רה"מ: טראמפ הבטיח להכיר בסיפוח - בטוח שיקיים בעוד כמה חודשים

בנאום שהוכן לאירוע אוונגליסטי התייחס נתניהו להחלת הריבונות בבקעת הירדן ובגדה המערבית, והביע ביטחון בכך שתמומש הבטחת נשיא ארה"ב לתמוך במהלך • משרד החוץ האיראני גינה את סוגיית הסיפוח

זמן צפייה: 01:20

ראש הממשלה בנימים נתניהו הצהיר היום (ראשון) כי "נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הבטיח להכיר בריבונות ישראל בבקעת הירדן ובהתנחלויות - בעוד כמה חודשים אני בטוח שההבטחה הזו תקויים". את הדברים אמר בנאום ששודר באירוע אוונגליסטי. בלשכתו של בני גנץ סירבו להתייחס לדבריו של נתניהו על סיפוח בתוך כמה חודשים.

בתוך כך, דובר משרד החוץ האיראני גינה את החלטת ישראל לספח שטחים ולהרחיב שטחים נוספים בהתנחלויות.

U.s. President Trump And Israel's Prime Mininister Netanyahu Deliver Joint Remarks On Middle East Peace Plan Proposal At The White House In Washington, U.s., January 28, 2020. Reuters/joshua Roberts?
ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא האמריקני דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בשבוע האחרון פנתה ממשלת ירדן לשורה של מדינות בעולם, בעקבות ההסכם הקואליציוני בין נתניהו לגנץ, וביקשה ללחוץ על הממשלה החדשה בישראל שלא לבצע מהלכי סיפוח בגדה המערבית.

שר החוץ הירדני איימן ספאדי שוחח בימים האחרונים בנושא עם כעשרה שרי חוץ ובהם שר החוץ הרוסי לברוב, שר החוץ הגרמני הייקו מאס, שר החוץ המצרי סאמח שוקרי ושר החוץ של יפן.

המסר הירדני בכל השיחות הללו היה כי לסיפוח ישראלי של בקעת הירדן, ההתנחלויות וחלקים נוספים בגדה המערבית תהיה "השפעה הרסנית", הוא יחסל סופית את פתרון שתי המדינות ויביא לפיצוץ באזור.

המהלך הירדני מתואם עם הפלסטינים. שר החוץ הירדני שוחח אתמול עם שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלקי בנושא. הפלסטינים עצמם נמצאים בשבועיים האחרונים בקמפיין בנושא הסיפוח ומדברים עם עשרות מדינות.

בקרוב גם צפוי להתכנס דיון חירום של שרי החוץ של הליגה הערבית כדי לדון בכוונות הסיפוח של הממשלה החדשה בישראל.

Vehicles Drive Through A Road In Jordan Valley, The Eastern Most Part Of The Israeli Occupied West Bank That Borders Jordan
בקעת הירדן | צילום: רויטרס

ביום חמישי הצהיר ג'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי: "ראינו את ההסכם בין גנץ לנתניהו. סיפוח בגדה המערבית יהווה הפרה חמורה של החוק הבין-לאומי. נעקוב אחר המצב ונגיב בהתאם".

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "מצער לקרוא שג'וזף בורל, מי שמתיימר להיות אמון על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, בוחר לקדם בצורה הזו את פניה של ממשלה חדשה של שותף מרכזי של האיחוד, ומעדיף לראות את היחסים בין ישראל לבין האיחוד דרך הפריזמה של המגפה ושל 'מעמד השטחים'. על רקע עומקם של היחסים ולאור העובדה כי הודעה זו לא זכתה אתמול לתמיכת המדינות החברות באיחוד, אנו תוהים איזו מדיניות האדון הנכבד בוחר לייצג, ולא בפעם הראשונה".