גורם בבית הלבן: "'תוכנית המאה' - הכי פרו-ישראלית אי פעם"

בממשל האמריקני החליטו לפרסם את העסקה לפני הבחירות – בשל הקיפאון הפוליטי המתמשך. נתניהו וטראמפ ינסו להשתמש בפרסום כדי להסיט את השיח הציבורי מהאישומים המשפטיים נגדם

זמן צפייה: 01:14

גורם בבית הלבן אמר הערב (חמישי) לחדשות 13 כי תוכנית המאה שתפורסם בשבוע הבא היא "בעלת המתווה הכי פרו ישראלי שפורסם". בממשל האמריקני התלבטו אם לדחות את פרסום התוכנית עד הקמת הממשלה בישראל, אך בשל הקיפאון הפוליטי המתמשך הוחלט לבסוף שלא לחכות עד מארס.

המרוויחים הגדולים מהתוכנית צפויים להיות ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא האמריקני דונלד טראמפ. שניהם ינסו להשתמש בפרסום העסקה כדי להסיט את השיח הציבורי מהאישומים המשפטיים שעומדים נגדם.

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בפגישתם בניו יורק
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בפגישתם בניו יורק | צילום: אבי אוחיון, לע''מ


נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס לדיווחים על פרסום התוכנית: "ארה"ב מצפה להגעתם של בני גנץ ובנימין נתניהו לבית הלבן בשבוע הבא. הדיווחים על פרטי ומועד פרסום התוכנית ספקולטיביים לחלוטין".

ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, מסרו הצהרות בשגרירות ארצות הברית שבירושלים. זאת, לאחר שמוקדם יותר היום השתתפו השניים בטקס פורום השואה, ולאחר שפורסם כי פרטים חדשים בנוגע ל"תוכנית המאה" יוצגו בימים הקרובים.

פנס אמר בפגישה כי "שוחננו על התוכניות לשבוע הבא. הנשיא טראמפ ביקש ממני להזמין את נתניהו לבית הלבן ולשוחח על נושאים אזוריים ועל השלום בארץ הקודש. אני אסיר תודה שראש הממשלה נענה להזמנה. הזמנתי גם את בני גנץ והוא נענה לכך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומיק פנס בביקרו בכותל
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומייק פנס בביקרו בכותל | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

דובר נשיאות הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, התייחס לדיווחים על פירסומה הקרוב של "תוכנית המא"ה והבהיר כי הרשות דוחה את התוכנית, כפי שפורסמה בתקשורת. עוד טען אבו רודיינה כי ההנהגה הפלסטינית תכריז על סדרה של צעדים שישמרו על החוקים הלגיטימיים של הפלסטינים והטיל על ישראל את האחריות על כך. בנוסף, אבו רודיינה הזהיר את ישראל ואת הממשל האמריקנית לבל יחצו את הקווים האדומים.

בשנה שעברה פורסמו עיקרי התוכנית, הכוללים הקצאה של 85%-95% משטחי הגדה המערבית לקראת מדינה פלסטינית עתידית. יתרת שטחי הגדה יסופחו לישראל – אך היא תשמור על שליטה ביטחונית מלאה ביהודה ושומרון. בירתה של המדינה הפלסטינית תתפרס על כמה שכונות במזרח ירושלים. גושי ההתנחלויות לא יפורקו, אך כ-8,000 מתנחלים החיים במאחזים הבלתי חוקיים יפונו. עם זאת, מאז הפרסום בשנה שעברה נעשו תיקונים לתוכנית, וכעת היא מיטיבה עוד יותר עם הצד הישראלי.

אתמול מסרו בכירים בבית הלבן לחדשות 13 כי ממשל טראמפ מתנגד לביצוע מהלכים חד-צדדיים מצד ישראל, בהם סיפוח בקעת הירדן, לפני הצגת תוכנית השלום האמריקנית. לדבריהם, "ארצות הברית הבהירה את התנהגותה, וממשלת ישראל מודעת לכך לחלוטין".

דברי הבכירים בבית הלבן מגיעים אחרי שמוקדם יותר השבוע הודיע ראש הממשלה נתניהו כי ברצונו לקדם הצבעה בכנסת בנוגע לסיפוח הבקעה. הצבעה כזו עשויה להתקיים כבר בשבוע הבא.