הצעת הפשרה של הליכוד: סגירת תלמודי תורה - רק אחרי מספר קנסות

יום לאחר שרה"מ הבטיח כי יועבר החוק לקנסות ולסגירת מוסדות חינוך שפועלים בניגוד לתקנות, מיקי זוהר ביקש בוועדת החוקה שהתלמודים לא ייסגרו מיידית. כחול לבן: "ניסיון התחנפות לחרדים"

זמן צפייה: 03:17

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר ביקש היום (שלישי) בוועדת החוקה להגיע לפשרה, ולא לסגור באופן מיידי את תלמודי התורה שמפרים את ההנחיות, אלא רק לאחר מספר מסויים של קנסות. זאת, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח אתמול כי יועבר החוק לסגירת מוסדות חינוך הפועלים בניגוד להנחיות מיד - אם מתקיימים מספר תנאים.

"מאחר שראיתי שאתם רוצים להסיר לגמרי את עניין סגירת המוסדות זה מייצר בעיה", אמר זוהר בוועדה. "אני מציע פשרה, שהסגירה יכולה להגיע רק אחרי מספר קנסות. יכול להיות שבפשרה כזו גם נוכל להשיג את מטרת החוק, וגם לא נגיע למצב שיתעורר בחברה החרדית שיח שרוצים לסגור תלמודי תורה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-2101261628' autoplay='0' credit='' desc='מיקי זוהר בוועדת החוקה' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1611671403/Capture-49_yzrlpf.jpg' kid='1_gwajtel5' kid='1_gwajtel5' duration='79'']

בתגובה להצעת הפשרה של יו"ר הקואליציה נמסר מטעם כחול לבן: "מיקי 'כבוד, כוח, כסף' זוהר מנסה להתחנף למפלגות החרדיות, לא יעזור לו. נאבק בתחמנות של הליכוד ונשיג אכיפה שוויונית. דין בני ברק כדין הרצליה".

היועץ המשפטי של מנהלת אכיפת הקורונה סיפר בוועדת החוקה כי מתאריך:27 בדצמבר ניתנו 1,515 קנסות לעסקים שנפתחו, ורק 73 דוחות למוסדות חינוך שנפתחו בניגוד לתקנות. כמו כן, ניתנו 1,478 קנסות על הפרת בידוד ו-133 על סירוב לשהות במלונית.

מוסד חינוכי במודיעין עילית שנפתח בניגוד להנחיות
מוסד חינוכי במודיעין עילית שנפתח בניגוד להנחיות | צילום: חדשות 13

אתמול אישרה מליאת הכנסת ברוב של 52 תומכים מול 23 מתנגדים בקריאה ראשונה את הצעת החוק להגברת אכיפת תקנות הקורונה על ידי הגדלת קנסות, ומתן סמכויות לסגירות מוסדות חינוך ואירועים שונים עם התקהלויות אסורות. אם הצעת החוק תעבור בקריאה שלישית, הקנס למפרי ההנחיות - בהם אנשים פרטיים או בתי עסק, יעלה מ-5,000 שקלים ל-10 אלף שקלים. כמו כן, האמצעים העומדים לרשות גורמי האכיפה יורחבו.

חבר הכנסת משה גפני יצא נגד הצעת החוק, וזעם: "מביאים את החוק כדי להשמיץ את הציבור החרדי. הקנס הזה בין 5,000 ל-10 אלף ישנה? יש מי שרוצה לעשות על זה הון פוליטי. כולם מדברים על החרדים כאילו שהם הגרועים ביותר. אנחנו לא אשמים, אתם שהכנסתם אותנו לגור בצפיפות כזאת אתם אשמים, ועוד מעזים פה כאלה לבוא ולתקוף אותנו בשעה שהדברים אינם נכונים".

מי שקידמו את הצעת החוק הם חברי כחול לבן, שעוד לפני שאושרה ההצעה בקריאה ראשונה מסרו כי בכוונתם להמשיך "להתעקש עד אשר החוק יעבור בשלוש קריאות ויכנס לתוקפו. מדובר בחוק שמציל חיי אדם, וכל עיכוב בחוק הוא בגדר כניעה פוליטית שמשמעותה הפקרות מוחלטת של המאבק בקורונה. לא ניתן יד לתחמנות של הליכוד שמנסה לזכות בקולות החרדים במחיר סיכון חיי אדם".

הדיון בכנסת נערך לאחר כמה ימים שבהם נרשמו הפרות של ההנחיות ומהומות במוקדים שונים במגזר החרדי. כמה מחברי הכנסת התייחסו למהומות בנאומיהם במליאה. ח"כ יעקב טסלר (יהדות התורה) אמר: "התמונות הקשות שאנו עדים להם בימים האחרונים, אלו נערי שולים, מיעוט משולי המחנה. מיעוט עליו אנו מתריעים כבר חודשים ארוכים. אלו השלכות סגירת מערכת החינוך. לא ניתן לפירות ההסתה לחלחל עד כדי סכנת חיים".