"טיפול המרה - פשע שנאה": מאות נכחו במחאת הקהילה הגאה נגד פרץ

חברי ארגוני הקהילה הגאה, תלמידים ואנשי חינוך מחו נגד התבטאות השר שהביע תמיכה בטיפולי המרה במתבגרים גאים • סמוטריץ' התייצב לצד פרץ: "עכשיו אתם יכולים לכוון את קני הרובים גם אלי"

זמן צפייה: 01:02

מאות בני אדם, בהם תלמידים ומורים, השתתפו הערב (ראשון) בהפגנת ארגוני קהילת הלהט"ב נגד שר החינוך רפי פרץ, שהביע אמש תמיכה בטיפולי המרה. הנוכחים מחו על דברי פרץ, ודרשו מראש הממשלה נתניהו לפטרו באופן מיידי.

לקראת ההפגנה, ארגוני הקהילה הגאה פנו במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לפיטוריו של שר החינוך פרץ: "יומיים לפני הבחירות האחרונות ישבנו איתך לשיחה גלוית לב במעונך בירושלים. הצהרת בפנינו שמשרד החינוך לא יופקד בידי מפלגות להט"בופוביות אלא יישאר בידי הליכוד".

"הפרת הבטחתך המפורשת לא להפקיד את משרד החינוך בידי פוליטיקאי חשוך התפוצצה לכולנו בפרצוף", צוין במכתב, "כראש הממשלה מוטלת עליך האחריות להתנער לא רק מדבריו - אלא מהשר פרץ עצמו. אל תפקיר את ילדות וילדי ישראל לבורות ולערכים חשוכים – הפקד את תיק החינוך בידי אדם הראוי לכך".

לעוד כתבות בנושא:

נתניהו נזף בשר פרץ: "דבריו על טיפולי ההמרה אינם מקובלים"

הרב פרץ: "הותקפתי מעל כל במה אפשרית; לא כפיתי דבר על אף אחד"

בנט: "דבריו של פרץ אינם מייצגים את מרבית הציבור הדתי לאומי"

שר החינוך רפי פרץ
שר החינוך רפי פרץ | צילום: חדשות 13

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התייצב לצידו של פרץ, וטען כי מופנית כלפי שר החינוך אלימות קשה. "מאחר שאי הבעת הדעה האישית שלי מתפרשת כהפקרת הרב רפי ללינץ׳ התקשורתי האלים שהוא עובר מאז אמש, אז מרגע זה אני מתייצב לצידו, אני לא חייב להסכים עם כל מילה שלו בשביל זה", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "אני פשוט לא מוכן לקבל מציאות שבה כל 'שוחרי חופש הדיבור' והליברליזם - שוב מוכיחים שהם בעיקר דיקטטורים מחשבתיים שיורים בצרורות בליבו של מי שמעז להביע אמירה היוצאת מהשורה השולטת בשיח. חיכיתם לזה, אז עכשיו אתם יכולים לכוון את קני הרובים גם אלי. קדימה תתחילו לירות".

הבוקר הגיב פרץ לסערה סביב דבריו, וטען כי "יש חופש הדיבור לאמירות מסוג אחד וחופש השיסוי למי שמסביר עמדה אחרת, מורכבת. מי שכבר חרץ את הדין, התנער וקרא לי להתפטר, ומי שרוצה להקשיב מוזמן לקרוא. מאז אמש אני מותקף מעל כל במה אפשרית, שבסופה יצאה כותרת שלא מתכתבת עם המציאות". את הדברים כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

על סוגיית טיפולי ההמרה אמר פרץ: "אמרתי מניסיוני בלבד שכאשר פנו אליי תלמידים מהציונות הדתית וביקשו הכוונה הפניתי אותם לגורמים מקצועיים לבקשתם וראיתי שזה אפשרי. לא אמרתי שאני בעד טיפולי המרה. ממני תלמידים קודם כל קיבלו חיבוק ומילים חמות מאוד. יחד עם זאת ובנוסף גם הצעתי ללמוד ולהתבונן יחד, כשהמטרה שהתלמיד שמולי יכיר את עצמו יותר טוב ומשם הבחירה היא אישית, ואני מכבד ומעריך ואוהב כל אחד ואחת ללא קשר לנטייתם המינית".

