, אמר כי פומפאו שוחח עם הישראלים בנושא סין. "יש לנו ברית עם ישראל כבר שנים רבות, היחסים שלנו איתה מתחזקים מדי יום", אמר הבכיר. "היחסים שלנו עמה עמוקים מספיק כדי לדבר על נושאים קשים ואני חושב שהמסר שלנו בנושא סין מופנם אצל הישראלים".

אתמול, כאמור, פומפאו הגיע לישראל ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, פגישה שערכה שלוש שעות. בפתח פגישתם ערכו השניים מסיבת עיתונאים, שבה התייחסו לקידום תוכנית טראמפ: "מחר נשביע ממשלת אחדות לאומית - זו ההזדמנות לקדם שלום וביטחון על בסיס ההבנות אליהן הגעתי עם הנשיא טראמפ", ציין נתניהו. פומפאו הוסיף כי "אני מקווה שנוכל להשיג התקדמות בנוגע לתוכנית".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בפגישתו עם יו''ר כחול לבן בני גנץ
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בפגישתו עם יו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Jerusalem

כמו כן, פומפאו התייחס למתיחות מול סין בתקופת משבר הקורונה ואמר כי "אתם שותפים טובים, אתם חולקים מידע בניגוד למדינות אחרות שמסתירות מידע – נדבר על המדינה הזו גם". פומפאו התייחס גם ללוחם שנהרג אתמול מזריקת אבן, והביע תנחומיו: "התקרית הזו מזכירה לנו שאנשים בכל העולם צריכים לדעת שלישראל יש את הזכות להגן על עצמה, ואמריקה תומכת בכם במאמץ הזה".

לאחר פגישתו עם נתניהו, פומפאו כאמור נפגש גם גנץ. השניים דנו בהתפתחויות האזוריות, בדגש על הצעדים האחרונים שנוקטת איראן בנוגע לפרויקט הגרעין וניסיונות ההתבססות שלה בסוריה ובלבנון. עוד דנו השניים בתוכנית השלום של הנשיא טראמפ ובאפשרויות העומדות למימושה, וכן בנושא המאבק הבינלאומי המשותף בנגיף הקורונה והמאמץ הנדרש להגיע לחיסון בפרק הזמן הקצר האפשרי בכדי להציל חיי אדם.