הסכם הגרעין והאולטימטום האיראני - כל מה שאתם צריכים לדעת

איראן מעוניינת למשוך זמן בתקווה שהנשיא טראמפ לא ייבחר לקנדציה נוספת, ובינתיים משדרת למעצמות מסר של "תחזיקו אותי". וגם: האם טהראן מאיצה הכנותיה לפצצת אטום וכיצד ינהגו מדינות אירופה?

זמן צפייה: 06:57

במלאות שנה לפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות הודיע היום (רביעי) נשיא איראן רוחאני על צעדי תגובה ראשונים, זהירים ומחושבים – ובעיקר סמליים. איראן לא פורשת מהסכם הגרעין, גם לא מפרה אותו – אלא מציבה אולטימטום בסגנון "תחזיקו אותי" למעצמות שנותרו חתומות על ההסכם – רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה.

מה כוללת ההחלטה האיראנית?

  • איראן דורשת כי תוך 60 יום יתנו לה המעצמות פתרונות לסנקציות האמריקניות שהוטלו עליה בתחום הנפט והבנקאות ושהחריפו את המצב הכלכלי באיראן.
  • במהלך 60 הימים האלה איראן לא תגביל יותר את מאגר האורניום המועשר ואת מאגר המים הכבדים שבידיה. לפי הסכם הגרעין איראן התחייבה לא לאגור יותר מ-300 קילוגרם של אורניום מועשר לרמה נמוכה של 3.5% ולא לאגור יותר מ-130 טונות של מים כבדים.
  • אם תוך 60 יום איראן תקבל מהמעצמות מענה לדרישותיה היא תחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין. אם המעצמות לא ימצאו פתרונות במשך זמן זה, איראן תחריף את הצעדים: תחזור להעשיר אורניום לרמה הגבוהה מזו המותרת לה לפי הסכם הגרעין (ככל הנראה מ-3.5% ל-20%) וכן תחדש את הפעילות לשדרוג כור הפלוטוניום באראק, שהוקפאה כחלק מהסכם הגרעין.

לעוד כתבות בנושא:

איראן הודיעה למעצמות: משעים חלק מהתחייבויותינו בהסכם הגרעין

בכיר צרפתי: "אם איראן תפר הסכם הגרעין - נטיל שוב הסנקציות

ישראל חוששת מהשלכות המתיחות בין ארה"ב לאיראן • פרשנות

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף
שר החוץ האיראני, מוחמד זריף | צילום: רויטרס (ארכיון)

מדוע בחרו האיראנים דווקא במהלכים האלה?

חשוב להדגיש – הצעדים שבהם נוקטים האיראנים הינם מינימליים ביותר. למעשה – הם נדחפו אליהם על ידי ארה"ב כאשר זו חידשה לפני כמה ימים את הסנקציות שאוסרות לסייע לאיראן להוציא משטחה אורניום מועשר ומים כבדים. ההחלטה האמריקנית למעשה לא משאירה לאיראנים ברירה אלא להפסיק להגביל את מאגרי האורניום המועשר והמים הכבדים.

האם ההחלטה האיראנית היום מהווה הפרה של הסכם הגרעין?

לא. לפחות לא בשלב זה. ההודעה האיראנית היא נכון לעכשיו סמלית בעיקרה. מאגר האורניום המועשר והמים הכבדים שבידי איראן רחוקים עדיין מהרף העליון שחצייה שלו תהיה הפרה של ההסכם. בעוד כ-60 יום ייתכן שרף זה ייחצה. כאשר זה יקרה, תישאל השאלה אם המעצמות יראו בכך הפרה מהותית של ההסכם או רק הפרה טכנית שאיראן מבצעת בלית ברירה, בשל הסנקציות האמריקניות. בתרחיש כזה, התוצאה של הסנקציות האמריקניות עלולה להיות הפוכה - ולגרום למעצמות אירופה להתיר לאיראן לאגור יותר אורניום מועשר ויותר מים כבדים ממה שמותר לה לפי הסכם הגרעין.

נתניהו נואם בקריה על תוכנית הגרעין של איראן
נתניהו נואם בקריה על תוכנית הגרעין של איראן | צילום: חדשות עשר

מה משמעות האיום האיראני "להגדיל את רמת העשרת האורניום"?

