בכירים בליכוד נגד חוק החסינות: "נתנגד לחקיקה פרסונלית"

לאחר גדעון סער ומיכל שיר שהתנגדו באופן פומבי, שני גורמים נוספים אמרו באנונימיות לחדשות 13 כי הם מתנערים מהמהלך של נתניהו: "אני מתנגד לחוק שלא יאפשר ביקורת שיפוטית על החלטת הכנסת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששוקל אפשרויות שונות לקידום נושא החסינות, לוקח בחשבון את ההתנגדות שמתחילה להישמע בליכוד. מעבר לגדעון סער ומיכל שיר, שהתנערו באופן פומבי מהמהלך של נתניהו, שני בכירים במפלגת השלטון אמרו לחדשות 13 באנונימיות כי גם הם מתנגדים לחקיקה פרסונלית.

"דעתי לא השתנתה, אני נגד חקיקה פרסונלית ואתנגד לה", אמר בכיר ממפלגת הליכוד. "לדעתי ראש הממשלה כלל לא ינסה להביא את זה להצבעה. גדעון סער קפץ מוקדם מדי כדי להציג אותנו (את יתר בכירי המפלגה) כפחדנים".

בכיר בליכוד על חוק החסינות | צילום: החדשות 13

בכיר נוסף אמר: "יש תחושה של רדיפת אישי ציבור בשנים האחרונות על ידי מערכת המשפט. החזרת המצב למה שהיה נהוג לפני כ-15 שנה נשמע לי סביר לחלוטין, אך אני מתנגד לחקיקה פרסונלית שתלווה גם בפסקת התגברות, שלא תאפשר ביקורת שיפוטית על החלטת הכנסת בנושא. אשקול לתמוך בשינוי החוק למצב הנהוג לפני 2005, במידה שלא תוצמד לכך חקיקת התגברות".

בתוך כך, נתניהו שוקל אפשרויות אחרות לעיגון החסינות שלו, שלא יהיו חלק מהסכמים קואליציוניים או חקיקה פרטית. ראש הממשלה בוחן להשתמש בכלים שמעניק לו חוק החסינות הקיים, כלומר הצבעה במליאה, שמאפשרת לו לשכנע בעצמו את חברי הכנסת לא להסיר את חסינותו. אלא מה שחסר לנתניהו זה פסקת ההתגברות, שתמנע מבג"ץ להתערב בהחלטות הכנסת.

נוסף לכף, בית המשפט, פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה רואים בחומרה את כל הפרסומים על הצעות החוק בנושא החסינות, ובימים הקרובים הם יצאו בנאומים פומביים ויגידו את דעתם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים שבה הציג את מתווה מבקשי המקלט
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים שבה הציג את מתווה מבקשי המקלט | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

כאמור, מוקדם יותר היום התייצבה חברת הכנסת החדשה, מיכר שיר, לצד גדעון סער נגד ניסיונות ראש הממשלה נתניהו לקדם חקיקה שתמנע את העמדתו לדין. בחשבון הפייסבוק שלה ציטטה את דברי ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין, ערב קום המדינה: "במדינתנו פנימה יהיה הצדק השליט העליון, השליט גם על שליטיה. לא תהיה רודנות. יהיו נושאי המשרה משרתי החברה – ולא רודיה". לאחר מכן הוסיפה: "הליכוד היא תנועה דמוקרטית, בניגוד לאלו המעבירים עלינו ביקורת. ריבוי דעות אינו חסרון אלא יתרון, גם היום. אני תומכת בראש הממשלה, ובמקביל חושבת שחקיקה פרסונלית היא גם שגויה וגם מיותרת".

בתחילת השבוע הצהירו גורמים בכירים במערכת המשפט כי "אנחנו נמצאים כפסע לפני איבוד הדמוקרטיה. קו ישיר מחבר בין כתב האישום המיועד של נתניהו לתוכנית שלו לחסל את בית המשפט העליון. אנחנו נהיה כ'מוקצה' בעיני העולם. נתניהו מוכן לחסל את הכול כדי לא לעמוד למשפט, מישהו במערכת הפוליטית חייב להתעורר ומהר".