"איראן הכפילה פי ארבעה את קצב העשרת האורניום ברמה נמוכה"

כשבוע לאחר שטהראן השעתה סעיפים בהסכם הגרעין, מנהל המתקן הגרעיני בנתנז הבהיר שמדובר בהכפלת כמות החומר המועשר ברמה של 3.67%, אך לא בהגדלת אחוז ההעשרה. בשל כך, לא מדובר בהפרת ההסכם

זמן צפייה: 02:42

איראן הכפילה פי ארבעה את קצב העשרת האורניום ברמה נמוכה, כך אמר היום (שני) מנהל ההעשרה בכור הגרעיני בנתנז. הגורם האיראני הבהיר כי מדובר בהכפלת כמות החומר המועשר ברמה של 3.67%, אך לא באחוז ההעשרה עצמו או הגדלת כמות הצנטריפוגות או סוגן.

בשל כך, לא מדובר בהפרה של הסכם הגרעין. לא ברור כמה טהראן רחוקה מהרף שהוגדר בהסכם, העומד על עד 300 ק"ג אורניום.

לכתבות נוספות בנושא >> 

איראן הפסיקה רשמית חלק מהתחייבויותיה מהסכם הגרעין

ארצות הברית הטילה סנקציות חדשות על ייצוא מתכות מאיראן

טראמפ על איראן: "אם הם יעשו משהו - זו תהיה טעות גדולה"

אסדת נפט איראנית
אסדת נפט איראנית | צילום: רויטרס

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר אתמול (שני) כי "התנאים הנוכחיים לא מתאימים למשא ומתן עם ארה"ב, אלא להתנגדות ועמיתה איתנה. הכלכלה לא הגיעה למצב קיפאון ואנו חיים בתנאים טובים הרבה יותר מאשר לפני שלושה שבועות". עוד אמר כי "אני תומך בשיחות ודיפלומטיה, אך לא מסכים להיכנס לשיחות תחת התנאים הנוכחיים".

לפני כחמישה ימים, איראן נסוגה באופן רשמי מחלק מההתחייבויות שלה עליהן הצהירה במסגרת הסכם הגרעין שנתחם ב-2015, זאת על פי פקודה שניתנה ממועצת הביטחון. כמו כן, מקור בסוכנות לאנרגיה גרעינית באיראן הוסיף בערוץ הטלוויזיה "אל-עאלם" כי טהראן תגביר את ייצור העשרת האורניום וייצור המים הכבדים בכור בעיר אראק, אך עם זאת לא תחרוג מההגבלות שהוטלו עליה בהסכם. עם זאת, כפי שדווח בשבוע שעבר, תוך 60 יום המאגר המועשר יעבור את הרף שהוגדר בהסכם ולמעשה יוביל להפרתו.

הדיווחים מגיעים ברקע דבריו של נשיא איראן חסן רוחאני לפני כשבועיים, בנאום לרשות השידור הלאומית, אז אמר כי "החל מהיום, איראן לא מחויבת לשמור על הגבלות מאגר האורניום המועשר והמים הכבדים שברשותה". לדבריו של רוחאני, "אויבי איראן, הממשל האמריקני והציונים, הם אלו שהתנגדו להסכם מ-2015. הציונים דחפו את ארה"ב לפרוש מההסכם".

צופה צמיחה כלכלית כבר בחודשים הקרובים. נשיא איראן רוחאני
צופה צמיחה כלכלית כבר בחודשים הקרובים. נשיא איראן רוחאני | צילום: רויטרס

כשבוע לאחר שטהראן השעתה סעיפים בהסכם הגרעין, מנהל המתקן הגרעיני בנתנז הבהיר כי מדובר בהכפלת כמות החומר המועשר ברמה של 3.67%, אך לא בהגדלת אחוז ההעשרה. בשל כך, לא מדובר בהפרת ההסכם.

כאמור, במהלך 60 ימי האולטימטום, איראן לא תגביל את מאגר האורניום המועשר לרמה נמוכה של 3.5% ל-300 קילוגרמים ואת מאגר המים הכבדים ל-130 טונה. לאחר מכן, יינתנו עוד 60 ימים, שלאחריהם תודיע איראן על צעדין נוספים. לדברי רוחאני, היא אינה מתכוונת לעזוב את ההסכם באופן מלא, אך תוריד עוד ועוד התחייבויות.