פולין ביטלה ביקור המשלחת מי-ם: "רצו לדון בהשבת הרכוש היהודי"

משרד החוץ הפולני הודיע שהגעת המשלחת בוטלה עקב כוונתה להתמקד בחוק האמריקני לפיו יש לפצות את קורבנות השואה על אובדן נכסיהם. "סוגיית הטענות על רכוש לא מזוהה היא עניין סגור"

זמן צפייה: 01:45

משרד החוץ הפולני הודיע הבוקר (שני) על ביטול ביקורה של המשלחת הישראלית שהייתה אמורה להגיע היום למדינה, לאור כוונת הבכירים הישראלים להעלות את נושא החוק האמריקני להשבת רכוש יהודי מתקופת השואה. במקביל, האשים סגן שר החוץ במדינה את ישראל בניסיון להתערב בקמפיין הבחירות הפולני: "לא ניתן לאף גורם לשחק בקמפיין הבחירות שלנו בשאלת השבת הרכוש היהודי וחוק 447, סוגיית הטענות לבעלות על רכוש שאינו מזוהה היא עניין סגור. דרישות שכאלה אינן חוקיות ואינן מוסריות", אמר.

"פולין החליטה לבטל את הביקור לאחר שהמשלחת הישראלית ביצעה שינויים של הרגע האחרון, שהעידו על כך שהיא מתכוונת להתמקד בנושא השבת הרכוש", נמסר ממשרד החוץ הפולני. בהודעה נמסר כי את המשלחת אמור היה להוביל אבי כהן-סקאלי, מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי.

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי , בוועידת מינכן
ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי | צילום: רויטרס

המשלחת הייתה אמורה להגיע לפולין לאחר דבריו של ראש הממשלה, מטאוש מורבייצקי, שטען כי "הפולנים היו הקורבנות העיקריים של המלחמה, ולכן אין שום סיבה שנפצה אחרים".

בתוך כך, בסוף השבוע נערכו הפגנות על ידי פעילי ימין קיצוני, שקראו לממשלה הפולנית שלא ליישם בקשות להשבת הרכוש היהודי. המפגינים מחו נגד חוק שאושר בקונגרס האמריקני בשנה האחרונה, המוכר כ"חוק 447", שבמסגרתו משרד החוץ האמריקני מבצע מעקב אחר פעולות להשבת הרכוש היהודי בעשרות מדינות, ובראשן פולין.

מהמשרד לשוויון חברתי נמסר אתמול כי "במסגרת פעילות התוכנית, מקודמות פעולות חקיקה עם מדינות נוספות הנוגעות לזכויות היהודים שורדי השואה, וכן להשבת רכוש יהודי. במסגרת זו, מקדמת השרה גמליאל מהלכים מול ממשלת גרמניה במטרה להרחיב את הכרת הגרמנים בשואת יהדות רומניה, וכתוצאה מכך להביא להרחבת מעגל מקבלי הפיצויים. כמו כן, בהנחיית השרה מוביל המשרד מהלכים מול ממשלת רומניה להשבת הרכוש היהודי מרומניה".

השרה גמליאל מסרה כי "ממשלת ישראל רואה בהשבת הרכוש היהודי ובקידום זכויות שורדי השואה צו מוסרי מחייב של מדינת היהודים. שום גורם, מדיני או אנטישמי, לא יעצור אותנו מקיום הצו החשוב הזה. מברכת את הממשלה הפולנית על עמידתה האיתנה למול קולות המחאה האנטישמית, עמידה מרשימה בוודאי בתקופת בחירות. שעון החול הולך ואוזל, ועלינו לפעול ביתר שאת בטרם יהיה מאוחר".

סוגיית הרכוש היהודי נמצאת בראש סדר היום בפולין, על רקע הבחירות לפרלמנט האירופי שייערכו בסוף החודש, והבחירות הכלליות בעוד כמה חודשים. ראש הממשלה התבטא בעבר כמה פעמים נגד הדרישות והחוק האמריקני.

כאמור, בשבוע שעבר הודיע מורבייצקי כי פולין לא תפצה על אובדן רכוש מתקופת מלחמת העולם השניה. ההודעה של מורבייצקי צפויה לפגוע בעיקר ביהודים, צאצאים של אלו שרכושם אבד במהלך תקופת השואה. בהצהרה רשמית כתב מורבייצקי כי "הפולנים בפולין היו הקורבנות העיקריים של המלחמה, ולכן אין שום סיבה שנפצה אחרים".