ישראל לארה"ב: "חיבור בין עזה לגדה המערבית - סיכון ביטחוני"

גורמים המעורים בשיחות אמרו לחדשות 13 כי רה"מ ויועציו הבהירו לבית הלבן כי הם מסתייגים מהחיבור. זאת בניגוד להצהרת נתניהו כי "ישמור על ראש פתוח" בכל הנוגע לתוכנית השלום של טראמפ

נתניהו וטראמפ
נתניהו וטראמפ | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועציו הבהירו לבכירים בממשל האמריקני כי יש להם הסתייגויות מההצעה להקמת מעבר שיחבר בין הגדה המערבית לרצועת עזה כחלק מתוכנית השלום של הנשיא דונלד טראמפ, כך אמרו לחדשות 13 גורמים המעורים בנושא.

הגורמים, שמעורים בתכני השיחות בין נתניהו ואנשיו לבין הבית הלבן, ציינו כי ההסתייגות המרכזית שנתניהו הציג לאמריקנים נגעה לסוגיית הביטחון: נתניהו ויועציו נתנו לבכירי ממשל טראמפ דוגמאות לכך שגם היום, כאשר ישראל שולטת לחלוטין במעבר בין עזה לגדה המערבית, מצליח חמאס להעביר פעילים, מסרים וידע צבאי לגדה המערבית תוך ניצול האישורים ההומניטאריים שישראל נותנת לחולים פלסטינים.

הרעיון של הקמת מעבר בין הגדה המערבית לרצועת עזה בעלות של 5 מיליארד דולר נכלל בחלק הכלכלי של תכנית השלום של הנשיא טראמפ שהוצגה כמה ימים לפני הוועידה בבחריין. החלק הזה של תכנית השלום הראה כי ממשל טראמפ רואה את רצועת עזה והגדה המערבית כיחידה טריטוריאלית אחת וזאת בניגוד למדיניותו של ממשל נתניהו ליצור "בידול" בין שני האזורים.

עוד כתבות בנושא >>

קושנר: "נודיע בשבוע הבא על צעדי המשך לוועידת בחריין"

קושנר בפתח ועידת בחריין: "לא ויתרנו על הפלסטינים"

גרינבלאט על תוכנית השלום: "אי אפשר לצמצם הפתרון לשלוש מילים"

פלסטינים באחד המעברים מיהודה ושומרון לירושלים
פלסטינים באחד המעברים מיהודה ושומרון לירושלים | צילום: דובר צה''ל

פרטי התוכנית הכלכלית הוצגו לראש הממשלה על ידי בכירים אמריקנים כמה שבועות לפני שנחשפו באופן פומבי. ואולם, עד היום הדגיש נתניהו כמה פעמים באופן גלוי כי "ישמור על ראש פתוח" בכל הנוגע לתכנית השלום של טראמפ.

השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט התייחס לסוגיה במהלך פאנל בו השתתף בכנס הרצליה לפני שבועיים. דבריו של גרינבלט בנושא לא זכו לתשומת לב ולא פורסמו עד כה. השליח האמריקני אמר כי הבית הלבן ניסה ככל האפשר לא להתייחס לנושאים מדיניים בחלק הכלכלי של תוכנית השלום – אך הנושא של המעבר בין עזה לגדה המערבית חצה את הקו הזה. הוא הוסיף כי ההחלטה לכלול את סוגיית המעבר בחלק הכלכלי של תכנית השלום נבעה מהחשיבות שהפלסטינים הקנו לחיבור הגדה והרצועה וכן למחשבה שחיבור בין שני האזורים יהיה קריטי עבור הצלחת התכנית הכלכלית.

גרינבלט ציין עוד כי ההסתייגויות שקיבל מהצד הישראלי היו גם פוליטיות אך בעיקר ביטחוניות. "ההסתייגות המשמעותית ביותר שקיבלנו נגעה לביטחון", אמר גרינבלט. "זה הפתיע אותי כיוון שאין מחסור בהתבטאויות שלנו לגבי העובדה שביטחון ישראל יילקח בחשבון בצורה משמעותית ביותר בתכנית השלום. אנחנו לא מציעים להקים מעבר שישראל לא תרגיש בנוח איתו מבחינה ביטחונית או שיהווה סכנה לישראל".

פ
השקעה של 50 מיליארד דולר. פגישת נתניהו עם ''צוות השלום'' של טראמפ (ארכיון) | צילום: חיים צח, לע"מ

גרינבלט אמר לחדשות 13 כי בדבריו בכנס הרצליה הוא התייחס להסתייגויות שקיבל מאזרחים ישראלים פרטיים. "אני לא מודע לשום הסתייגות רשמית אותה קיבלנו מממשלת ישראל בנקודה הזו עד כה", הוא אמר. "אנחנו מקווים שנקבל התייחסות מעמיקה ובונה מהישראלים ומהפלסטינים כאשר נציג את החלק המדיני של תכנית השלום וכאשר הצדדים יראו את החבילה המלאה. בכל מקרה ביטחון ישראל יעמוד בראש סדר העדיפויות שלנו במסגרת התכנית. לא נבקש מישראל לעשות שום דבר שיסכן את ביטחונה".