נשיא ברזיל נחת בישראל: "הידידות בין שני העמים היא היסטורית"

ז'איר בולסונארו הגיע לביקור רשמי בן 3 ימים, במהלכו צפוי להודיע על פתיחת נציגות מסחרית בירושלים. ראש הממשלה נתניהו: "התרשמתי מהאמונה שלך במורשת המשותפת שלנו"

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, נחת היום (ראשון) בישראל לביקור רשמי בן שלושה ימים. בטקס קבלת הפנים אמר בולסונארו: "אני מתרגש להיות פה. הידידות בין שני העמים היא היסטורית. צריך לנצל את הפוטנציאל של שתי המדינות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקיבל את פניו בשדה התעופה, בירך את בולסונארו: "ביקרתי אצלך לפני שלושה חודשים. התרשמתי מהאמונה שלך במורשת המשותפת שלנו. ידידי הנשיא, אנחנו עושים היסטוריה יחד. כשנכנסת לתפקידך בינואר השנה פתחנו עידן חדש ביחסים".

כמו כן, נתניהו התייחס למצב הביטחוני בדרום בימים האחרונים ואמר: "אתה מגיע לישראל בתקופה מתוחה, ולכן הנחתי להשאיר את כוחות צה"ל בפריסה מלאה סביב רצועת עזה. זה כולל טנקים, ארטילריה, כוחות יבשה וכוחות אוויר. אנחנו ערוכים לכל תרחיש, ואם נידרש לכך - גם למערכה רחבה. נעשה מה שצריך למען ביטחון ישראל. ואם הזכרתי ביטחון, אנחנו נחתום על הסכמים גם בתחום זה".

נשיא ברזיל בולסונרו בטקס בנתב''ג

במהלך הביקור של בולסונארו בישראל, הוא צפוי לחתום על הסכמים שונים לשיתוף פעולה בין ישראל לברזיל, להודיע על פתיחת נציגות מסחרית בירושלים, לבקר ב"יד ושם" ולנטוע עץ בחלקת האומות. בולסונארו גם יעניק אות הוקרה למשלחת החילוץ הישראלית שסייעה לברזיל באסון קריסת הסכר בינואר האחרון. זאת, עשרה ימים לפני הבחירות לכנסת ה-21.

משרד הביטחון השלים את הבוקר היערכותו לביקור לקראת הגעתו של בולסונארו. בשדה התעופה בן גוריון נבנה מתחם מאובטח המותאם לטקס קבלת הפנים. במרכב הרחבה הוצב שטיח אדום באורך 58 מטרים, במה לעשרות עיתונאים וצלמים מישראל וברזיל, בימת נאומים ומאות דגלים של שתי המדינות. בשל הצפי למזג אוויר סוער, הוקם אוהל ענק ברחבת המטוסים, כדי לאפשר את קיום הטקס.

יובל גבאי, ראש חטיבת המבצעים באגף אמון שבמשרד הביטחון, סיפר על ההכנות: "משרד הביטחון ערוך לקבלת הפנים של נשיא ברזיל. נפרסו פה כ-1500 מטר של אוהלים, עשרות מטרים של במות ודגלים. בגלל מזג האוויר הצפוי החלטנו לבצע קירוי על כל הרחבה על מנת לקיים את הטקס תחת קורת גג, ואנחנו ערוכים על מנת לקיים את הטקס ללא שום תקלות".

היערכות לקראת נחיתתו של נשיא ברזיל | צילום: דוברות משרד הביטחון

כאמור, אחרי שבשבוע החולף נהנה נתניהו מחיבוקו החמים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוושינגטון, גם ביקור בולסונארו, פופוליסט ואיש הימין הקיצוני, בהחלט יכול לזכות אותו בנקודות מדיניות חשובות לקראת הבחירות - כך לפחות מקווים בסביבתו.

בולסונארו מתחזק קשר אישי וחם עם נתניהו ראש הממשלה טס להשבעה בברזיל, שם נפגש עם מנהיגים נוספים, בהם ידידו ראש ממשלת הונגריה הלאומן, ויקטור אורבן, מנהיגי הונדורס וצ'ילה ושר החוץ האמריקני מייק פומפיאו. "זהו עידן חדש לברזיל", אמר נתניהו לכתבים מקומיים, "ישראל וברזיל הם עמים אחים".

עוד במהלך קמפיין הבחירות שלו, וגם אחרי שנבחר, הבטיח בולסונארו שיעביר את שגרירות ברזיל מתל אביב לירושלים. בנובמבר האחרון צייץ הנשיא הברזילאי בטוויטר ש"ישראל היא מדינה ריבונית ועל כן היא שתחליט היכן נמצאת בירתה", אולם במהלך התקופה האחרונה הוא ומקורביו נשמעו מסוייגים הרבה יותר.

פגישה משולשת עם נתניהו, נשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס ומזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו | צילום: אבי אוחיון /לע''מ

ההבטחה ש"לא מדובר בשאלה של האם, אלא בשאלה של מתי", הוחלפה באמירה לפיה "הדברים יישקלו לעומק"; שלשום אף הודיע בולסונארו כי "ייתכן ותיפתח נציגות מסחרית בלבד", הצהרה דומה לזו שנקטו גם מדינות אחרות, בין היתר הונגריה, הונדורס ואוסטרליה, שמקוות שצעד סמלי כזה יתקבל בהבנה בישראל, אך לא ייאלץ אותן להעביר בפועל את השגרירות לירושלים ולהסתבך עם מדינות ערב.

הטרמינולוגיה הפופוליסטית שאותה אימץ זיכתה אותו בכינוי "הטראמפ של ברזיל", ולא בכדי; הוא השווה בעבר הומוסקסואליות לפדופיליה, ואמר כי "הוא מעדיף שבנו ייהרג בתאונה מאשר שיהיה הומוסקסואל"; במקרה אחר אמר שלא הגיוני שאחד מבניו יהיה הומו, כיוון ש"הם מחונכים מידי"; לחברת קונגרס שעמה התעמת אמר ש"היא כל כך מכוערת שהיא לא שווה שיאנסו אותה".

בונלסונארו בן ה-63 ניצח בסיבוב הבחירות השני את יריבו מהשמאל פרננדו חדד, מנהיג מפלגת הפועלים ששלטה בתקופה שקדמה לו. הוא איש צבא בעברו, וככזה הצהיר לא פעם כי יקדם חוקי נשק מקלים, שלטענתו יסייעו במאבק בפשיעה הגואה ברחובות. הוא גם הבטיח כי יתן יד חופשית למשטרה, ויגביר את ההגנה המשפטית על שוטרים שהרגו עבריינים. בעבר הוא גם אמר כי הוא תומך בהחזרת המשטר הצבאי, אחת התקופות האפלות בברזיל.

התמיכה שלו בישראל ובממשלת הימין אינה מקרית. במדינה הדרום אמריקנית חיה אוכלוסייה אוונגליסטית גדולה, שתומכת באופן נלהב במדינת היהודים מסיבות דתיות. בדומה לשאר מדינות אמריקה הלטינית תמכה ברזיל בפתרון שתי המדינות באופן מסורתי כמענה לסכסוך הישראלי פלסטיני,  אך כניסתו של בולסונארו לתפקיד סימנה שינוי במדיניות הזו.