רה"מ בנאום לאחר ההסכם עם האמירויות: "פריצת דרך לשלום במזה"ת"

לאחר ההודעה על נרמול היחסים, קיים נתניהו מסיבת עיתונאים. בצל הביקורת מהימין על דחיית הסיפוח, הוא ציין: "נושא הריבונות עדיין על השולחן", והוסיף: "יהיו מדינות ערביות נוספות שיצטרפו"

זמן צפייה: 15:20

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב (חמישי) מסיבת עיתונאים, שבה הוא התייחס להסכם ההיסטורי שהושג מוקדם יותר בין ישראל לאיחוד האמירויות, בתיווך ארצות הברית. על פי ההסכם, היחסים בין שתי המדינות ינורמלו, בתמורה להשהיית החלת הריבונות. בפתח דבריו אמר נתניהו כי "היום נפתח עידן חדש ביחסיה של מדינת ישראל עם העולם הערבי. רגע היסטורי של פריצת דרך לשלום במזה"ת".

ברקע הביקורת מימין על הוויתור על החלת הריבונות, ציין נתניהו כי "אמרתי שאביא החלת ריבונות בשטחי יהודה ושומרון. אין שום שינוי בתוכנית שלי לעשות זאת, בתיאום מלא עם ארה"ב. אני הוא זה ששמתי את נושא הריבונות על השולחן, והוא ממשיך להישאר על השולח. טראמפ ביקש שישראל תמתין זמנית עם החלת הריבונות, אבל לא הסרתי את זה מעל הפרק".

בתגובה לשאלת חדשות 13, נתניהו התייחס גם לעובדה שעדכן את שר הביטחון בני גנץ ואת שר החוץ גבי אשכנזי על המהלך רק לאחר פרסומוף ואמר כי "הייתה בקשה של כל הצדדים לא לשתף אחרים כדי להגיע לרגע הזה ללא טירפודים. יש מי שלא מעוניין בשלום הזה. לכן הייתה הסכמה משותפת שאנחנו נשמור על זה כדבר שקט ודיסקרטי עד לרגע הפרסום". בהמשך דבריו ציין רה"מ כי "יש התקדמות חיובית בשיחות בינינו לבין כחול לבן, מקווה שהיא תישא פרי".

כתבות נוספות בנושא >>

ישראל ואיחוד האמירויות הסכימו על נרמול היחסים; הסיפוח יידחה

חמאס גינה, מצרים תמכה: תגובות מעורבות להסכם עם האמירויות

סערה במערכת הפוליטית לאחר ההסכם: "ויתור על הזדמנות היסטורית"

רה''מ נתניהו משוחח עם נשיא ארה''ב טראמפ ועם יורש העצר של איחוד האמירויות
רה''מ נתניהו משוחח עם נשיא ארה''ב טראמפ ועם יורש העצר של איחוד האמירויות | צילום: קובי גדעון / לע''מ

בהמשך התייחס רה"מ לפרטי ההסכם וציין כי הוא יכלול יחסים דיפלומטיים מלאים, הקמת שגרירויו,ת חילופי שגרירים השקעות נרחבות, קשרי מסחר, תיירות, תעופה, כולל טיסות ישירות בין ת"א לאבו-דאבי. עוד ציין כי "מדינת איחוד האמירויות תשקיע בישראל השקעה מאוד משמעותית בפיתוח החיסוןן לנגיף הקורונה".

"נופלת בחלקי הזכות הגדולה אחרי שנים של מאמצים שאני משקיע בזה, לכונן את הסכם השלום השלישי בין ישראל למדינה ערבית – איחוד האמירויות", ציין רה"מ.

נתניהו מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות
נתניהו מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שכאמור תיווך בין הצדדים, כתב מוקדם יותר כי מדובר ב"פריצת דרך ענקית היום, הסכם שלום בין שתי חברותינו, ישראל והאמירויות". גם נתניהו כבר התייחס להסכם, ואמר כי מדובר ב"יום היסטורי". מחמד בן זאיד, יורש העצר של איחוד האמירויות, אישר את הדברים וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "בשיחת טלפון שערך טראמפ עם נתניהו, הוסכם על הפסקת תוכנית הסיפוח והוסכם גם כי איחוד האמירויות וישראל יניחו מפת דרכים לקראת חניכת שיתוף פעולה בין שתי המדינות – כשמטרה תהיה הקמה של יחסים בילטרליים".

בעולם הערבי נרשמו תגובות מעורבות להסכם. דובר חמאס, פוזי ברהום, גינה את הצעד וטען כי מדובר ב"תשלום בחינם לישראל על פשעיה והפרותיה נגד העם הפלסטיני". מנגד, נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי תמך במהלך ואמר כי "עקבתי בעניין ובהערכה רבה אחרי ההודעה המשותפת של ארה"ב, האמירויות וישראל בנוגע להסכם על עצירת הסיפוח של ישראל בגדה המערבית ונקיטת צעדים שיוכלו להגשים שלום במזרח התיכון".

גם בישראל התגובות חצויות. בכחול לבן בירכו על ההחלטה. יו"ר המפלגה בני גנץ כתב: "אני בטוח שלהסכם יהיו השלכות חיוביות רבות על עתיד המזרח התיכון כולו ועל מעמדה של ישראל בעולם ובאזור". מנגד, בימינה גינו את המחיר שישראל צריכה לשלם עבור ההסכם: "מצער שנתניהו החמיץ הזדמנות של פעם במאה שנה להחיל ריבונות ישראלית. ‏טרגי שנתניהו לא אחז את הרגע, ולא אזר את האומץ להחיל ריבונות אפילו על סנטימטר של ארץ ישראל", כתב יו"ר המפלגה נפתלי בנט.