התקדמות לקראת מו"מ בין ישראל ללבנון: "סבב שיחות ראשון ביולי"

גורם ישראלי בכיר אמר לחדשות 13, כי אם לא יהיו עיכובים, סבב השיחות הראשון על הגבול הימי יתקיים כבר בתחילת החודש הבא – זאת לאחר שחלק גדול מהמחלוקות, בהן לוח הזמנים, הגיע לפתרון

זמן צפייה: 01:09

השיחות בין לבנון לישראל על הגבול הימי: התקדמות משמעותית הושגה בשיחות שקיים השבוע השליח האמריקני דיוויד סאטרפילד עם ההנהגה הלבנונית ועם שר האנרגיה יובל שטייניץ בנוגע לפתיחת המו"מ הישיר בין ישראל ללבנון סביב המחלוקת בעניין סימון הגבול הימי בין המדינות. גורם ישראלי בכיר שמעורה בנושא אמר היום (שבת) לחדשות 13 כי אם לא יהיה עיכובים נוספים סבב מו"מ ראשון יתקיים במהלך חודש יולי.

הפקיד הבכיר ציין כי במהלך שיחותיו של סאטרפילד בלבנון ובישראל השבוע נפתרו חלק גדול מהסוגיות שעיכבו את תחילת השיחות בין הצדדים. אחת המחלוקות שנפתרו נגעה ללוח הזמנים של המו"מ. לבנון דרשה שהשיחות לא יוגבלו בזמן וישראל רצתה מסגרת של חצי שנה. בפגישה שקיימו אתמול שטייניץ וסאטרפילד סוכם שהמו"מ לא יוגבל בזמן באופן קשיח אולם בהודעה שיפרסמו האמריקנים על תחילת השיחות ייאמר כי קיימת שאיפה להגיע להסכם תוך חצי שנה.

השר שטייניץ
ישתתף בשיחות באופן אישי. שר האנרגיה יובל שטייניץ | צילום: רויטרס

השליח האמריקני סאטרפילד ישוב לביירות ביום שני כדי לקבל תשובה סופית מהלבנונים לאחר מכן ישוב לשיחות נוספות בירושלים. ההערכה בישראל היא שניתן יהיה להגיע לסיכום סופי השבוע. הפקיד הבכיר אמר לחדשות 13 כי אם לא יהיו עיכובים נוספים ייפתח המו"מ הישיר בין ישראל ללבנון במהלך חודש יולי.

מו"מ ישיר בין ישראל ללבנון יהיה התפתחות מדינית וכלכלית דרמטית ביותר. זו תהיה הפעם הראשונה מאז תחילת שנות ה-90 בה ישבו נציגים ישראלים ולבנונים שאינם קציני צבא באותו חדר. בנוסף - המחלוקת על הגבול הימי היתה מכשול בפני חיפושי גז רבים בים התיכון באזור השנוי במחלוקת ולישראל וללבנון יש אינטרס כלכלי במציאת פתרון שיאפשר לחברות גז בינלאומיות לקיים חיפושי גז בשטחים הללו.

השיחות יתקיימו במתקן של האו"ם בנאקורה בגבול בין ישראל ללבנון. השיחות יתקיימו בנוכחות נציג של האו"ם אולם מי שישמש כמתווך הוא השליח האמריקני סאטרפילד. בתחילה צפויים להשתתף בשיחות פקידים בכירים במשרד האנרגיה אולם ייתכן שבשלב מתקדם יותר של השיחות יצטרף אליהן גם השר שטייניץ באופן אישי.