כך נתניהו הפך את ההישג המדיני - לפיאסקו מהדהד • פרשנות

זה התחיל כשירדן סירבה כנקמה שמטוס רה"מ יעבור מעל שטחה, ואחריה גם סעודיה, המשיך כשנאלץ "לייבש" את מנהיגי צ'כיה והונגריה, ולקינוח - האמירתים זעמו על ביטול ביקור שתוכנן בפעם השלישית

זמן צפייה: 05:45

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להפוך את היום (חמישי) להישג מדיני מהדהד - פגישה עם ראשי הממשלות של צ'כיה והונגריה, אנדריי באביש וויקטור אורבן, טיסה לפגישה עם יורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד, ואולי אפילו פגישה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. במקום, הוא קיבל את הרע מכל העולמות.

זה התחיל כשירדן התנקמה בנתניהו בשל ההגבלות שהציב השב"כ על סידורי האבטחה של הנסיך הירדני חוסיין בן עבדאללה בביקור שתוכנן בהר הבית, כשסירבה שמטוסו של ראש הממשלה יעבור מעל שטחה. לפי גורמים מדיניים, השב"כ היה נוקשה מדי עם ירדן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתייחס ליחסים עם ירדן
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתייחס ליחסים עם ירדן | צילום: חיים צח / לע''מ

בהמשך, לשכת ראש הממשלה ביקשה לעבור מעל סעודיה במקום ירדן שסירבה, אך גם היא לא אישרה לו לעבור מעל השמיים שלה. בינתיים, מנהיגי הונגריה וצ'כיה רטנו על כך שבילו שעות עם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, במקום עם נתניהו, שהיה עסוק במשבר והגיע למפגש רק בשלב מאוחר.

ולקינוח, מלבד ירדן, ראש הממשלה הצליח להרגיז גם את האמירתים שכן מדובר בביקור השלישי שמבטלים להם. היה אמור להיות באופן חריג מפגש קצר בשדה התעופה בשל לחצים של נתניהו. לפי גורמים מדיניים, האמירתים זעמו על ביטולו.

יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן-זאיד
יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן-זאיד | צילום: רויטרס

נתניהו: "יישרנו את ההדורים עם ירדן, אבקר באמירויות בקרוב"

כאמור, בנו של המלך עבדאללה אמור היה לבקר במסגד אל-אקצא, אך הביקור בוטל לאור קשיים שהערים השב"כ בנוגע לסידורי האבטחה. לאחר מכן, הודיעה ירדן כי מטוסו של נתניהו לא יוכל לעבור מעל שטחה בדרך לאיחוד האמירויות, ובכך למעשה סיכלה את הביקור המדיני.

שר החוץ הירדני איימן א-ספדי, התייחס לביטול ביקורו של יורש העצר הירדני בהר הבית ואמר: "הנסיך חוסיין רצה לערוך ביקור דתי במסגד אל-אקצא, אך ברגע האחרון ובניגוד להסכמות שכבר הושגו, ישראל הציבה תנאים חדשים במסגרת ההכנות לביקור, שהובילו להגבלת התפילות של שאר המתפללים במקום ולביטול ביקורו של יורש העצר". במהשך הוסיף לומר: "רחבת המסגד היא שטח מיוחד לתפילות ולישראל אין שום ריבונות ולא נאפשר התערבות ישראלית שם". את הדברים אמר במהלך כינס של קבוצת מינכן בפריז.

נתניהו הסביר מאוחר יותר: "לצערי הביקור שלי לא התאפשר בגלל אי הבנה. היו קשיים בתהליך תיאום הטיסות שלנו שנבע מאירוע שקרה אתמול בהר הבית. לקח לנו כמה שעות טובות ליישר את ההדרוים עם ירדן, ועד שהושג התיאום, הביקור היום לא התאפשר".

עוד הוסיף נתניהו: "שוחחתי כעת עם השייח מוחמד בן זאיד, מנהיג האמיריות, וסיכמו על שלושה דברים, בהם ביקור נוסף בזמן הקרוב מאוד, קידום הדרכון הירוק בין ישראל ולאמיריות והכוונה של איחוד האמיריות להשקיע באמצעים שונים סכום של עשרה מליארד דולר בפרויקטים שונים בישראל".