הכנסת דחתה את הצעת החוק לפסקת ההתגברות; חברי הליכוד נעדרו

ברוב של 71 מתנגדים מול 5 תומכים החליטו הח"כים לדחות את הצעת החוק שיזמה ימינה. בנוסף נפלה ההצעה להקים ועדת חקירה לפרשת הצוללות - כחול לבן נעדרו. שמרון תבע את יעלון: "פרסומיו שקריים"

זמן צפייה: 02:34

הכנסת דחתה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק לפסקת ההתגברות, שיזמה ח"כ איילת שקד (ימינה). ההצעה נדחתה ברוב של 71 מתנגדים מול חמישה תומכים, ולאחר שחברי הליכוד נעדרו מההצבעה - כפי שהתריעו.

טרם ההצבעה אמרה שקד: "היום זו הפעם הראשונה, כך לפחות חשבתי, שיש בכנסת רוב לפסקת ההתגברות. בכנסת ה-19 וה-20 לא היה. אבל היום שוב הליכוד והמפלגות החרדיות נכנעו ללחצים של השמאל והם מגישים לניסנקורן את ערכי הימין על מגש של כסף. הם לעד יהיו חתומים עד הביזיון הזה, שפעם ראשונה בכנסת ישראל יש 61 הצבעות שתומכות לפחות ברעיון, אבל הם החליטו לברוח".

שר המשפטים אבי ניסנקורן פנה לשקד: "בתור שרת משפטים לשעבר, למה ימינה עובדת כל כך קשה לפגוע בדמוקרטיה ובשלטון החוק? אני פשוט לא מבין איך אנחנו בסיטואציה שהתקפות על בית המשפט, הפרקליטות ומערכת שלטון החוק מצד ימינה באות מכל כיוון".

מליאת הכנסת במהלך השבעת הממשלה
מליאת הכנסת במהלך השבעת הממשלה | צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

זמן קצר קודם לכן, דחתה הכנסת את הצעת החוק להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בעניין פרשת הצוללות. ההצעה נדחתה ברוב של 48 מתנגדים ו-19 תומכים. חברי כחול לבן, שהיו מיוזמי הצעת החוק, נעדרו מההצבעה. יו"ר האופזיציה יאיר לפיד אמר לאחר ההצבעה: "בני גנץ וגבי אשכנזי ואיתם כל מפלגת כחול לבן נעדרו מההצבעה של הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות. מכרו את בטחון המדינה בשביל כסא. אין גבול לבושה".

התנועה לאיכות השלטון, שהגישה עתירה לבג"ץ בעניין, התייחסה גם היא להחלטה: "גנץ ואשכנזי צריכים להתבייש. דווקא הם, כרמטכ"לים לשעבר, יודעים היטב עד כמה חמורה ומסוכנת פרשת השחיתות בצוללות. ההתנגדות שלהם להקמת ועדת חקירה והבריחה מהמליאה מלמדות שהם הסתאבו מהר מידי, מכרו את האינטרס הציבורי בעבור עוד כמה חודשים על כיסאות עור הצבי.
לציבור הישראלי מגיע לדעת תשובות אם בטחון המדינה הופקר בעבור בצע כסף. אנו מקווים כי עתירת התנועה תביא בסופו של דבר לפתיחת ועדת החקירה על מנת להגיע לחקר האמת".

מליאת הכנסת במהלך השבעת הממשלה
מליאת הכנסת במהלך השבעת הממשלה | צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

לפני ההצבעה נשא דברים יו"ר תל"ם משה (בוגי) יעלון. "אנחנו עוסקים בפרשה שכל מי שמצוי בפרטיה מגדיר אותה כפרשת השחיתות החמורה ביותר בתולדות המדינה", אמר. "היא עוסקת בתהליכי רכש של ספינות, צוללות ואישור מכירת צוללות למצרים. כל אלה מיוצרים במספנת טינסקרופ בגרמניה".

יעלון המשיך: "בפרשה מעורב ראש הממשלה בעצם קבלת ההחלטות - גם על רכש צוללת שישית בניגוד לעמדת המערכת, גם באישור מכירת שתי צוללות נחותות על פי הנהלים ב-2010 למצרים, בניגוד למדיניות קודמת של ממשלת אולמרט שאסרה כל עסקה כזאת. אחר כך מעורבות ראש הממשלה בניסיון למנוע מכרז בין-לאומי כשדובר על רכש ספינות מגן והפניית הפרויקט הזה למספנת טיסנקרופ. אחר כך שוב אישור של שתי צוללות למצרים, הפעם מתקדמות וללא שום אישור של שום גורם ואפילו הסתרת העניין משר הביטחון, הרמטכ"ל והקבינט. לאחר מכן ניסיון להביא לעסקה של תוספת של שלוש צוללות ושתי ספינות לוחמה נגד צוללות בסך 2 מיליארד אירו, עסקה שטורפדה על ידי אישית".

"הנושא עלה שוב בתקופה האחרונה לאחר שהתנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה לבג"ץ, אשר המשיבים לה יצטרכו להשיב עד מחר, 6 באוגוסט. שופט העליון סולברג קיבל את העתירה תוך מספר שעות, משום שלא ניתן להתעלם מהעתירה, שהכילה תצהירים של הבכירים ביותר במדינת ישראל. מה שהעתירה מעלה היא את התשובה של 'איפה הכסף?'. שאלה שאני כשר ביטחון לא יכולתי לתת לה מענה, משום שלרגע אחד לא חלף במוחי הרעיון שמישהו יעדיף בצע כסף על פני טובת המדינה. העתירה משרטטת שני ערוצים כספיים שמתנקזים בסופו של דבר לבני דודיו של ראש הממשלה נתניהו. ערוץ אחד – ערות העמלות, דוד שמרון בניגוד עניינים מובהק, ייצג למעשה את רה"מ נתניהו וגם את המתווך שהרוויח מהעמלות מכל עסקה עם טיסנקרופ. מעבר לזה, בן הדוד השני מיליקובסקי".

עורך הדין דוד שמרון, מקורבו של נתניהו ומעורב בפרשה, הגיש הבוקר תביעה נגד יעלון. "במשך תקופה ארוכה פרסם יעלון ברבים האשמות שווא כאילו שמרון פעל באופן מושחת בקשר למה שמכונה 'פרשת הצוללות', וכתוצאה ממעשיו המושחתים קיבל לידיו עשרות מיליוני אירו, שחלקם, כך לפי דברי הדיבה של יעלון, יועדו לראש הממשלה. מדובר בפרסומים שקריים וחסרי בסיס, המהווים לשון הרע באופן מובהק".