כך ניסה רה"מ לקדם עסקה משולשת בין ישראל, ארה"ב - ומרוקו

חשיפת חדשות 13: ישראל הציעה לממשל טראמפ כמה פעמים לדחוף לדיל שבמסגרתו תכיר ארה"ב בריבונות רבאט בסהרה המערבית תמורת צעדי נורמליזציה של המדינה כלפי י-ם • "נתניהו איש ערב", חלק ב'

זמן צפייה: 06:28

ישראל הציעה לממשל טראמפ כמה פעמים בשנה האחרונה לקדם עסקה משולשת בין ישראל, ארה"ב ומרוקו, שבמסגרתה יכירו האמריקנים בריבונות המרוקנית בסהרה המערבית תמורת צעדי נורמליזציה משמעותיים של ממשלת מרוקו כלפי ישראל. הפרטים שנחשפו הערב (שני) בחדשות 13 הגיעו משיחות עם שלושה מקורות ישראלים ואמריקנים שמעורים בפרשה.

תחילת הפרשה לפני כשנה וחצי. בספטמבר 2018 נתניהו הגיע לנאום השנתי שלו בפני העצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק. "בעקבות העצמתה של איראן, העסקה בין ישראל למדינות ערביות רבות קרבה יותר מאי פעם. קרובות מאי פעם בקירבה וידידות שלא חזיתי בחיי ושלא ניתן היה לדמיין לפני מספר שנים", אמר נתניהו בנאומו.

לעוד כתבות בנושא:

נתניהו נועד עם נשיא סודאן באוגנדה – ודן עמו בנורמליזציה

ר"מ אתיופיה ניסה לכנס פסגה בין נתניהו לשליט איחוד האמירויות

עומאן הציעה לתווך בין ישראל לאיראן ב-2013 – נתניהו סירב

דונלד טראמפ, מלך מרוקו ובנימין נתניהו
דונלד טראמפ, מלך מרוקו ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בתקופת נתניהו כראש ממשלה הברית סודית בין ישראל לחלק מהמדינות הערביות הסוניות התחזקה מאוד – אך נותרה מתחת לשולחן. את הדברים שאמר בנאומו הוא גם יישם יום לאחר מכן, כאשר נפגש בחשאי בשולי עצרת האו"ם בניו יורק עם שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה.

הפגישה בניו-יורק הייתה תוצאה של ערוץ מגעים חשאי שהקימו יועצו של נתניהו לביטחון לאומי מאיר בן-שבת ועוזרו המכונה "מעוז" עם שר החוץ של מרוקו. בן-שבת ו"מעוז" נעזרו באיש העסקים היהודי-מרוקני יריב אלבז – אחד האנשים החזקים בשוק המזון במרוקו ומי שבעבר ניסה לרכוש את ערוץ 10 ואת חברת סוגת הישראלית.

בנימין נתניהו ממריא לאוגנדה
בנימין נתניהו ממריא לאוגנדה | צילום: רועי אברהם לע''מ

אלבז גם מקורב ליועצו הבכיר של הנשיא טראמפ וחתנו ג'ארד קושנר ואף נפגש איתו במרוקו. במאי 2019 כאשר קושנר ביקר בקזבלנקה לקח אותו אלבז לביקור בבית הקברות היהודי של יחד עם הרב דוד פינטו וסגן שר החוץ של מרוקו.

אלבז חיבר את בן-שבת ומעוז לשר החוץ המרוקני בוריטה. הערוץ החשאי הזה הוקם מאחורי גבו של ראש המוסד יוסי כהן. כאשר התגלה - החלו מלחמות היהודים. בכירים במוסד טענו אז כי אנשי המל"ל במשרד רה"מ עוקפים אותם ומנהלים ערוצי קשר לא מתואמים עם מדינות ערביות. לפי בכירים ישראלים מלחמת הסמכויות בין המוסד למטה לביטחון לאומי על נושא רבאט הגיעה עד שולחנו של נתניהו - שהכריע לטובת יועציו בן-שבת ומעוז.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: קובי גדעון /לע''מ

בכירים ישראלים מספרים כי בן-שבת ומעוז רצו להשתמש בקשרים ההדוקים בין ישראל לממשל טראמפ כדי להביא לפריצת דרך ביחסים עם רבאט. הם פנו לבכירים בממשל האמריקני וביקשו את עזרתם. השניים סברו שארה"ב יכולה לתת סיוע בסוגיה מדינית רגישה שחשובה מאוד לממשלת מרוקו – הכיבוש המרוקני של הסהרה המערבית.

