"צריך להסתכן כדי להשיג המטרה": המייל של קושנר לבכירי הממשל

באתר "Foreign Policy" נחשף מייל ששלח יועצו של הנשיא טראמפ בינואר אשתקד ובו פרס את משנתו בנוגע לתוכנית השלום בין ישראל לפלסטינים. "חייבים לפעול לשינוי המצב הקיים באופן משמעותי"

ג'ארד קושנר נואם בטקס פתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים | צילום: רויטרס

אתר החדשות Foreign Policy חשף אמש (שישי) מייל שבו פירט ג'ארד קושנר, יועצו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, את תוכניותיו בנוגע לפרסום "עסקת המאה". המייל נשלח בחודש ינואר אשתקד לבכירי הממשל האמריקני ונחשף כעת לנוכח ההתקדמות לעבר פרסום פרטי תוכנית השלום במזרח התיכון.

במייל נכתב כי "המטרה שלנו לא יכולה להיות להשאיר את הדברים על כנם, אלא אנחנו חייבים לשאוף שהמצב ישתפר באופן משמעותי". לדבריו, "לפעמים צריך לקחת סיכונים אסטרטגיים שעלולים גם להרוס, אך עשויים להוביל להשגת המטרה".

במייל התייחס קושנר לרצון לקצץ תקציבי סיוע לרשות הפלסטינית: "המאמצים לשיבוש הפעילות של אונר"א חייבים להיות רציניים. הסוכנות מנציחה את הסטטוס קוו, היא פועלת באופן מושחת ולא תורמת לקידום השלום", כתב קושנר. "אונר"א מאיימת עלינו כבר חצי שנה שאם לא תקבל את הכסף - תתחיל לסגור בתי ספר, אך שום דבר כזה לא קרה".

מייל ששלח קושנר לבכירים בממשל האמריקני
מייל ששלח קושנר לבכירים בממשל האמריקני | צילום: foreignpolicy

למייל צורף גם מאמר דעה שפורסם במגזין "וול סטריט ג'ורנל", שבו הוצע לבטל את סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים הפלסטינים. כמו כן, המאמר קרא לרשות הפלסטינית לקבל אחריות על תושבי רצועת עזה. קושנר הוסיף את הקישור למאמר במטרה לשכנע גורמים בממשל האמריקני, בהם שר החוץ דאז, רקס טילרסון, שהתנגדו למהלך.

המכותבים למייל היו היועץ לביטחון לאומי דאז, הרברט מקמאסטר, סגניתו דינה פאוול, שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר, ניקי היילי, שליח ארה"ב למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, ראש הסגל בבית הלבן, ג'ון קלי ועובדים נוספים במועצה לביטחון לאומי ובמשרד החוץ האמריקני.

ביום רביעי קושנר אמר כי תוכנית השלום של טראמפ תפורסם בתום חודש רמאדן, שיסתיים ב-4 ביוני. קושנר אמר את הדברים לקבוצה של שגרירים, ביקש מהם "לשמור על ראש פתוח" והוסיף כי שני הצדדים יצטרכו להתפשר. "כולנו נצטרף לחפש פשרות הגיוניות כדי שהשלום יהיה ניתן להשגה", אמר.

כמו כן, מקור שהיה במפגש, ציין שקושנר אמר לשגרירים כי בכוונת הבית הלבן לפרסם את פרטי התוכנית בכמה שלבים. ככל הנראה, תחילה יפרסמו את החלק הכלכלי ורק אחר כך את המדיני. כמו כן, המקור אמר כי קושנר ציין שהמסמך יהיה למעלה מ-50 עמודים.

ניקי היילי, לשעבר שגרירת ארה''ב באו''ם
ניקי היילי, לשעבר שגרירת ארה''ב באו''ם | צילום: רויטרס

אתמול מסר גרינבלט כמה פרטים בדבר תוכנית השלום האמריקנית. בין היתר, טען גרינבלט כי ההנהגה הפלסטינית דבקה במושגים ישנים שאינם מקדמים את השלום, וכי תוכנית השלום לבדה לא תפתור באופן מוחלט את המחלוקות בין הצדדים, שייאלצו לנהל בנוסף מו"מ ישיר ביניהם. את הדברים אמר בריאיון לרשת "סקיי ניוז ערביה".

גרינבלט הצהיר כי אין כל גורם שיוכל לאלץ את שני הצדדים ליישם את העסקה, אך אם לא ייענו לתוכנית הם יאבדו הזדמנות משמעותית להשגת שלום - בייחוד, לדבריו, הפלסטינים. עוד סיפר כי על אף שההנהגה הפלסטינית גדעה את יחסיה עם ארה"ב, הממשל האמריקני עודנו נפגש עם פלסטינים שאינם חלק מההנהגה.

פגישת נתניהו עם קושנר וגרינבלט
פגישת נתניהו עם קושנר וגרינבלט | צילום: חיים צח, לע"מ

לבסוף, הודיע גרינבלט כי הממשל מבקש מהישראלים והפלסטינים לבחון את התוכנית לפני שיביעו עמדה בעניינה, והוסיף כי הממשל אינו מקבל את החלטותיו רק על סמך מאמצי השלום אלא גם בהתבסס על האינטרסים של ארה"ב. לדבריו, "הנשיא דונלד טראמפ רואה בעצמו אדם שתמיד מנסה לקיים את הבטחותיו". מוקדם יותר, הכחיש גרינבלט בחשבון הטוויטר שלו דיווחים על כך שהתוכנית כוללת העברת שטחים מסיני לעזה: "מפתיע ומעציב לראות כיצד אנשים ללא כל מושג לגבי התוכנית מפיצים מידע שקרי אודותיה".