חברות הקונגרס שכניסתן לארץ הוגבלה: "מעשה שאינו הולם בת ברית"

במסיבת עיתונאים משותפת, תקפו עומאר וטליב, שכניסתן לישראל נאסרה בשל תמיכתן ב-BDS, את רה"מ נתניהו: "החלטתו חסרת תקדים. נילחם בממשל טראמפ ובשלטון הדיכוי של נתניהו עד נשימתנו האחרונה"

זמן צפייה: 02:17

חברות הקונגרס האמריקניות, רשידה טליב ואילהאן עומר, שבקשת כניסתן לישראל סורבה בשבוע שעבר, תקפו אמש (שני) את מדיניות ישראל בשטחים ואת רה"מ נתניהו. במסיבת עיתונאים יוצאת דופן ששודרה בשידור ישיר ב-CNN וברשת "פוקס ניוז", סיפרה טליב בדמעות על חוויותיה הקשות כשביקרה בשטחים הפלסטיניים כצעירה: "אני זוכרת שרעדתי מפחד כשמחסומים צצו בכפר. כל מה שאני יכולה לעשות בשביל סבתי שגרה בשטח פלסטיני כבוש, הוא להביע את קולה".

בהמשך, תקפה את ראש הממשלה ואמרה: "נתניהו לומד מטראמפ לצערי. הוא קיבל ממנו הכוונה כשמנע מאיתנו את ההזדמנות הזאת. אנשים המומים שזה קרה לנו, אך יש עוד אמריקנים רבים שלא יכולים לבקר בפלסטין את חבריהם ומשפחותיהם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

שקד על "הצעת החסינות" לנתניהו: "מכפישים אותי, ניסיון חיסול"

שקד על דברי מירי רגב: "צר לי עליה – היא כנראה בלחץ"

לאחר הפגישה עם נתניהו: סמוטריץ' לא יפוטר מהממשלה

רשידה טליב
רשידה טליב | צילום: חדשות 13

לצידה של טליב, דיברה עומר וקראה לעמיתיה בקונגרס לנסוע במקומה לישראל: "אני מפצירה בכם לדבר עם האנשים שהיינו אמורות לפגוש ולשמוע את הסיפורים שהיינו אמורות לשמוע. ההחלטה לא לאשר את כניסתנו, חברות קונגרס, הוא ניסיון של בעלת ברית של ארה"ב לדכא את יכולתנו לעשות את עבדותנו כנבחרות ציבור. זה לא רק אני. החלטת נתניהו היא חסרת תקדים עבור חברי קונגרס. אך זו מדיניות ממשלתו בכל הקשור לפלסטינים. זו מדיניות ממשלתו לגבי כל מי שיש לו דעות התומכות בסיום הכיבוש. מדיניות שנתמכת על ידי ממשל טראמפ. הסיבה לכך היא שהדרך היחידה לשמר מדיניות בלתי צודקת היא על ידי דיכוי חופש תנועה וחופש הביטוי".

"אנחנו נותנים לישראל סיוע כספי רב כי היא בעלת ברית חשובה באזור והדמוקרטיה היחידה", אמרה עומאר. "אך מניעת כניסת חברות קונגרס אינה הולמת בעלות ברית, ומניעת חופש תנועה והביטוי של מיליונים לא ראויה לדמוקרטיה. אנו מבקשים, כמדינה בעלת ברית של ישראל, שממשלת נתניהו תחדול מהרחבת ההתנחלויות על אדמה פלסטינית ותבטיח זכויות מלאות לפלסטינים, כל עוד אנו מעניקים לה סיוע".

ראשידה טליב ואילהאן עומאר ונתניהו
ראשידה טליב ואילהאן עומאר ונתניהו | צילום: רויטרס

ביום שישי האחרון הודיעה טליב שהחליטה לא להגיע לביקור בגדה המערבית בשל המגבלות שהטילה עליה ישראל. זאת, לאחר שהבוקר שר הפנים אריה דרעי אישר את בקשתה ההומניטרית לבקר את סבתה בת ה-90 בתנאי שלא תעסוק בפוליטיקה. "החלטתי שלבקר את סבתי בתנאים המגבילים האלה, עומד בניגוד אל כל מה שאני מאמינה בו – להילחם בגזענות, בדיכוי ובחוסר הצדק", כתבה טליב בחשבון הטוויטר שלה.

זאת לאחר שיום קודם לכן ראש הממשלה נתניהו ושר הפנים דרעי החליטו למנוע את כניסתה ואת כניסת חברת הקונגרס עומאר לישראל. לטענתם, הסיבה לאיסור הכניסה היא תמיכתן בפעילות החרם נגד ישראל ובהתאם להוראות חוק הכניסה לארץ. "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל", מסר נתניהו.