מפגינים מהבית הגאה בבאר שבע בכביש הגישה לישוב נווה, שם מתגורר שר החינוך רפי פרץ
מפגינים מהבית הגאה בבאר שבע בכביש הגישה לישוב נווה, שם מתגורר שר החינוך רפי פרץ | צילום: חדשות 13

שר החינוך לשעבר נפתלי בנט גינה הבוקר גם הוא את ההתבטאות ואמר: "החברה הישראלית מורכבת מגוונים שונים, ואף אחד לא צריך להמיר אף אחד אחר. אנחנו מקבלים כל אדם כפי שהוא. הדברים שנאמרו אינם מייצגים את מרבית הציבור הדתי לאומי שמסתייג מהמלחמה האובססיבית בלהט״בים. חביב אדם שנברא בצלם. ‫כל אדם וכל צלם". את הדברים כתב בחשבון הטוויטר שלו.

נתניהו במפגש עם הקהילה הגאה
נתניהו במפגש עם הקהילה הגאה | צילום: חדשות 13

יו"ר כחול לבן בני גנץ הגיע לגן מאיר בתל אביב וערך פגישה עם נציגי הקהילה הגאה, ובתומה אמר: "דבריו של פרץ חמורים, במיוחד כשהם נאמרים על ידי שר החינוך. פרץ ואני שירותנו שירות ארוך יחד ואנחנו מאוד מעריכים אחד את השני, אבל זה לא אומר שאנחנו מסכימים על הכל. הרב הוא אוהב אדם, אבל הוא לא היה צריך להגיד את מה שאמר".

"זו התבטאות נוראית וקשה ממשרד החינוך ומהשר שעומד בראשו", המשיך גנץ, "אנחנו לא מוכנים לקבל את הקיצוניות הזאת. אנחנו נקבל כל אזרח במדינה בדיוק כמו שהוא ולא ננסה לעצב ממנו משהו אחר דרך תהליכי המרה כאלה או אחרים. בני אדם נבנו בצלם, בדיוק כמו שהם ולא צריך לשנות אף אחד. צריך לקבל את האחר ולעשות את זה מעומק הלב, בסבלנות ובאהבה הדדית".

אוהד חזקי
אוהד חזקי, מנכ''ל האגודה למען הלהט''ב

מוקדם יותר, פנה אוהד חזקי, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, לראש הממשלה נתניהו וקרא לו "לפטר את השר פרץ לאלתר. כל עמדה אחרת היא מבחינתנו תמיכה בו ובדבריו. הודעות הגינוי הרפות של נתניהו ושרי הליכוד או ההבהרה שפרסם השר פרץ לא משנות לרגע את העובדה ששר החינוך של מדינת ישראל הביע  תמיכה בטיפולי המרה ואף הודה כי עסק בכך בעצמו כמחנך. טיפולי המרה הם פשע שנאה". חזקי הוסיף וציטט את עמדת משרד הבריאות בנושא וכתב: "המטפלים בשיטה זו מייצרים מצג שווא של הכרה מדעית בשיטה, למרות שבפועל אין עדויות מחקריות להצלחת שיטה כלשהי לגבי האפשרות להמרה ויש אף עדויות לנזק".

אמש, כזכור, אמירתו של השר פרץ עוררה סערה במערכת הפוליטית. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לדברים ואמר: "דבריו של שר החינוך ביחס לקהילה הגאה אינם מקובלים עליי ואינם משקפים את עמדת הממשלה בראשותי. שוחחתי עם הרב רפי פרץ שהבהיר את דבריו והדגיש כי מערכת החינוך הישראלית תמשיך לקבל את כל ילדות וילדי ישראל באשר הם, ללא שום הבדל של נטייה מינית".

מצעד הגאווה 2019 | צילום: גיא יחיאלי, באדיבות עיריית תל-אביב-יפו

שר המשפטים אמיר אוחנה קרא לפרץ לחזור בו: "אני מגנה בכל תוקף את אמירותיו של שר החינוך בעניין טיפולי המרה. ממשלת הליכוד, התנועה הלאומית-ליברלית לא תיתן את ידה לטיפולי המרה. המחקרים הרציניים בעולם מדעי הנפש מאוחדים סביב העמדה שלא רק שאין ביכולתם 'להמיר' את הנטייה המינית – הם מזיקים ועלולים לגרום לבני הנוער כאב וסבל המגיעים עד כדי אובדנות. בני נוער להט"בים מתאבדים פי שלושה משיעורם באוכלוסיה. המדובר בפיקוח נפש! הבהרתך חשובה אך אינה מספקת. למד לעומק את הנושא, וחזור בך".

יאיר לפיד (כחול לבן) כתב בחשבון הטוויטר שלו: "עד שרפי פרץ לא יעבור טיפולי המרה מהדעות החשוכות והמטורפות שלו הוא לא יכול להמשיך לכהן כשר חינוך".

חבר הכנסת איציק שמולי (העבודה) כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מאחל לו רפואה שלמה, אין טיפול המרה חזק דיו שיוכל להבריא מדעות חשוכות, מסוכנות וגזעניות כל כך".