עד 1975 היתה הסהרה המערבית בשליטה ספרדית. כשהספרדים עזבו, מרוקו כבשה את השטח, גירשה חלק מהתושבים המקומיים שעברו למחנות פליטים והקימה התנחלויות שבהן יישבה יותר מ-100 אלף אזרחים מרוקנים. ב-1979 מרוקו סיפחה את הסהרה המערבית.

ב-45 שנות הסכסוך התרחשו בסהרה המערבית סבבי אלימות לצד סבבי מו"מ, ללא התקדמות משמעותית. מרוקו מסרבת לתת עצמאות לסהרה המערבית ומסכימה רק לאוטונומיה. אף מדינה בעולם לא מכירה בכיבוש המרוקני והאיחוד האירופי אף מגנה באופן קבוע את המרוקנים.

מאיר בן שבת
מאיר בן שבת | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

לפי בכירים ישראלים בן שבת הציע לאמריקנים לקדם עסקה משולשת בין ישראל, ארה"ב ומרוקו. פרטי ההצעה הגיעו ככל הנראה גם למרוקנים. במסגרת העסקה ארה"ב תשנה מדיניות ותכיר בריבונות מרוקו בסהרה המערבית. בתמורה – רבאט תקדם צעדי נורמליזציה עם ישראל.

בכירים ישראלים ציינו כי כולם היו אמורים להרוויח מהעסקה. המלך מוחמד השישי יזכה בהישג מדיני היסטורי, טראמפ – במחיר נמוך יחסית – יוכל לנפנף בהישג קידום היחסים בין ישראל למדינות ערב, ונתניהו – הוא יזכה בביקור פומבי רב רושם במרוקו ופגישה מתוקשרת עם המלך, אם אפשר זמן קצר לפני הבחירות – כדי לקרוץ לקהל גדול של בוחרים.

נתניהו ניסה לקדם את העסקה המרוקנית מול ממשל טראמפ כבר לפני הבחירות באפריל. אך פרטים על ביקור של בן-שבת במרוקו דלפו לתקשורת הערבית והמהלך סוכל. ההצעה עלתה שוב לפני הבחירות בספטמבר, אך יועצו לביטחון לאומי של טראמפ באותה תקופה ג'ון בולטון התנגד בתקיפות וסיכל זאת.

ג'ון בולטון
ג'ון בולטון | צילום: רויטרס

בחודש נובמבר, לקראת ביקורו של שר החוץ האמריקני פומפאו ברבאט, עלה הנושא שוב. המתנגד הגדול בולטון כבר הודח מתפקידו. אלא שגם פומפאו לא סיפק את הסחורה של הכרה אמריקנית בריבונות מרוקו בסהרה המערבית – והמהלך לא יצא לפועל. בינתיים.

בכיר ישראלי אומר כי המרוקנים מתוסכלים מאוד מהפער בין ההבטחות של נתניהו ואנשיו לתוצאות בשטח. הם גם מאוד לא אוהבים את הספינים שנתניהו מפיץ בהקשר המרוקני – לצרכים פנימיים.

נתניהו ממשיך לנסות לסגור את הדיל המרוקני גם כעת. לפי התקשורת הזרה בשבוע שעבר הושלמה עסקה בין מרוקו וישראל לאספקת שלושה מטוסים ללא טייס לצורך איסוף מודיעין בסהרה המערבית. בישראל לא מאשרים זאת. כעת נותר לראות אם בארמון המלך ייענו להפצרותיו של נתניהו - או יחכו לתוצאת הבחירות בישראל ואולי לממשלה חדשה שתושבע בירושלים.