בג"ץ הוציא צו על תנאי להקפאת מינוי מנכ"ל משרד המשפטים החדש

ברקע הדחת אמי פלמור, ביהמ"ש הקפיא על תנאי את מינוי מועמדו של השר אוחנה לתפקיד - לאחר שהמדינה לא נתנה תגובה עניינית לעתירה. השופט מזוז: "המהלך סותר כל שורה בטענות היועמ"ש"

זמן צפייה: 00:48

ברקע הדחת מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, בג"ץ הוציא היום (רביעי) צו המקפיא על תנאי את מינויו של אופיר כהן, מקורבו של השר אמיר אוחנה, לתפקיד. טענת השופטים הייתה שהמדינה לא נתנה תגובה עניינית לעתירה נגד המינוי בשל הסבירה כי היא מוקדמת, שכן המינוי טרם הוצג בממשלה. זאת, לאחר שביום ראשון הוצא צו ביניים להקפאת המינוי בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון.

השופט מני מזוז אמר כי "העתירה עוסקת בהליך של הפסקת כהונה של מנכ"ל ומינוי מנכ"ל חדש בתקופת בחירות - והסיבות בהן זה נעשה, ולכן לטענה שהעתירה מוקדמת אין שום בסיס. השאלה היא אם יש נסיבות שמצדיקות הפסקת העסקת מנכ"ל ומינוי מנכ"ל חדש. המהלך הזה, לכאורה, סותר כל שורה בטענות היועמ"ש ועומד חזיתית מול פסיקה ברורה של בג"ץ".

לכתבות נוספות בנושא: 

בג"ץ הקפיא את מינוי המועמד מטעם אוחנה למנכ"ל משרד המשפטים

אושר מינויו של מועמד השר אוחנה למנכ"ל משרד המשפטים

אוחנה בטקס הפרידה מפלמור: "מעולם לא אמרתי את המילה הדחה"

עו''ד אופיר כהן
עו''ד אופיר כהן | צילום: גיא קרן

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד ד"ר אליעד שרגא, מסר בתגובה להחלטה: "ברור שכל מה שקרה פה לא תקין, מילה אחת מהנחיית היועמ"ש לא קוימה. פלמור נזרקה מתפקידה בניגוד לדין וגם המינוי של כהן נעשה שלא כדין - והשופטים נזפו קשות במדינה. עצם העובדה שהיועמ"ש מתחמק מלתת עמדה מעלה סימני שאלה, לא סתם שלחו פה לחזית את החלטת ועדת החריגים וועדת המינויים, משום שהיועמ"ש יושב על הגדר ולא מדבר. דורסים פה ברגל גסה את החלטת היועמ"ש ולו אין דעה בנושא".

בא כוחו של עו"ד אופיר כהן, אמר: "אין חולק שמשרת מנכ"ל משרד המשפטים היא ברגע זה איננה מאוישת". נציג המדינה מתפרץ ומבהיר לשופטים: "פלמור עדיין מכהנת כמנכ"לית ומגיעה למשרד למלא את תפקידה עד לאישור הממשלה של המינוי החדש".

שר המשפטים אמיר אוחנה
שר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: תקשורת שר המשפטים

מהמחנה הדמוקרטי נמסר בתגובה להחלטה כי בג"ץ שומר בכל כוחו על הדמוקרטיה הישראלית - אך כוחו לא יעמוד לו מול חוקי ההתגברות שממשלת נתניהו הבאה מכינה לנו אם ייבחר. ממשלת המעבר של נתניהו, כמו כל מורשתו, מוכיחה שהנושא היחידי שמעניין אותו הוא חסינותו".

כאמור, בג"ץ הורה ביום ראשון על הקפאת מינויו של כהן, לאחר שבאותו היום אישרה הוועדה למינויים בכירים פה אחד את מועמדו של שר המשפטים אמיר אוחנה לתפקיד. כהן, בן 42 ואב לשלושה, הוא בעל תואר ראשון במשפטים ותואר שני במדעי המדינה, המומחה לדיני נדל"ן, מקרקעין ומיסוי מוניציפאלי. כאיש קבע בפיקוד העורף, היה כהן ממייסדי עמותת משרתי המילואים, ופעל בה לקידום תהליכי חקיקה.