נתניהו: "רוצים להשיב את הרגיעה – במקביל נערכים למבצע רחב"

רה"מ קיים דיון קבינט באוגדת עזה, והתייחס גם לראשי הרשויות שסירבו לפגוש אותו: "דווקא כשבאנו להקשיב – הלכו" • על מחאת יוצאי אתיופיה: "לא נסבול אלימות כלפי כוחותינו או חסימות כבישים"

זמן צפייה: 02:51

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים היום (רביעי) דיון של הקבינט המדיני-ביטחוני באוגדת עזה, ונפגש עם ראשי רשויות מעוטף עזה והדרום. "המדיניות שלנו היא ברורה - אנחנו רוצים להשיב את הרגיעה, אבל במקביל אנחנו נערכים למבצע צבאי רחב, אם כזה יידרש".

נתניהו התייחס בדבריו לשני ראשי המועצות שסירבו להיפגש עמו כצעד מחאתי, ואמר: "דנתי איתם על הצעדים הנדרשים ונתנו הנחיות כיצד לעזור להם. אני מצטער שכמה מראשי הרשויות שתמיד אומרים שלא מקשיבים להם - הלכו דווקא כשבאנו להקשיב להם, אבל אנחנו נעשה את מה שדרוש עבור כולם".

ברקע מחאת יוצאי אתיופיה, שצפויה להתחדש בשעות אחר הצהריים, התייחס ראש הממשלה גם לאלימות שפרצה במספר מוקדים אמש. "העדה הזו יקרה לנו. אני אומר את זה בתור מי עומד בראש צוות שרים לטיפול בבעיות של העדה הזאת, מקיים היום ישיבה תריסר במניין בנושא", אמר. "אנחנו נדון בכל הנושאים, אבל אנחנו לא מוכנים לקבל חסימת צירים, הפעלת אלימות כלפי כוחותינו ושריפת מכוניות או רכוש אזרחים".

עוד בחדשות 13:

ראשי מועצות בעוטף החרימו את ביקור נתניהו: "לא מודע למצב"

בתום יום רווי אלימות: הושגה שליטה על מחאות הקהילה האתיופית

תיעוד בלעדי: פגישת נציגי המשטרה ומובילי מחאת יוצאי אתיופיה

נתניהו בראיון לתקשורת לאחר דיון קבינט באוגדת עזה
נתניהו בראיון לתקשורת לאחר דיון קבינט באוגדת עזה | צילום: לע''מ

"אנחנו מדינת חוק ואנחנו דורשים שכולם יכבדו את החוק", אמר נתניהו על פעולת הוועדה, שתתכנס בשעות אחר הצהריים לדיון. "קיימנו ארבעה דיונים על שיטור יתר – על שינוי הדפוסים של התנהגות מול בני העדה האתיופית. זה דבר שחל בו שיפור ויתכן שאנחנו צריכים להביא לעוד הרבה שיפורים. אבל דבר אחד בטוח – אי אפשר לטפל בזה בחסימת צירים ובאלימות".

מוקדם יותר היום הגיע מפקד מחוז חוף, ניצב פרץ עמר, לסוכת האבלים של משפחת טקה, שבנם סלמון נורה למוות על ידי קצין משטרה, ומסר את תנחומיו. "אנחנו כואבים את המקרה הטרגי הזה, מקווה שזה המקרה האחרון". עם זאת הוסיף עמר: "אבל כמובן שזה לא בידיים שלנו, הדינמיקה לפעמים כופה עלינו דברים שאין לנו שליטה עליהם". בתוך כך, אל סוכת האבלים הגיעו ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ומשפחתו של יהודה ביאדגה, שנורה למוות על ידי שוטר בחודש ינואר בבת ים. כמו כן, מעצרם של שלושה מפגינים שהתפרעו אמש בחדרה הוארך ביום אחד.

"הקשר שלנו עם העדה הוא מצוין ואני מתכוון להמשיך ולחזק אותו", המשיך ניצב עמר. "אני מתכוון להמשיך להיות בקשר עם האבא כדי לתת לו להבין שכל מה שהוא מצפה שיקרה יבוא לידי ביטוי. אני יכול להבטיח שאנחנו עושים את המקסימום שדברים יקרו בצורה הנכונה ונצמצם את התקלות לאפס".

הפגנת יוצאי אתיופיה בת''א
הפגנת יוצאי אתיופיה בת''א | צילום: רויטרס

אביו של סלמון, וורקה, אמר היום כי "יש שוטרים שהם מגנים על העם ועושים את עבודתם נאמה, אבל יש מעטים שאמנם התגייסו למשטרה ויש להם נשק, אבל הם משתמשים בכוח שלהם. שאלוהים ייתן להם את הדין". כמו כן, וורקה פנה למפגינים ואמר: "אני קורא להם לא לפגוע בנפש. אנחנו מעריכים שיצאתם להפגין, אבל סלמון לא יחזור. הוא כבר מת".

משפחתו של יהודה ביאדגה שנורה למוות על ידי שוטר לפני למעלה מחצי שנה, הגיע לנחם את משפחת טקה ואמרה: "אין מילים שיכולות לנחם כאב שכזה. אנחנו יכולים רק לקוות שזה יהיה המקרה האחרון".

הגוס ווביו, הגיס של יהודה, זעם על ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים: "אני רוצה להגיד לביבי וארדן שאתם כמו נסראללה, יצאתם מהבונקר בלילה ואמרתם די לאלימות. אבל מה עם שוטרים שהורים אתיופים? לא מסתכלים על זה? לא כואב לכם? אנחנו נמשיך עד שהאמת תצא לאור. מח"ש מחבקים את השוטרים, ארדן מחלק פירות לשוטרים שרוצחים".