נתניהו: "ההסתערות על בניין הקפיטול מחפירה ויש לגנותה"

רה"מ התייחס למהומות בוושינגטון: "התפרעות היא ההיפך מהערכים שאנו מקדשים. אין לי ספק שהדמוקרטיה האמריקנית תגבר - כפי שקרה תמיד". שר החוץ אשכנזי: ״הזדעזעתי לראות את ההתקפה על הקונגרס"

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (חמישי) למהומות האלימות שאירעו במהלך הלילה בקונגרס האמריקני. "ההסתערות על בניין הקפיטול בוושינגטון הייתה מחפירה ויש לגנותה בכל תוקף", הצהיר בפגישה עם שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין.

"במשך דורות, הדמוקרטיה האמריקנית היוותה מקור השראה לעולם ולישראל", המשיך נתניהו. "התפרעות אלימה היא ההפך הגמור של הערכים שאמריקנים וישראלים מקדשים. אין לי ספק שהדמוקרטיה האמריקנית תגבר - כפי שקרה תמיד".

עוד בחדשות 13:

הנשיא ה-46: אחרי המהומות – אושר ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות

נשקים שלופים, משרדים הפוכים: כך נראה ליל המהומות בקפיטול

המהומות בוושינגטון: ארבעה בני אדם נהרגו; 52 נעצרו

בניין הקונגרס במהלך המהומות
בניין הקונגרס במהלך המהומות | צילום: רויטרס

נשיא המדינה ראובן (רובי ריבלין) גינה את האירועים: "תמונות המהומות בגבעת הקפיטול, מטלטלות. הן מזכירות לכולנו כי הדמוקרטיה, גם כשהיא איתנה ומבוצרת ככל שתהיה, אינה מובנת מאליה. זכות ההצבעה, קולם של האזרחים המממשים את זכותם הדמוקרטית, לצד חוסנה של מערכת המשפט, והשמירה על שלטון החוק, חייבים להוות עקרונות משותפים עבור כולנו. גם בתוך הכאב, גם בתוך המחלוקות, ואווירת חוסר האמון, אל לנו אף פעם לשכוח זאת".

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ הגיב גם הוא למהומות: "אירועים מזעזעים ופוצעים את ליבו של כל מי שמאמין בדמוקרטיה ובמוסדותיה", הצהיר. "הדמוקרטיה היא ערך עליון והדמוקרטיה האמריקנית היא איתנה וחזקה מכל זה. עם זאת, מצב שבו מחלוקת פוליטית לגיטימית ומאבק על דרך, הופכים לאי קבלת כללי המשחק - מסוכן לדמוקרטיה, לאזרחים, וליכולת לנהל מדינה".

עוד הוסיף גנץ: "לצערי, גם בישראל אנו עדים לניסיונות לפגוע בלגיטימציה של החלטות גורמי אכיפת החוק, מערכת המשפט ומאמצים להשתלח במוסדות הממלכתיים שלנו ולפגוע באמון הציבור בהם.
בכדי שלעולם לא נגלוש למצבי קיצון של אי קבלת ההכרעה בעם או פסקי דין, כל מנהיג בישראל ובעולם, חייב להצהיר בקול ברור: יהיו אשר יהיו ההחלטות - נקבל עלינו תמיד את הכרעת העם, פסקי הדין של בתי המשפט, והצבעות הכנסת. לא אתן לעולם למראות כמו שראינו אמש - לקרות גם בישראל".

ליל המהומות בקונגרס
ליל המהומות בקונגרס | צילום: רויטרס

מוקדם יותר התייחס גם שר החוץ גבי אשכנזי לאירועים. "הזדעזעתי לראות את ההתקפה על הקונגרס האמריקני, מעוז הדמוקרטיה העולמי, ויש לגנות זאת בכל תוקף", הצהיר. "משחר תקומתה, ארה"ב היא המגדלור של דמוקרטיה וערכים של חירות, צדק ועצמאות. אני בטוח שהעם האמריקני ונבחריו ידעו להדוף את המתקפה הזו".

בתוך כך ולאחר המהומות, הקונגרס האמריקני אישר את תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית, וביסס את ניצחונו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן. זאת, לאחר שהערעורים שהוגשו על התוצאות בכמה מדינות - נדחו או הוסרו.