בכיר אמריקני: רוצים להציג את תוכנית השלום עד אמצע חודש יוני

גורם בכיר בבית הלבן אמר לחדשות 13 כי מועד פרסום "עסקת המאה" תלוי בתוצאות הבחירות ובהרכב הממשלה שתקום. גנץ: "מצפה שטראמפ לא יציג את התוכנית לפני שארכיב קואליציה"

זמן צפייה: 01:01

בחירות 2019: גורם בכיר בבית הלבן אמר אמש (שני) כי תוכנית השלום האמריקנית תוצג עד אמצע חודש יוני. עם זאת, נמסר כי המועד המדויק להצגת "תוכנית המאה" יושפע מתוצאות הבחירות והרכב הממשלה החדשה. גם כמו כן, המועד ייקבע גם בהתחשב לחג הפסח והרמדאן וגם בימים לאומיים של שני הצדדים.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר אתמול בריאיון לטל שלו באתר וואלה כי במידה וינצח בבחירות הוא מצפה מממשל טראמפ לא לפרסם את תוכנית השלום לפני שירכיב ממשלה. טראמפ רוצה מאוד להציג את תכנית השלום שלו בקרוב, ולכן בבית הלבן יעקבו באדיקות אחרי התוצאות הבחירות בישראל ויקבלו החלטות.

גנץ, טראמפ, נתניהו
גנץ, טראמפ, נתניהו | צילום: רויטרס

בחודש שעבר קיים שליח ארצות הברית למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, שיחות הרגעה עם מנהיגים אוונגליסטים לקראת הצגת תוכנית השלום. בין המשתתפים בשיחה היו הכומר ג'ון הייגי, שנשא דרשה במהלך טקס חנוכת השגרירות האמריקנית בירושלים בחודש מאי אשתקד. חלק מהמנהיגים האוונגליסטים שהשתתפו בפגישה הביעו אז דאגה לגבי תכנית השלום האמריקנית, ובמיוחד נוכח האפשרות שהיא תכלול חלוקה של ירושלים והקמה של בירה פלסטינית במזרח העיר. גורם שהשתתף בשיחה אמר אז לחדשות 13 כי "גרינבלט לא סיפק פרטים על התכנית, אך רצה לשמוע את הדאגות והקווים האדומים שלנו.

פגישת נתניהו עם קושנר וגרינבלט
פגישת נתניהו עם קושנר וגרינבלט | צילום: חיים צח, לע"מ

שבועיים קודם לכן, יועצו הבכיר של טראמפ, ברשת סקיי ניוז בערבית ל"עסקת המאה" שנרקמת, ואמר כי "תוכנית השלום האמריקנית מפורטת מאוד ותתמקד בשרטוט של הגבול ובפתרון סוגיות הליבה".

"הסכסוך הישראלי-פלסטיני נוצל במשך שנים לצורך הסתה לקיצוניות", טען אז קושנר, "במשך שנים ההתנגדות לישראל איחדה את האזור. אבל עכשיו זה משתנה. אנו רואים שאיראן מהווה את האיום הגדול ביותר באזור, והסיוע שלה לטרור הביא לעלייה במספר הפליטים ולצימצום האפשרות הכלכלית". עוד הוסיף היועץ כי "יש היום פיצול גיאוגרפי בין הגדה לרצועה. אנחנו רוצים לראות את הפלסטינים מאוחדים תחת הנהגה אחת. הפלסטינים רוצים ממשלה לא מושחתת שדואגת לאינטרסים שלהם. מנהיגי האזור והעולם דואגים מאוד לעם הפלסטיני".