כאמור, לפי הסכם הגרעין לאיראן מותר להעשיר אורניום לרמה נמוכה של 3.5% לצורכי מחקר. במסגרת הסכם הגרעין האיראנים הפסיקו את העשרת האורניום לרמה גבוהה יותר של 20% – שכבר מקרבת אותם להעשרת אורניום לרמה שממנה ניתן לייצר נשק גרעיני. האיראנים לא ציינו היום לאיזו רמה יגדילו את העשרת האורניום – אך אם איראן תממש את איומיה ותחדש בעוד 60 יום את העשרת האורניום לרמה של 20% זו כבר תהיה הפרה בוטה של הסכם הגרעין. מקרה כזה יחייב קרוב לוודאי את המעצמות להטיל מחדש סנקציות על איראן. צרפת כבר הודיעה שתפעל לכך אם תרחיש זה יתממש.

האם זה אומר שאיראן מאיצה את הכנותיה לפצצת אטום?

לא. האיראנים לא ביצעו היום צעד שיקרב אותם לנשק גרעיני. גם אם איראן תפרוש מחר מהסכם הגרעין לחלוטין ותחדש את תוכנית הגרעין באופן מלא, תהיה נחוצה לה לפחות שנה להשיג מספיק אורניום מועשר ברמה גבוהה לפצצת אטום אחת.

זריף בהצגת הסכם הגרעין. האחראי על השכנועים
זריף בהצגת הסכם הגרעין. האחראי על השכנועים | צילום: רויטרס

מה עומד מאחורי המהלך האיראני?

ההודעה האיראנית הבוקר מצביעה על כך שהקו המתון של הנשיא רוחאני ושר החוץ זריף עדיין זוכה לגיבוי של המנהיג העליון חמינאי. הקו התקיף יותר של משמרות המהפכה, לפיו יש לפרוש מהסכם הגרעין ולחדש את תוכנית הגרעין בכל הכוח, לא מאומץ בשלב זה על ידי חמינאי. רוחאני וזריף לא רוצים לפרוש מהסכם הגרעין ובעיקר רוצים לשחק על זמן עד נובמבר 2020, בתקווה שטראמפ יפסיד את הבחירות ולא יזכה בקדנציה שנייה בבית הלבן. רוחאני וזריף נקטו במהלך הנוכחי כדי להגיב על הצעדים האמריקנים, להגביר את הלחץ על רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה לספק לאיראן הקלות – אך כל העת לא לשבור את הכלים, לא לפרוש מההסכם ולא להביא לחידוש הסנקציות על ידי שאר מדינות העולם.

כיצד צפויות לנהוג עכשיו מדינות אירופה? האם גם הן יפרשו מהסכם הגרעין?

לא. לפחות לא בשלב הזה. מעצמות אירופה עדיין רוצות לשמר את ההסכם. איראן הודיעה שהיא רוצה להיכנס למו"מ עם המעצמות כדי לבחון דרכים להיענות לדרישותיה בנושא ההתמודדות עם הסנקציות האמריקניות. בשלב זה קשה לראות כיצד רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה יוכלו למצוא פתרונות. עם זאת, מעצמות אירופה מודעות לכך שהצעדים בהן נקטה איראן בינתיים היו בעיקר תוצאה של נסיונות אמריקניים לדחוף את האיראנים לנטוש את ההסכם. האסטרטגיה האיראנית היא להגדיל את הפערים בין ארה"ב לשאר המעצמות ובשלב זה היא מצליחה לא רע. נקודת המשבר האמיתית בין מעצמות אירופה לאיראן עלולה להגיע בעוד 60 יום – אם האיראנים יחדשו את העשרת האורניום לרמה של 20%.

האם ההודעה האיראנית מקרבת פעולה צבאית אמריקנית נגד איראן?

לא ממש. האמריקנים דבקים בינתיים במסלול של הגברת הלחץ הכלכלי על איראן באמצעות סנקציות ולא ששים למהלך צבאי נגד איראן על רקע תוכנית הגרעין. מנגד, עימות צבאי בין ארה"ב לאיראן עלול להגיע במידה ואיראן תפעל ישירות או באמצעות שלוחיה נגד כוחות אמריקנים באזור או נגד בנות בריתה של ארה"ב במפרץ. האיומים הפומביים ההדדיים, ההתרעות למהלך איראני ותגבור הכוחות האמריקנים במפרץ הינם עדות למתיחות הגוברת בין הצדדים.